کد مطلب: ۵۲۸۷۶۰

مطهری در نشست خبری:

مشارکت در انتخابات ۱۴۰۰ بیش از ۵۰ درصد است

مشارکت در انتخابات ۱۴۰۰ بیش از ۵۰ درصد است

نایب رئیس سابق مجلس شورای اسلامی و نامزد ریاست جمهوری سیزدهم نشست خبری خود را برگزار کرد که مهم‌ترین بخش‌های آن را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش تجارت‌نیوز ، علی مطهری نایب رئیس سابق مجلس شورای اسلامی و نامزد ریاست جمهوری سیزدهم امروز نشست خبری برگزار کرد.

مهم‌ترین بخش‌های صحبت‌های او در ادامه می‌آید:

- دنیا منتظر است تا ببیند مردم با انتخاب خود چه پیامی را مخابره می کنند و این موضوع در آینده تأثیرگذار است. مسئله مهم در شرایط امروز میزان مشارکت مردم در انتخابات است؛‌ همانطور که رهبر انقلاب فرمودند مشارکت مردم برای حضور در انتخابات در اولویت اول است و سپس انتخاب اصلح.

-دلیل کاهش مشارکت در سال ۹۸ این بود که حوادث آبان ماه را داشتیم و مدتی قبل از انتخابات سقوط هواپیمایی اوکراین بود و مردم دلسرد شده بودند و فکر می کردند مجلس در رفع مشکلات تاثیر گذار نیست. باید این فضا را تغییر دهیم و مردم در انتخابات شرکت کنند. مشکلاتی وجود داشت که باید حل شود؛ باید تلاش کنیم تا میزان مشارکت مردم بیشتر شود. با توجه به حوادث اخیر پیش بینی می‌کنم مشارکت در انتخابات بیش از ۵۰ تا ۶۰ درصد باشد.

- اطلاع دقیقی ندارم که سید حسن خمینی به انتخابات می آید یا خیر، اما روحانیت نباید به سمت پست های اجرایی بیاید و من هم مانند شهید مطهری موافق حضور روحانیت در پست های دولتی نیستم. روحانیت باید کنار مردم باشد و معتقد نیستم که وارد انتخابات شود. صلاح نیست که سید حسن خمینی وارد شود، اما همه چیز بستگی به نظر خودش دارد. اگر در شرایط اضطرار نیستیم صلاح نیست که او ورود کند.

- باید یک تغیری در سیاست کشور داشته باشیم زیرا در میان کشورهای اسلامی و دنیا منزوی هستیم. چرا نباید با اکثر کشورهای دنیا رابطه داشته باشیم و نتوانیم آنها را جذب کنیم. اینکه نفوذی بین کشورهای اسلامی نداشته باشیم درست نیست و باید روابط مان با غرب هم درست شود. رابطه با آمریکا به سود کشور است و این شرایط موجود به سود رژیم صهیونیستی است. یک عده مذاکره را به معنای تسلیم می دانند که درست نیست و باید آن را درست کنیم. این که روابط را در چین و روسیه ببینیم درست نیست. ۸۰ درصد روابط کشور با ۶ کشور است و این به آن معناست که با دیگر کشورها رابطه نداریم.

- باید تلاش کنیم تحریم ها لغو شده و بخش خصوص نیز تقویت شود. مثلا می توان مشکل صندوق های بازنشستگی را حل کرد و کاری کرد که بدهی هایشان را پرداخت کنند. دولت به صندوق بازنشستگی کشوری بدهی دارد که منابع زیادی هست و می تواند این مشکل را حل کند. حتی مشکل بورس و بازار سرمایه قابل حل است و امکان اصلاح در همه این زمینه ها وجود دارد.

-رجل سیاسی مصداق مرد نیست و زنان می‌توانند حضور داشته باشند. اگر خانم ها اصلح باشند حتما برای وزارتخانه یا معاونت باید از آنها استفاده شود و من حتما استفاده خواهم کرد.

- درباره رها بودن فضای مجازی هم کاری نمی شود کرد، البته من قبول دارم که برخی از موارد غیر اخلاقی فضای مجازی باید فیلتر شود؛ زیرا اراده ملت را سست می کنند و بهترین راه برای سست کردن اراده، ترویج بی بند و باری است و شاهد بودیم که باهمین ابزار اندلس را که حدود ۸۰۰ سال دست مسلمانان بود را از دست مسلمانان در آوردند.

- اگر امکان فیلتر این موارد باشد خوب است، اما نباید امکان اظهار نظر را از افراد بگیریم و بگوییم که این حرف به ضرر افراد و نظام است، همانطور که در مجلس هم گفتم اشکالی ندارد، بگذارید حرف زده شود و بعد حتما یک نفر جواب را می دهد. برای مثال می گویند اینکه در کلاب هاوس با تحلیلگر بی بی سی و منافقین حرف نزنید درست نیست، بگذارید بگویند ما هم جواب می دهیم. البته در فیلتر تلگرام پاسخ مثبتی نداشتیم و ممکن است تا یکسال دیگر اصلا امکات فیلترینگ به سبب ماهواره هایی که به فضا پرتاب شده است وجود نداشته باشد.

- مهم ترین مشکل فعلی ما مسئله نقدینگی است؛ افزایش نقدینگی مساوی با افزایش تورم بوده که بیشتر به عملکرد بانک ها بر می گردد. بانک ها باید در مسیر تولید وام بدهند، در صورتی که بانک ها بیشتر در مسیر دلالی وام می دهند و این پول را در به بازار سرمایه می برند‌. این مسائل باید کنترل شود در حالی که دولت در این مسائل کوتاهی کرده است.

- دیدگاه ما به حجاب، اسلامی است. تفاوت هایی بین زن و مرد وجود دارد که بیشتر به خانم ها اطلاق می شود. چیزی که امروز وجود دارد حجاب به معنی کامل نیست و ۶۰ تا ۷۰ درصد حجاب را به طور کامل رعایت می کنند و ۲۰ ۳۰ درصد نیز هستند که حکومت با آنها کاری ندارد. وضع حجاب در کشور مطلوب است و مردم رعایت می کنند. این موضوع حجاب اجباری نیست و بانوان خودشان می خواهند رعایت کنند؛ اما اینکه برخی ها بخواهند عریان باشند اصلا درست نیست. اینکه گشت ارشاد بخواهد با هر موضوع جزئی وارد بحث شود اصلا درست نیست و قبول ندارم.

آخرین اخبار اقتصادی را از کانال تلگرام تجارت‌نیوز دنبال کنید.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • کاوه

    خودتون هستید…!!؟