کد مطلب: ۷۲۷۷۱۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پایان اجلاس اقلیمی کوپ۲۷ / نتیجه چه شد؟

پایان اجلاس اقلیمی کوپ27 / نتیجه چه شد؟

در پایان اجلاس اقلیمی کوپ27 که پیرامون جبران ضرر و زیان وارد شده به کشورهای فقیر بر اثر تغییرات آب‌وهوایی برگزار شد، صندوقی برای کمک به این کشورها تصویب شد. البته واریز پول به این صندوق موضوعی کاملا متفاوت با ایجاد آن است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، برای اولین بار، کشورهای جهان تصمیم گرفتند برای جبران خساراتی که گرمای بیش از حد جهان به کشورهای فقیر وارد می‌کند، کمک کنند، اما اجلاس اقلیمی کوپ27 را بدون پرداختن به علت اصلی آن بلایا یعنی سوزاندن سوخت‌های فسیلی به پایان رساندند.

به نقل از الجزیره ، اوایل روز یکشنبه، نمایندگان صندوق جبران خسارت را تصویب کردند، اما نتوانستند در خصوص مسائل بحث برانگیز مانند تعیین هدف برای ثابت نگه‌داشتن دمای زمین، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و کاهش تدریجی مصرف تمام سوخت‌های فسیلی تصمیم‌گیری کنند.

در طول ساعات پایانی این کنفرانس در شرم الشیخ مصر، کشورهای اتحادیه اروپا و سایر کشورها با آنچه که در توافقنامه پوششی کلی ریاست جمهوری مصر عقب‌نشینی می‌دانستند، مقابله کردند و تهدید کردند که بقیه روند را خنثی خواهند کرد.

این بسته مجدداً مورد بازنگری قرار گرفت و بسیاری از عناصری که اروپایی‌ها به آن اعتراض داشتند حذف شد، اما هیچ یک از هدف‌های بزرگی که به آن امیدوار بودند اضافه نشد.

فرانس تیمرمنز، معاون اجرایی اتحادیه اروپا به مذاکره‌کنندگان گفت: «آنچه پیش رو داریم برای مردم و سیاره زمین کافی نیست. وی افزود: «این اقدام به اندازه کافی تولیدکنندگان اصلی گازهای گلخانه‌ای را ملزم به کاهش آلاینده‌های کربنی نمی‌کند». تیمرمنز گفت: «همه ما برای جلوگیری و به حداقل رساندن ضرر و زیان کوتاهی کرده‌ایم. و باید خیلی بیشتر از این کار می‌کردیم».

آنالنا بائربوک، وزیر خارجه آلمان نیز ابراز ناامیدی کرد. او گفت: «مشاهده سنگ‌اندازی تعدادی از آلاینده‌های بزرگ و تولیدکنندگان نفت در مسیر اقدامات دیرهنگام برای کاهش و حذف تدریجی انرژی‌های فسیلی بیش از حد ناامیدکننده است.

اگنس پانیر، وزیر انرژی فرانسه، در بیانیه‌ای گفت: هیچ پیشرفتی در انجام تلاش‌های اضافی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و کنار گذاشتن سوخت‌های فسیلی صورت نگرفته است و از یک ناامیدی واقعی ابراز تاسف کرد، اما از صندوق «ضرر و زیان» برای کشورهای آسیب‌پذیر در مقابل تغییرات اقلیمی استقبال کرد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد گفت: سیاره ما هنوز در وضعیت اضطراری است. ما باید انتشار گازهای گلخانه‌ای را به شدت کاهش دهیم و این همان موضوعی است که اجلاس COP امسال به آن نپرداخت

کاهش تدریجی سوخت‌های فسیلی؟

با وجود اینکه بسیاری از کشورها خواستار توقف تدریجی استفاده از گاز طبیعی هستند، توافق‌نامه یکشنبه شامل اشارات پنهانی به مزایای گاز طبیعی به عنوان انرژی با آلاینده پایین است. در حالی که توافقنامه جید از تقاضا برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای حمایت نمی‌کند، اما راه را برای هدف جهانی محدود کردن گرمایش زمین تا 1.5 درجه سانتیگراد هموار می‌کند.

ریاست‌جمهوری مصر پیشنهاد داد تا این هدف را 2 درجه سانتیگراد تعیین کنند که با اعتراض باقی حضار مواجه شد. از زمان ماقبل دوران صنعتی، جهان تاکنون 1.1 درجه سانتیگراد گرم شده است.

آلوک شارما از بریتانیا گفت: «پیگیری روشنی در مورد کاهش تدریجی زغال سنگ و تعهد روشنی به حذف تدریجی تمام سوخت‌های فسیلی در این متن نیست. متن انرژی نیز در دقایق پایانی ضعیف شد. سیمون استیل، رئیس اقلیم سازمان ملل، در اظهارات خود به مذاکره‌کنندگان، از جهان خواست از سوخت‌های فسیلی، از جمله نفت و گاز زغال‌سنگ فاصله بگیرد.

الکس اسکات، کارشناس دیپلماسی اقلیمی در اندیشکده E3G گفت: این بازتابی است از آنچه کشورهای فقیرتر در صورت متحد ماندن می‌توانند انجام دهند. اسکات گفت: «من فکر می‌کنم این دستاورد بسیار بزرگی است که دولت‌ها گرد هم بیایند تا در حداقل اولین گام را برای چگونگی حل موضوع ضرر و زیان بررسی کنند.

اما ایجاد یک صندوق یک چیز است، و ورود و خروج پول چیز دیگری است. جهان توسعه یافته هنوز به تعهد سال 2009 خود مبنی بر صرف 100 میلیارد دلار در سال که برای کمک به کشورهای فقیر برای توسعه انرژی سبز و سازگاری با گرمایش آینده طراحی شده است، عمل نکرده است. در مذاکرات سال آینده بیشتر به جزئیات این صندوق پرداخته خواهد شد.

بر اساس این توافق‌نامه، صندوق در ابتدا از کمک‌های کشورهای توسعه یافته و سایر منابع خصوصی و عمومی مانند موسسات مالی بین‌المللی استفاده می‌کند.

در حالی که اقتصادهای نوظهور بزرگ مانند چین به طور معمول مجبور به مشارکت نیستند، اما می‌توانند این کار را انجام دهند. این یک خواسته کلیدی از سوی اتحادیه اروپا و ایالات متحده است که استدلال می‌کنند چین و سایر آلاینده‌های بزرگ که در حال حاضر به عنوان کشورهای در حال توسعه طبقه‌بندی می شوند، دارای نفوذ مالی و مسئول پرداختن خسارتی هستند که خود آن را به بار آورده‌اند.

این صندوق عمدتاً برای کشورهای آسیب‌پذیر خواهد بود، اگرچه برای کشورهای با درآمد متوسط که به شدت تحت تأثیر بلایای اقلیمی آسیب دیده‌اند، فضا برای دریافت کمک وجود خواهد داشت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.