کد مطلب: ۷۳۱۲۵۷

رئیس سازمان بورس در نشست خبری با اصحاب رسانه مطرح کرد:

تمرکز بر کامودیتی‌ ها؛ عارضه بازار سرمایه/ مدیریت سهام عدالت با کیست؟

تمرکز بر کامودیتی‌ ها؛ عارضه بازار سرمایه/ مدیریت سهام عدالت با کیست؟

امروز نشست خبری مجید عشقی، رئیس سازمان بورس با خبرنگاران برگزار شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مجید عشقی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار درباره عملکرد سازمان بورس در یک سال گذشته گفت: بازار سرمایه از یک دوره پر از چالش گذر کرده است. در این دو سال، موضوعات مختلفی در بازار حاکم شده و فضای روانی حاکم باعث شد تا بورس سختی برای سرمایه‌گذاران داشته باشیم.

عشقی ادامه داد: ۳ محور اساسی تعریف شد؛ در راستای حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران با تاکید بر منافع بلندمدت و افزایش نقش بازار سرمایه در تامین مالی و ارتقای اثربخشی و هوشمندسازی نظام نظارتی که 10راهبرد انجام شد. وی ادامه داد: تدوین لایحه تضاد منافع در بازار سرمایه از برنامه‌های جدی سازمان بوده و بحثی است که در دنیا نیز به آن پرداخته می‌شود.

عشقی اظهار کرد: بازبینی و اصلاح دستورالعمل رسیدگی به تخلفات در بازار سرمایه شروع شده و بخش عمده آن رخ داده است. مقررات تخلفات در بازار پراکنده است، اما رویکرد ما این است تا با اصلاح فرآیند، بخش عمده‌ای از تخلفات رخ داده را بررسی کنیم و جلوی آن را بگیریم.

رئیس سازمان بورس در خصوص پذیرش استارتاپ‌ها گفت: دستورالعمل پذیرش شرکت‌های استارتاپی که منجر به پذیرش تپسی شد، امید است در آینده بتوانیم این دستورالعمل را نیز اصلاح کنیم تا شاهد شرایط آسان‌تری برای ورود این شرکت‌ها به بازار باشیم. وی افزود: شاید کامودیتی‌محور بودن یک عارضه برای بازار سرمایه به حساب بیاید و در همین خصوص یکی از اقداماتی که باید انجام شود، حرکت به سمت پذیرش شرکت‌های دانش‌بنیان است.

عشقی اظهار کرد: افزایش ۴ درصدی دامنه نوسان، علاوه بر افزایش نقدشوندگی صفوف خرید و فروش را نیز کاهش داد. وی درخصوص عرضه خودرو در بورس کالا گفت: عرضه خودرو در بورس کالا با پیگیری‌های مختلف به سرانجام رسید و با همراهی وزارت صمت و خودروسازان شاهد رشد عرضه ها هستیم که در تلاش هستیم با عرضه تمام خودروها در بورس کالا، بساط بخت آزمایی خودرو و روش های عجیب فروش جمع شود. عشقی ادامه داد: این روند برگشت ناپذیر است و رو به توسعه است. با این روش هم تولیدکننده و هم مصرف کننده تکلیف خود را می دانند و همه فرآیندها شفاف می‌شود.

مدیریت سهام عدالت دست دولت نیست؟

رئیس سازمان بورس گفت: محور تصمیم‌گیری در خصوص سهام عدالت، دولت نیست بلکه کانون سهامداری سهام عدالت است. وی افزود: از این رو سرمایه‌گذاران مستقیم در حال حاضر می‌توانند مانند تمامی سهامداران در مجامع شرکت‌های سهام عدالت شرکت و نظر و رای خود را به ثبت برسانند. عشقی ادامه داد: سهامداران غیرمستقیم هم از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری می‌توانند رای خود را ثبت کنند.

وی در پاسخ به این سوال که کانون سهامداری سهام عدالت را هم دولت تعیین کرده و بازهم مدیریت سهام عدالت در دست دولت است گفت: در کانون سهامداری سهام عدالت ۴ عضو وجود دارد که یکی دولت بوده و اگرچه ۳ عضو دیگر را نیز دولت انتخاب می‌کند اما این ۳ عضو خصوصی هستند و جز کارمندان دولت نیستند.

چه میزان اوراق گام منتشر شده است؟

رییس سازمان بورس در خصوص اوراق گام گفت: اوراق گام از سال ۹۸ راه‌اندازی شده و در همین چندماه اخیر رشد سریعی پیدا کرد. با توجه به اتفاق‌های اخیر، ما در حال بررسی روند انتشار اوراق گام بوده و به نظر می‌رسد به یک اصلاح سیاستی در این خصوص نیاز داریم.

