کد مطلب: ۵۵۷۴۵۱

تولید شیر خام ۱۲ هزار تومان تمام می‌شود

تولید شیر خام ۱۲ هزار تومان تمام می‌شود

رئیس اتحادیه سراسری مرکزی دامداران با بیان اینکه با نهاده آزاد قیمت تمام شده شیرخام کیلویی ۱۲ هزار تومان می‌شود، گفت: همه نهاده‌ها از ۵ ماه پیش گران شده و همه اقلام مصرفی خوراک دام و لبنیات افزایش پیدا کرده، اما قیمت شیرخام را افزایش نداده‌اند و تولید برای دامدار به صرفه نیست.

به گزارش تجارت‌نیوز ، فرهاد اکبری، رئیس اتحادیه سراسری مرکزی دامداران در پاسخ به اینکه برخی دامداران اعتراضاتی را مطرح کرده‌اند، چه مشکلاتی دارند و خواسته‌شان چیست؟ گفت: همه نهاده‌ها گران شده از ۵ ماه پیش همه اقلام مصرفی خوراک دام و لبنیات افزایش پیدا کرده، اما قیمت شیرخام را افزایش نداده‌اند و تولید برای دامدار به صرفه نیست.

وی افزود: نمی‌دانم چرا دولت روحانی این طور است و واقعیت را نمی‌پذیرد، درحالی که همه نهاده‌ها گران شده، مگر امکان پذیر است که تولید ادامه یابد، قیمت سبوس را از ۱۴۰۰ تومان به ۵۰۰۰ تومان رسانده‌اند، سایر خوراک دام نیز افزایش یافته و مسئولان فکر می‌کنند، علوفه مورد نیاز دامدار از بیابان به دست می‌آید، در حالی که برای همه آنها پول چند برابر پرداخت می‌شود.

دامداران دام آبستن را به کشتارگاه می‌فرستند

اکبری ادامه داد: به خاطر افزایش هزینه‌ها،‌ کار به جایی رسیده که دامداران دام آبستن را به کشتارگاه‌ها می‌فرستند و مجبورند. چون نمی‌توانند شکم دام را سیر کنند ۱۰۰ گاو اگر داشته باشی، باید ۴۰۰ میلیون در ماه باید برای خوراکش هزینه کنید.

رئیس اتحادیه سراسری مرکزی دامداران با بیان اینکه نرخ همه خوراک به تازگی افزایش یافته، گفت: هر سال کاه و کلش را کیلویی ۶۰۰ تومان و پارسال ۱۲۰۰ تومان خریدیم و امسال در فصل کلش پیشاپیش پول می‌دادیم و به نرخ ۲۵۰۰ تومان هم نمی‌توانستیم تهیه کنیم و حتی قیمت به کیلویی ۴۰۰۰ تومان هم رسید.

وی ادامه داد: قیمت جو به کیلویی ۸ هزار تومان رسیده است، اگر دام یک ساعت خوراکش دیر شود، آنقدر سر و صدا می‌کند که هیچ کس آنجا نمی‌تواند بماند، یک دامدار ۷۰۰ راس دام خود را دو ساله فروخته بدون اینکه پولی بگیرد.

اکبری افزود: یونجه سیلو کیلویی ۲۵۰۰ تومان خریداری می‌کنیم. کلش را از دزفول یک تریلی توانستم بیاورم، کیلویی ۲۸۰۰ تومان، ولی الان ۴۰۰۰ تومان هم پیدا نمی‌شود.

خواسته دامداران چیست؟

اکبری در پاسخ به اینکه خواسته دامداران چیست؟ گفت: تولیدات دامدار کارشناسی شود و به ازای قیمت تمام شده برای گوشت و شیر قیمت تعیین شود، حتی آنها دنبال سود نیز نیستند.

وی در پاسخ به اینکه پاسخ دولت چیست؟ گفت: دولت فعلا قصدی به افزایش قیمت شیر دامدار ندارد، در حالی که قیمت لبنیات افزایش یافته است.

اکبری درپاسخ به اینکه قیمت تمام شده شیرخام چقدر است؟ گفت: اگر خوراک دام به قیمت دولتی باشد همان ۶۴۰۰ تومان است، اما دامداران دسترسی به نهاده دولتی ندارند و با نهاده آزاد کیلویی قیمت تمام شده شیرخام ۱۲ هزار تومان می‌شود.

