کد مطلب: ۴۲۳۳۳۸

لزوم رتبه‌بندی شرکت و اخذ رتبه پیمانکار

لزوم رتبه‌بندی شرکت و اخذ رتبه پیمانکار

با اخذ رتبه‌بندی شرکت و رتبه پیمانکار نه تنها می‌توان شانس همکاری با ارگان‌های دولتی را به دست آورد، بلکه می‌توان روابط کاری و تجاری خود را با شرکت‌های همپایه خارجی نیز گسترش داد.

لزوم اخذ رتبه‌بندی شرکت و اخذ رتبه پیمانکار به سبب ارتقاء توسعه عملکرد و فرآیند پروژه‌های اجرایی حائز اهمیت است. با اخذ رتبه‌بندی شرکت و رتبه پیمانکار نه تنها می‌توان شانس همکاری با ارگان‌های دولتی را به دست آورد، بلکه می‌توان روابط کاری و تجاری خود را با شرکت‌های همپایه خارجی نیز گسترش داد. از سوی دیگر رتبه بندی امکان برنامه‌ریزی جهت اهداف بلند مدت و شناسایی موقعیت و شرایط شرکت در بازار اقتصادی داخلی و جهانی را برای اعضاء هیات‌مدیره فراهم می‌کند.

اخذ رتبه پیمانکار

از اقدامات مهم پس از به ثبت رساندن شرکت، اخذ رتبه پیمانکار است که توسط افراد حقیقی و حقوقی انجام می‌شود. در واقع پیمانکارانی که درصدد همکاری با پروژه‌هایی هستند که بخش اعظم منابع مالی آن از سوی دولت فراهم می‌شود، بایستی حتما دارنده رتبه پیمانکار باشند تا بتوانند در این‌گونه پروژه‌های عمرانی همکاری نمایند. اخذ رتبه پیمانکار بستگی به میزان سوابق کاری، حق بیمه، تحصیلات و دانش فنی و مهندسی فرد دارد. رتبه‌بندی پیمانکار شامل پنج سطح است که در آغاز پیمانکاران بایستی موفق به دریافت سطح پنج شده و به تدریج با افزایش میزان تخصص و سوابق کاری، سطح خود را از پنج به چهار، سه، دو و در آخر به سطح یک ارتقاء دهند.

ثبت برند

ثبت برند و یا آرم تجاری کالا و محصولات عرضه شده نشا‌ن‌دهنده ویژگی‌ها و مفهوم آن است که هر شرکتی پس از تاسیس بایستی نسبت به ثبت آن اقدام کند. گفتنی است که مدت زمان اعتبار نشانه‌های تجاری و صنعتی به طور میانگین ۱۰ سال است. همچنین برای ثبت نشان تجاری، گواهی منوط بر ثبت صادر می‌شود که کارفرما می‌تواند از نظر قانونی بر آن حق انحصاری داشته باشد. اگر چنانچه در صدد ثبت چند نشان تجاری باشید، برای هر یک از آنها اظهارنامه جداگانه ارائه داده می‌شود. لازم به ذکر است که نشان تجاری به شرط رعایت حق صاحب اثر و پرداختی‌های مرتبط با آن قابل انتقال و اجاره خواهد بود. ناگفته نماند که جهت ثبت نشان تجاری برای برندهای فارسی، ارائه مجوز کار الزامی است و برای ثبت برند خارجی نیز علاوه بر مجوز کار و فعالیت، درخواست کننده بایستی دارنده کارت بازرگانی نیز باشد.

رتبه‌بندی شرکت

پس از تاسیس و ثبت شرکت، اخذ رتبه‌بندی از جمله اصول ضروری هر شرکتی به حساب می‌آید. با توجه به اخذ رتبه‌بندی شرکت ، می‌توان از میزان توانمندی‌های آن نظیر میزان منابع مالی، سطح کیفی نیروی متخصص، تجهیزات فنی و مهندسی شرکت آگاه شد و به نوعی از وضعیت شرکت اطلاع حاصل کرد. با اطلاع از رتبه‌بندی شرکت، سرمایه‌گذاران راحت‌تر می‌توانند برای استراتژی‌های بلندمدت برنامه‌ریزی کنند.

همچنین از دیگر فواید رتبه‌بندی می‌توان به شناخت روند عملکرد شرکت و چگونگی رقابت با سایر شرکت‌های همسان در بازار رقابتی اشاره کرد. در واقع رتبه‌بندی سبب می‌شود که عملکرد شرکت توسعه یابد و بتواند در بازار اقتصاد جهانی جایگاه و موقعیت خود را به ثبت برساند. بنابراین به طور خلاصه می‌توان این‌چنین بیان کرد که رتبه‌بندی نه تنها گویای یک دور نمای کلی از چگونگی شرایط و وضعیت شرکت است، بلکه سبب می‌شود تا با استفاده از آن بتواند وارد مناقصات دولتی شده و علاوه بر آن قابلیت همکاری با ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی را داشته باشد.

tygrfd

شرکت‌ها برای اخذ رتبه شامل چه شرایطی هستند؟

یک ) در مرحله اول شرکت بایستی به ثبت رسیده باشد

دو ) تثبیت عدم سوء یشینه شرکت

سه ) مدیران اجرایی شرکت نبایستی در مشاغل دولتی فعالیت داشته باشند

چهار ) ثبت شرایط و امتیازاتی که شرکت دارا می‌باشد

پنج ) ارائه مدارک تحصیلی مدیران، اعضاء هیات‌مدیره و ارائه هرگونه مدارک فنی و مهندسی

شش ) ارائه تجارب کاری مفید مرتبط با حوزه کاری

رتبه‌بندی

رتبه‌بندی شرکت فوایدی را در پی دارد که می‌توان به رشد و پیشرفت عملکرد شرکت در جهت آبادانی و توسعه کشور اشاره کرد. از سوی دیگر با اخذ رتبه بندی کارفرمایان و اعضاء هیات‌مدیره از چگونگی شرایط، وضعیت و نقاط قوت و ضعف خود واقف می‌شوند و برای بهبود ارائه خدمات و تولید محصولات خود بیش از پیش در بازار رقابتی تلاش می‌کنند. به طور کلی شرکت‌ها می‌توانند با بهره‌مندی از نیروی متخصص و ممتاز خود به راحتی موفق به دریافت رتبه شوند. علاوه بر منابع مالی، تجهیزات و امکانات موجود، دانش تخصص مرتبط با حوزه کاری، میزان تحصیلات و سوابق کاری نیروی انسانی یک شرکت سبب اخذ رتبه‌بندی شرکت و بالا رفتن سطح ارتقاء توسعه آن می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.