کد مطلب: ۶۷۵۴۲۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

جایگاه عجیب ایران و تهران در فهرست قدرت خرید کشورها/ ارزان‌ترین شهر جهان کجاست؟

جایگاه عجیب ایران و تهران در فهرست قدرت خرید کشورها/ ارزان‌ترین شهر جهان کجاست؟

کاهش قدرت خرید مساله‌ای جهانی است و تقریبا تمام کشورها را تحت تاثیر قرار داده است. اما در این میان، رتبه ایران و شهر تهران قابل توجه است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در سال‌های اخیر و با شیوع کرونا قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده است. این کاهش تنها مختص به ایران نیست و تقریبا در همه کشورهای جهان حضور آن احساس می‌شود.

قدرت خرید به این معنی است که در کشورهای مختلف چند واحد از پول یک کشور برای تهیه میزان مشخصی از کالا یا خدمات لازم است. قدرت خرید محلی، توان مردم یک کشور را به نسبت یک شهر مشخص نشان می‌دهد. اگر قدرت خرید داخلی در یک شهر ۴۰ باشد به این معنی است مردم آن شهر ۶۰ درصد کالای کمتری نسبت به شهر شاخص خود می‌توانند بخرند. در چند ماه اخیر با وجود افزایش حقوق‌ها، هزینه‌های مردم بیشتر از افزایش توان اقتصادی آنها بوده است.

وبسایت Numbeo ، قدرت خرید در کشورهای مختلف را در سال ۲۰۲۲ بررسی و ارزیابی کرده است. بر اساس گزارش این وبسایت، ایران در میان ۱۳۹ کشور رتبه ۱۲۴ را دارد.

قدرت خرید مردم ایران در میان کشورهای جهان

قدرت خرید مردم ایران در میان ۱۳۹ کشور جهان رتبه ۱۲۴ را دارد.

همچنین در این گزارش ۵۱۰ شهر بزرگ جهان نیز با هم مقایسه شده‌اند و شهر تهران در این رتبه‌بندی در جایگاه ۵۰۱ قرار دارد. در این گزارش توان اقتصادی مردم اصفهان و مشهد از ساکنین تهران بیشتر در نظر گرفته شده است.

کشورهایی با بیشترین قدرت خرید

در این میان مردم کشورهای سوئیس، آمریکا و استرالیا به ترتیب بیشترین قدرت خریداری اقلام را در جهان دارند. کمترین میزان نیز مربوط به کشور کوبا و پس از آن کشور سوریه است. در مقایسه بین شهرهای بزرگ، شهر عجمان در امارات متحده عربی در بالای لیست قرار دارد و پس از آن ۷ جایگاه بعدی متعلق به شهرهای ایالات متحده آمریکا است.

قدرت خرید مردم ایران

رتبه تهران در میان ۵۱۰ شهر بزرگ جهان

ارزان‌ترین شهرهای جهان

اما به نقل از وبسایت statista ، ارزان‌ترین و کم‌هزینه‌ترین شهر جهان برای زندگی کردن شهر متچستر انگلستان است. در این شهر تنها ۱۰ درصد از مردم معتقدند که هزینه زندگی‌شان بالاست.

در نظرسنجی که انجام شد پس از منچستر، یوهانسبورگ در آفریقای جنوبی، مونتریل در کانادا و بوداپست مجارستان ارزان‌ترین شهرها برای اقامت هستند. تنها ۱۷ درصد از مردم این شهرها هزینه‌های زندگی را بالا می‌دانستند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    خدا شکر کشور از نظر مواد غذایی در کشور خیلی خوب است

  • ناشناس

    خب با همت مسولان چیزی تا رتبه آخر نمونده یکم دیگه همت کنید میریم ته جدول اول میشیم از آخر .

  • ناشناس

    برای مسافران که به ایران می‌آیند به دلیل پایین بودن ارزش پول ایران اجناس ارزان است و به همان دلیل بی ارزشی پول خودمان نسبت به خدمات و دیگر چیزها در ایران برای مردم خودمان گرانی فزاینده است

  • ناشناس

    آقایون ماست مال ما خودمون داریم تو این کشور زندگی می کنیم وضع اوضاع رو می بینیم نیازی نیست شماها نمک رو زخم مردم بپاشید

  • ناشناس

    معلومه که از بی اعتبارترین خبرهای تاریخ است

  • ناشناس

    دوست عزیز کسی اطلاع نداشته باشه میگه ده ساله ساکن استکباری که اینجوری واسمون شرح میدی

  • سعید

    تا رتبه آخر چیزی نمانده. این آمار کاملا هم درست است

  • مهدی

    دوست عزیزی که میگی آمار درست نیست و مردم اروپا بعد از 2ساعت چرخیدن یه شامپو و دو سه تا سیب زمینی میخرن،دقت بفرمایید که مردم اروپا در طول زندگی چندین بار محل زندگی،لوازم زندگییشونو عوض میکنن و هزاران مسافرت با کیفیت دارن،این آمار بر اساس همه اینا منتشر میشه،ما ایرانیا بلدیم خود زنی کنیم و شما از اون دسته آدمهایی هستید که به واسطه درآمد کمی که از این حکومت دارید بسیار از این شرایط راضی هستید و نمی‌دونید کیفیت زندگی در کشورهای اروپایی یعنی چه،ایران به دلیل اقلیم و خاک مرغوب انواع میوهارو داره و بعضی‌ها فقط اینو میبینن و به این دقت نمیکنن که پدر خانواده برای خرید یه تبلت برای تحصیل فرزندش توان مالی نداره و همیشه شرمندس

    • سجاد

      ای ول داداش👍👍👍

  • سعید

    دوست ناشناس من که 30 است ساکن کانادا هستم میگم که مهدی کاملا درست میگه…..به هر حال در دوره اینترنت لازم نیست که خیلی چیز هارو از نزدیک ببینی..‌‌

  • ناشناس

    دقیق ترین آمار در زمان خودش و حتی الان هم که یه پنج شش ماه از این آمار میگذره مطمئنا ایران در قعر جدول قرار گرفته