کد مطلب: ۱۱۶۳

متوسط گاز بهای خانوارها در سال ۹۳ ماهانه ۲۹ هزار تومان می شود

مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز ایران با بیان این که، بر اساس تعرفه های جدید در سال 93 به طور میانگین خانوارها ماهانه 29 هزار تومان برای مصرف گاز هزینه پرداخت می کنند گفت: بر اساس مصوبه هیات دولت، تعرفه گاز بخش خانگی 20 درصد، بخش تجاری 30 درصد و سایر بخش ها مانند آموزش

مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز ایران با بیان این که، بر اساس تعرفه های جدید در سال 93 به طور میانگین خانوارها ماهانه 29 هزار تومان برای مصرف گاز هزینه پرداخت می کنند گفت: بر اساس مصوبه هیات دولت، تعرفه گاز بخش خانگی 20 درصد، بخش تجاری 30 درصد و سایر بخش ها مانند آموزش 15 درصد افزایش می یابد.

ناصر ابراهیمی روز سه شنبه در نشست خبری با تشریح جزییات افزایش قیمت گاز در سال 1393 افزود: تعرفه هر مترمکعب گاز برای صنایع پتروشیمی 2650 ریال، فولاد 1320 ریال، صنعت یک هزار ریال و در بخش کشاورزی برای ماه های گرم سال 1150 ریال و در ماه های سرد سال 690 ریال تعیین شده است.

** گاز اماکن مذهبی تا سطح اصلاح الگوی مصرف رایگان است

مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه گاز مراکز مذهبی، آموزشی، ورزشی و خیریه تا سطح مشخص شده در اصلاح الگوی مصرف رایگان است، اظهار داشت: تعرفه مصرف مازاد بر اصلاح الگوی مصرف در این اماکن بر اساس هر مترمکعب 805 ریال دریافت می شود.

** تفاوت تعرفه ماه های گرم و سرد سال

ابراهیمی با بیان این که، ماه های گرم سال از 16 فروردین ماه آغاز و تا 15 آبان ماه ادامه می یابد و ماه های سرد سال نیز در محدوده 16 آبان ماه تا 15 فروردین ماه قرار دارد خاطر نشان کرد: ماه های سرد و گرم و اقلیم بندی چهارگانه شرکت ملی گاز توسط سازمان هواشناسی انجام شده و شرکت ملی گاز در تعیین آن دخالتی ندارد.

وی ادامه داد: مصرف کنندگان خانگی گاز در سراسر کشور به چهار اقلیم تقسیم شده اند که نرخ تعرفه آنها متفاوت است.

** صرفه جویی 20 درصدی در بخش خانگی معادل گاز تولیدی 4 فاز پارس جنوبی

مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه وزارت نفت به دنبال کاهش مصرف گاز در کشور است، گفت: با توجه به روند فعلی مصرف گاز همواره میزان مصرف از میزان تولید جلوتر خواهد بود و به همین خاطر در فصل زمستان به دلیل افزایش مصرف در بخش خانگی، ناچار شدیم که گاز صنایع و نیروگاه ها را قطع کنیم که این مساله ضربه سنگینی به تولید وارد کرد.

وی تاکید کرد که به دلیل قطع گاز ناچار شدیم که معادل 27 میلیارد دلار سوخت جایگزین به نیروگاه ها تحویل دهیم.

وی با بیان اینکه در بخش خانگی روزانه حدود 500 میلیون مترمکعب گاز مصرف می شود، اظهار داشت: در صورت کاهش 20 درصدی مصرف، معادل 100 میلیون مترمکعب گاز در کشور صرفه جویی می شود که معادل گاز تولید چهار فاز پارس جنوبی است.

** متوسط هزینه مصرف گاز در فصل زمستان ماهانه 53 هزار تومان

ابراهیمی با بیان این که، بخش خانگی در ماه های گرم به طور متوسط روزانه سه مترمکعب و در ماه های سرد 20 مترمکعب گاز مصرف می کند گفت: عمده مصرف کنندگان خانگی در اوج مصرف گاز یعنی ماه های دی و بهمن، ماهانه حدود 600 تا 700 مترمکعب گاز مصرف می کنند.

وی افزود: بیشتر مصرف کنندگان خانگی در ماه های گرم سال و بر اساس الگوی ارایه شده در دامنه 2 بین 70 تا 100 مترمکعب گاز مصرف می کنند که به طور میانگین مصرف ماهانه گاز آنها حداکثر 14 هزار تومان خواهد شد که البته در صورت مصرف کمتر تعرفه آنها در رده یک و حداکثر هفت هزار تومان محاسبه می شود.

ابراهیمی خاطر نشان کرد: در صورتی که بخش خانگی در ماه های سرد حداکثر 600 مترمکعب گاز مصرف کند در دامنه چهار تعرفه ها قرار گرفته و در ماه حداکثر 53 هزار تومان پرداخت خواهد کرد که البته در صورت رعایت نکردن الگوی مصرف و رسیدن مصرف به رده های بالا تا 250 هزار تومان نیز افزایش می یابد.

وی ادامه داد: بر اساس میانگین مصرف گاز در بخش خانگی در کل ماه های سرد و گرم سال، در مجموع خانوارها ماهیانه 29 هزار تومان برای مصرف گاز هزینه پرداخت می کنند، البته باید توجه داشت که قبض های گاز به صورت ماهیانه توزیع نمی شود و ممکن است قبوض گاز در برخی استان ها هر دو ماه یکبار به دست مصرف کنندگان برسد.

** سهم 10 هزار و 300 میلیارد تومانی هدفمندی از درآمدهای شرکت ملی گاز

مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز ایران با بیان این که، شرکت ملی گاز به ازای هر مترمکعب گاز باید 977 ریال به دولت برای اجرای طرح هدفمندی یارانه ها پرداخت کند افزود: طبق برنامه قرار است، شرکت ملی گاز در سال 93 مبلغ 10 هزار و 300 میلیارد تومان برای اجرای طرح هدفمندی یارانه ها پرداخت کند.

** ثبت نشدن سالانه 9 میلیارد متر مکعب گاز در کشور

مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز ایران در خصوص اظهارات وزیر نفت مبنی بر گم شدن سالانه 9 میلیارد متر مکعب گاز در کشور گفت: این خبر به طور نادرست منتشر شده است، چرا که گاز در شبکه گم نمی شود، بلکه مساله این است که این 9 میلیارد متر مکعب توسط کنتورها ثبت نمی شوند.

وی با بیان این که، این 9 میلیارد متر مکعب مربوط به تفاوت میزان گازی است که به پالایشگاه ها تحویل می دهیم و گازی که به دست مصرف کننده می رسد افزود: همواره در شبکه گازرسانی و در مراحل تولید، انتقال و توزیع مقداری از گاز هدر می رود که نباید بیش از 2 درصد باشد.

مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز ایران خاطر نشان کرد که برای حل این مشکل، باید همه کنتورها در سراسر کشور اصلاح و یا نوسازی شوند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.