کد مطلب: ۴۲۵۳۳۸

تجارت‌نیوز بررسی کرد:

مالیات خروج از کشور چیست؟ / مقایسه عوارض خروج از ایران و دیگر کشورها

مالیات خروج از کشور چیست؟ / مقایسه عوارض خروج از ایران و دیگر کشورها

درحالی‌که انتقادات بسیاری به طراح افزایش عوارض خروج از کشور از ابتدای سال 97 وارد بود، حالا چند روزی است که صحبت از مالیات خروج از کشور به میان آمده است. در این گزارش نرخ عوارض خروج از ایران و دیگر کشورها مقایسه شده است.

عوارض خروج از کشور یا مالیات بر خروج مسافران، تعرفه‌ای است که افراد هنگام خروج از کشور موظف به پرداخت آن هستند. دولت‌ها برای دریافت این مالیات از روش‌های متفاوتی استفاده می‌کنند.

به گزارش‌ تجارت‌نیوز ، در برخی از کشورها فقط برای سفرهای هوایی عوارض تعیین و هزینه آن بر روی بلیت محاسبه می‌شود. در برخی دیگر از کشورها در مرزهای هوایی، زمینی و دریایی این مبلغ را به صورت نقدی از مسافر دریافت می‌کنند.

در کشورهای دیگر هم میزان این مالیات با میزان مسافت سفر در ارتباط است این سیاست عمدتا با هدف کاهش تعداد گردشگر خروجی از کشور اتخاذ می‌شود.

در ایران تا پیش از تابستان سال 1364، شهروندان ایرانی بدون پرداخت عوارض خروج از کشور خارج می‌شدند. این قانون اولین بار در 30 تیر 1364 با هدف کمک به تامین هزینه‌های جنگ به تصویب رسید. بر اساس این قانون، تعرفه خروج از کشور برای بار اول در سال 50 هزار ریال و برای بار دوم بیش از 100 هزار ریال بود.

در سال‌های اخیر مبلغ 750 هزار ریال برای سفرهای عادی و 500 هزار ریال برای سفرهای زیارتی به‌عنوان عوارض خروج ثابت در نظر گرفته شده بود.

از ابتدای سال گذشته (1397) اما سازمان امور مالیاتی کشور بر اساس قانون بودجه، عوارض خروج از کشور را برای هر مسافر برای بار اول در طول سال 220 هزار تومان، بار دوم 330 هزار تومان و برای بار سوم به بعد 440 هزار تومان ابلاغ کرد.

درحالی‌که انتقادهای بسیاری به این طرح وارد بود، اخیرا صحبت از مالیات خروج از کشور به میان آمده است.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی، سازمان امور مالیاتی را مکلف به گرفتن مالیات خروج از کشور از هر مسافر ایرانی برای خروج از کشور از طریق مرزهای هوایی، زمینی و دریایی کرده است.

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در این زمینه گفته است: مالیات خروج از کشور پایه جدید مالیاتی نیست، همان عوارض خروجی است که قبلا تعریف شده و چون عوارض باید به شهرداری‌ها پرداخت شود، صرفا نام آن به مالیات تغییر کرد تا منابع به خزانه کشور واریز شود.

با در نظر گرفتن نرخ دلار بازار آزاد (حدود 13 هزار تومان) می‌توان گفت، عوارض خروج از کشور برای بار اول 16.92 دلار، بار دوم 25.38 دلار و برای بار سوم 33.84 دلار است.

جدول زیر میزان عوارض خروج مسافران در برخی کشورها را نشان می‌دهد:

کشور میزان عوارض خروج از کشور
ترکیه 8.7 دلار
عربستان سعودی 2.6 دلار
ژاپن 12.5 دلار
هنگ‌کنگ 20.8 دلار
تایلند 29.90 دلار
چین 8 دلار
سوئد 9 تا 60.5 دلار (بسته به طول سفر)
آلمان 11.5 تا 65.15 دلار (بسته به طول سفر)
استرالیا 58.5 دلار

*بخش‌هایی از این گزارش برگرفته از وب‎سایت 8days.sg است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    افرادی.که.خارج.از.ایران.زندگی.میکنند.برای.برگشت.به.اروپا.چقدر.باید.پردخت.کند

  • حقیقت محض

    به به… هر دم از این باغ بری میرسد…

  • ناشناس

    خواهشمندم وقتی صحبت هزینه به دلار و مقایسه با سایر کشورها میشود لطفا نسبت به درامد هم لحاظ کنید . یک ایرانی حدود 100 تا 200 دلار درآمد ماهیانه دارد.

  • ناشناس

    استرالیا عوارض یا مالیات خروج از شهروندانش دریافت نمی کند. لطفا خبر با منبع موثق ذکر کنید.

  • بابک

    وقتی میزان مالیات کشورهای مختلف رو اعلام میکنید میزان درآمد اونها رو هم اعلام کنید تا مقایسه بین حقوق و عوارض هم اعمال بشه

  • میثم

    عوارض خروج در ترکیه ۲۰ لیره هستش که با حساب دلار ۵/۹۵ در ترکیه میشه حدود ۳/۳۶ دلار. شما اینجا اشتباه نوشتید

    • الهام میرمحمدی

      http://www.hurriyetdailynews.com/machines-to-accept-departure-fee-at-istanbul-airport-146606

  • ناشناس

    این قانون برای زمان جنگ بوده که همون هم مغایر با قانون اساسی هست و الان با این که قانون کاملا ملغی هستش تازه افزایش هم که میدن ، مالیات هم میخوان اضافه کنند ؛ بهتره به جای مقایسه ما با کشور های پیشرفته جهت اخذ عوارض که صحت نداره ما رو با کره شمالی مقایسه کنید که حداقل بدبخت تر از خودمون هم هست

  • ناشناس

    لطفا نظرات را پیگیری و خبر درست را بفرمایید

  • ناشناس

    برسد روزی که بابت هر فعالیت حیاتی هم پول بستانند .

  • ناشناس

    همه جا دلاری حساب میکنن الادرآمد