کد مطلب: ۲۳۵۶۱۶

یک کارشناس خودرو پاسخ داد:

قیمت خودرو در ایران چقدر واقعی است؟

قیمت خودرو در ایران چقدر واقعی است؟

فربد زاوه، کارشناس بازار خودرو، گفت: بازار خودرو مدیریت دستوری دارد و به دلیل کنترل دولت بازار فاقد فضای رقابتی و دست‌یابی به ساز و کارهای موجود است.

از نگاه خیلی از مشتریان بازار خودرو قیمت خودروهای وارداتی و همچنین خودروهای تولیدی در ایران چندان واقعی به نظر نمی‌رسد و با همان میزان پول که در ایران خرید می‌کنند می‌توانند در بازار خودرو کشورهای دیگر محصولات بهتری را بخرند.

فربد زاوه، کارشناس بازار خودرو، در گفتگو با تجارت‌نیوز درباره قیمت واقعی خودروها در ایران عنوان کرد: در بازار ایران قیمت خودروهای وارداتی کاملا خارج از محاسبات و چهارچوب منطق است. در ایران با قیمت یک خودرو رولز رویس به صورت نقدی می‌توانید یک سانتافه بخرید. در صورتی که در کشورهای دیگر چیزی به اسم خرید نقدی خودرو رایج نیست. در کشورهای دیگر افراد با پرداخت قیمتی جزیی و هزینه‌ای در حد اقساط خودرویی مثل 206 می‌توانند مالک یک بی ام دبلیو یا بنز باشند.

زاوه افزود: در خصوص خودروهای داخلی اگر بخواهیم قیمت را برمبنای نرخ تبدیلی و نرخ جهانی دلار محاسبه کنیم واقعیت این است که خودروهایی مثل 405 یا پراید اصلا مشابه خارجی ندارند. اگر هم باشند از نظر کیفیت در حد همین خودروها هستند. بنابراین اگر بخواهیم محصولی را در قیاس با نمونه‌های خارجی قرار دهیم بسیار مشکل می‌شود.

وی تصریح کرد: در عین‌حال خودروهای دیگر هم مثل خودروهای وارداتی قیمت‌های غیر‌منطقی دارند. به عنوان مثال هیوندای I20 با قیمتی حدود 100 میلیون تومان معادل 25 هزار دلار یعنی 50 درصد بالاتر از قیمت جهانی در ایران به فروش می‌رسد.

زاوه بیان کرد: این ناهمگونی از منظر فنی ناشی از نظام تعرفه است. تعرفه و مالیات خودرو در ایران بسیار بالاست. فکر می‌کنم ما گرانترین نظام تعرفه در بازار خودرو باشیم. از سوی دیگر ارزانترین تعرفه عرضه سوخت را ارائه می‌دهیم. کاملا برعکس آنچه که در جهان عرف است.

وی در ادامه افزود: از سوی دیگر بازار خودرو مدیریت دستوری دارد و به دلیل کنترل دولت بازار فاقد فضای رقابتی و دست‌یابی به ساز و کارهای موجود است.

زاوه در پایان خاطرنشان کرد: برای اصلاح شرایط موجود باید نظام تعرفه را تعدیل کرد و همچنین به افزایش فضای رقابتی و افزایش حضور سرمایه‌گذار خارجی کمک کرد. به عنوان مثال اگر قراردادی که با شرکت رنو بسته شده است با چند کمپانی جهانی دیگر منعقد شود قیمت خودرو در ایران بسیار تعدیل خواهد شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • alireza

    چیمون با دنیا یکیه که تعرفه واردات و سوختمون باشه. کل دنیا یه طرف میره ما یه طرف دیگه. کره شمالیشم فهمیدو بر گشت اما ما …

    • Ahmad

      با عرض سلام.چرا تو اینترنت سرچ میکنیم قیمت خودرو داخلی رو پایین میگن ولی زنگ ب نمایندگی میزنیم یه چیز دیگه میگن؟واقعا تا چ حد باید دروغ تحویل مردم‌بدین‌؟[…]چرا باید تو کشور ما این همه تلاش کنیم بگیم سال دیگه ماشین بخریم اونوقت که پولمون جمع میشه تا ماشین ۳۰میلیون رفته روش؟اخه چرا باید اینجوری باشه؟؟؟

  • ایرانی

    من نمی دانم خودرو سازی در ایران چهقدر ارزش افزوده برای تولید کار ودرآمد برای کشور دارد. رانت و استفاده یک اقلیت فرصت طلب فشار اقتصادی را به مردم وارد می کند

  • ali

    با سلام و تشکرباید عرض کنم که بعد از چهل سال متاسفانه دوباره برگشته ایم به شرایط فروش زمان جنگ.1- فروش خودرو با فیمت غیر قطعی حتی خودرو فروش های داخلی
    2- افزایش قیمت خودرو های خارجی خصوصا هیبریدی حتی بیش از 50 درصد
    3- شرکت های فروشنده خودرو خارجی حتی خودرو های فروش سال قبل را که با قیمت قطعی فروخته بودند را با تبصره ای که در قرارداد گنجانده با قیمت روز تحویل میدهند و یا با حداقل 40 درصد افزایش قیمت برای تحویل
    4-فروش خودرو های های مونتاژ داخل با قیمت بیش از خودرو های خارجی در سال گذشته برای مثال یک خودرو مونتاژ 1600 سی سی را 219 میلیون تومان قیمت نقدی گذاشته اند !
    5- حامی برای مصرف کننده گان خودرو وجود ندارد.
    6- قیمت های نجومی جدید خودرو خارجی و هیبریدی
    7- افزایش پله ای قیمت خودرو و منزل باعث خلق پول های باد آورده می شود که خود باعث اختلال در اقتصاد کشور می شود

  • محمد

    کافی هست یه سری به سایت های عربی در کشور امارات بزنید تا ببینید قیمت خودروهای مستعمل وصفر را تا یک پنجم بازار ایران میشود تهیه کرد.شخصا از این که ایرانی هستم دارم پشیمون میشم.اینقدر رانت و بی مدیریتی تا به کجا اخر.