وی ادامه داد: اگر با همین روند فعلی اوراق گام منتشر و در بازار سرمایه عرضه شود، ممکن است مشکلاتی برای بازار سرمایه و فعالان آن ایجاد شود. از این رو در حال تدوین روندی هستیم تا انتشار اوراق گام آسیب‌های کمتری به بازار سرمایه بزند.

عشقی ادامه داد: نگرانی در خصوص توقف معاملات ثانویه اوراق گام در بورس و تکرار تجربه سخاب‌ها وجود ندارد.
رضا عیوضلو، معاون نظارت بر ناشران سازمان بورس نیز در ادامه گفت: تا این لحظه در حدود ۴۰ همت اوراق گام پذیرش شده و ۳۰ همت آن در بازار سرمایه در حال معامله است. پس از پایان بررسی‌ها، مقررات جدید اعلام خواهد شد.

مسعودی‌فر، معاون حقوقی بازار سرمایه درباره افشا اسامی متخلفین مدیران بازار سرمایه گفت: فلسفه وضع این قانون، بازدارندگی است. یعنی مدیران توجه داشته باشند که اگر وصف تخلفاتی داشته باشد، اسامی آنها برای مردم افشا می‌شود.

وی ادامه داد: فلسفه بعدی آن است که تمام کسانی که می‌خواهند در بازار سرمایه فعالیت کنند و سهمی بخرند یا مدیری را معرفی کنند، باید یک منبعی داشته باشند که ببینند آیا آن فرد سابقه خوبی دارد یا نه.

مسعودی‌فر اظهار کرد: بنا بر دلایلی این قانون در ادوار گذشته سازمان اجرا نشد. جزئیات این قانون در شورای عالی بورس هم نهایی و ابلاغ شد.

این‌ مسئول گفت: قرار است اسامی افرادی که در بازار سرمایه مرتکب تخلفاتی شوند در سامانه‌ای اعلام شود.

وی تشریح کرد: ضوابط خاصی در خصوص سطح بندی جرائم نیز مشخص شده و فرآیندهای آن به کمک خبرنگاران اطلاع رسانی خواهد شد.ضمنا سقف نرخ جرائم به یک میلیارد تومان افزایش یافته است.

حمایت از پالایش یکم

عشقی درخصوص بسته ۱۰ بندی توضیح داد: مهم‌ترین اقدامات انجام شده در حوزه حمایت از بازار بیمه سهام و انتشار اوراق اختیار فروش سهام موجود در سبد سهام صندوق‌های درآمد ثابت بود که به ثبات بازار کمک بسیاری کرد و همانطور که دیدیم عرضه سهام به طرز قابل توجهی کاهش پیدا کرد.

وی درباره تخصیص منابع از سوی صندوق توسعه و صندوق تثبیت به بازار سرمایه گفت: صندوق توسعه و دولت بودجه‌ای را برای حمایت از بازار اختصاص دادند. در عین حال خوشبختانه شرایط به گونه‌ای رقم خورد که بازار روی پای خودش ایستاد و صف‌های فروش کاهش پیدا کرد. البته ما همچنان پیگیر تجهیز منابع هستیم تا در زمان لزوم بتوان از این منابع بهره برد.

در ادامه گفت علیرضا ناصر پور معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار در پاسخ گفت: ساختار صندوق پالایشی یکم به بازار گردان صندوق پالایش یکم امکان خرید و ابطال می دهد. بازار گردان صندوق پالایش یکم، تامین سرمایه نوین انتخاب شد.

وی ادامه داد: فاصله بین قیمت و NAV کاهش پیدا کرده است. مهم‌ترین اتفاق این است که ساختار صندوق پالایشی یکم به ساختار صندوق نرمال تبدیل شده است در حقیقت این صندوق ها تبدیل به صندوق سهامی بخشی شده است و بازار گردان دارند.

سهام عدالت متوفیان به کجا رسید؟

عشقی در پاسخ به سوالی در خصوص سهام عدالت متویان: بحث هایی درباره گواهی انحصار ورثه متوفیان قبل از سال 97 داریم. با قوه قضائیه در حال رایزنی هستیم تا کار با دقت انجام شود.

وی ادامه داد: بیش از 15 میلیون نفر درگیر مباحث سهام عدالت متفویان هستند که باید با دقت حل شود؛ بسیاری از گواهی انحصار ورثه نسخه الکترونیکی ندارند و یا بسته به مذاهب افراد، ممکن است این گواهی تفاوت هایی داشته باشد.

نرخ خوراک تغییر می‌کند؟

رئیس سازمان بورس در پاسخ به سوالی در خصوص نرخ خوراک گفت: پیشنهاد اصلی سازمان بورس، عرضه خوراک در بورس و قیمت گذاری آن در بورس است. این موضوع در حال بررسی است اما هنوز نهایی نشده است.

خبرهای بیشتر درباره بورس را اینجا بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.