وی افزود: روغن ۲۰ لیتری دستگاه شیردوش در یک ماه ۲۰۰ هزار تومان افزایش یافت، قیمت دارو و دستمزد کارگر و مکمل و غیره هم همین طور روزانه افزایش می‌یابد، مکمل ۶ هزار تومانی شده ۱۸ هزار تومان شده است.

رئیس اتحادیه سراسری مرکزی دامداران گفت: با این هزینه‌های سرسام آوری که وجود دارد، شیرخام بستگی به چربی شیر به قیمت ۴۸۰۰ تا ۵۵۰۰ تومان به فروش می‌رسد.

دامدار ۷۰ درصد نیاز خوراک دامداری را از بازار آزاد می‌خرد

اکبری رئیس اتحادیه سراسری مرکزی دامداران در پاسخ به این سوال که آیا خوراک دام دولتی از بازارگاه نمی‌توانید تامین کنید؟ نه خیر، در بهترین حالت دامدار سنتی ۳۰ تا ۴۰ درصد می تواند خوراک به نرخ دولتی خریداری کند و بقیه را از بازار آزاد تهیه می‌کند.

وی ادامه داد: دولت تصدی‌گری، نظارت و توزیع نهاده را خودش به دست گرفته که این سیاست اشتباهی است و به همین دلیل نهاده وارداتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی به جای توزیع در بازارگاه از بازار آزاد سر در می‌آورد.

منبع: فارس

آخرین اخبار اقتصادی را از کانال تلگرام تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    شما که تو شهر نشستی وحقوقت سر ماه واریز میشه بایدم از زجری که دامدار می‌کشه خبر نداشته باشی و وقتی ی دام را میبینی دماغتا بگیری وخبر از زحمت وخرج فوق العادهی اون نداشته باشی سوار ماشینت آخر هفته شمال تفریح کنی با پولات ما که نه شنبه داریم و نه جمعه ونه پولی و وقتی برای تفریح

  • ناشناس

    آلن شهریوره اوضاع دامدار بدتر شده که بهتر نشده شیر راهم که از دامدار به قیمت سابق میخرن پس دیگه کی میخاین به داد دامدار بشین ها کی

  • ناشناس

    آلان شهریوره اوضاع دامدار بدتر شده که بهتر نشده شیر راهم که از دامدار به قیمت سابق میخرن پس دیگه کی میخاین به داد دامدار بشین ها کی

  • علی

    چند ساله می خوام تو این کار یعنی گاوداری سرمایه گذاری کنم حدود ده میلیارد تومن چند دوست دامدار دارم بهم میگن صبر کنید الان با این اوضاع بدی که می بینم فکر میکنم به صلاح نیست وارد این کار شم و جز ضرر چیز دیگه ای بهمون نمیرسه

  • ناشناس

    ایکاش ان‌‌کسانی که این بلا‌خانمان سوز ونابود کننده را سر دامدارها درآورند ایکاش گاو‌یا گوسفند داشتند وتو وضع فجیع بار‌امروز‌براش‌کاه‌ویونجه‌وجو‌وسایرنهادها را باقیمت سرسام آور می‌خریدند می‌دانستند یک‌ کیلو شیر‌چقد ویک کیلو گوشت تا دامدار بیچاره با آن همه زحمت تولید می‌کنه چقدر برای دامدار درمیادپس درنیابد حال پخته هیچ خام پس سخن کوتاه باید ووسلام

  • ناشناس

    دامدارن‌عزیز دولت هم قصد داره‌سر‌ما‌دامدارها‌را شیره بماله داره دامدارکارت توضیع می‌کنه بله مثل اینه که یه نفر توچاله افتاده باشه دولت دستشو بگیره دربیاره وتواتیش بندازه با این وضع که دولت هیچ کمکی به دامدار نکرده‌علا‌پدرش ودرمیاره دامدار کارت فقط جهت خرید نهاده های دولتی میشه یعنی واردات پس تکلیف کاه ویونجه وتولیدیش داخل چی در واقع دولت فقط توفکرمنافع خودشه هیچ به‌فکر دامداروتولیدش نیست

  • بدبخت

    دامدار یعنی بدبخت .جلو صادرات دام گرفته باشند بازار تنظیم بشه.نهاده دست دالان رده بالا باشه تا به دست دمدار برسه نهاده هفتاد کف بپوسنه. بعد شیرهم اینجور

  • ناشناس

    خدا به دادمون برسه

  • م

    با سلام خدمت همه.
    روزی گاو اگه حساب کنیم ده کیلو دانه ده هزار تومان ده کیلو یونجه هشت هزار پانصد تومانی ده کیلو کاه شش هزار تومانی ده کیلو نان خشک هفت هزار تومانی پنج کیلو سبوس هشت هزار تومانی وعلاقه دو کارگر از صبح تاشب به گاو ها برسان در حدود یک گاو در روز سیصد پنجاه تومان می خورد واگه این گاو روزی بیست وپنج کیلو شیر بدهد با پنج هزار کیلو یی شیر نی شود صدو بیست و پنج عزار وبا ایت تفاوت دویست تومن جاخالی که باید یک دامدار ازاین خود بدهد این چه وضعشه دامدا از کجا بیاورد این ممکنه که دولت می خواد با هشتاد میلیون جمعیت را با پول دامدار نگهدار ونفت وگاز منابع را همه را به جیب خودش بریزد دامدار بیچاره وبدبخت چه کند گاو ها گرسنه به کی دردمان را به کی بگم 💸🐄🐄 هرکس تو این مملکت با دستش کار کنه بدبخت است

  • محمد

    ایم قسمت شیر و گوشت که تو بازار می‌بینید اون قیمتی نیست که از دامدار می خرن برای مثال شیر رو کیلویی ۶ تومن می خرن بعد تو بازار میبینی یه پاکت یک لیتری ۱۵ تو من قیمتشه یا گوشت رو از دامدار فوقش کیلو ۱۰۰ تومن می خرن بعد به مصرف کننده ها کیلو ۱۷۰ میدن .
    شمایی که به دامدارا تهمت دروغگویی و پر ادعایی می زنی میدونی که گاو فقط خوراکش نیست که مصرف بکنه یه گوساله از اول که سه ماه شیر می خوره بعد باید تا یک سال علوفه و یونجه و کنجاله و خوراک بخوره به علاوه پول دارو که اگه یه گوساله مریض بشه حداقل ۵۰۰ تومن خرج میزاره حالا که ۱ سال و ۳ ماهش میشه باید آبستن بشه که یه پولی هم دامدار باید برای تلقیح به مامور تلقیح بده بعد تا نه ماه باید تغذیه بشه تا الان ۲ سال بدون هیچ تولیدی فقط میخوره و خرج میزاره رو دست دامدار بعد که زایمان میکنه امکان مریضی خودش و حتی مرگ خودش و گوسالش وجود داره که این مریضی بعد زایمان حداقل ۲ ملیون خرج میزاره رو دست دامدار که این بدون دستمزد دکتر هست میدونی اگه یک گوساله بمیره تمام زحمت های که این دامدار تو ۹ ماه کشیده هدر میره البته اگه قیمت شیر رو بالا ببرن یک امیدی داره که بگه گاو شیر میده و ضررش جبران میشه ولی حالا چی دامدار بیچاره الان تو محاصره هست همه از تمام جهات به دامدار می تازند شرکت های شیر از یک سو علوفه داران از یک سو شرکت های خوراک از یکسو کشتارگاه ها از سویی به خدا دامدار به اینکه قیمت خوراک و شیر برابر باشه هم راضیه حالا بقیه مواد غذایی دیگه به کنار حالا بشینین نگاه کنین ببینین چند سال بعد اگه تونستید با ۸ تومن شیر بخرید شما مصرف کننده عزیز این شیری که شما می خورید فکر نکنید از دامداری های صنعتی هست بلکه از دامداری های سنتی هست که با این روند چند سال دیگه تو دامداری های سنتی و روستایی دیگه گاو باقی نمیمونه که برای شما شیر بده فکر می‌کنید گاوداری های صنعتی که دولت پشتشونه شیرشو به شما میده نه اونا شیر گندیده ها شونم به شما نمیدن اونا شیراشونو صادر می کنن حالا شاید یکی بگه شیر نمی خوریم باشه ولی بدون که اگه شیر کم باشه به قدری گرون میشه که دیگه نتونی یه بستنی بخری یا یه پنیر بخری یا هر چی دیگه من با شما هیچ مشکلی ندارم