کد مطلب: ۳۳۷۷۶۷

رئیس اتاق مشترک ایران و ایتالیا در گفتگو با تجارت‌نیوز مطرح کرد:

چشم‌انداز همکاری تجاری ایران و ایتالیا

چشم‌انداز همکاری تجاری ایران و ایتالیا

در ابتدا تحریم‌های آمریکا سطح مبادلات تجاری ایران با ایتالیا را حدود پنج میلیارد یورو کاهش داد. اما اکنون با گذشت زمان وضعیت تجاری دو کشور در حال بهبود است.  

ایران و ایتالیا دو کشور پیشرو در زمینه همکاری‌های تجاری و اقتصادی هستند. هر چند شاید ایتالیا همانند فرانسه یا آلمان دارای نفوذ سیاسی گسترده نباشد، اما این کشور نقش بسیار قابل توجهی در تاسیس و ادامه فعالیت بسیاری از صنایع می‌تواند داشته باشد.

به گزارش تجارت‌نیوز، اعمال تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه کشورمان این شائبه را ایجاد کرد که همکاری اقتصادی کشورهای مختلف با ایران دستخوش تغییراتی شود که ایتالیا نیز از این قاعده مستثنی نباشد.

احمد پورفلاح، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ایتالیا در گفتگو با تجارت‌نیوز اظهار می‌کند که در ابتدا تحریم‌های آمریکا سطح مبادلات تجاری با ایتالیا را حدود پنج میلیارد یورو کاهش داد، اما اکنون با گذشت زمان وضعیت تجاری دو کشور در حال بهبود است.

وی در این زمینه می‌گوید: اگر بگوییم که هیچ مشکلی به وجود نیامده، حرف نادرستی است. قطعا تحریم در این سطح گسترده بی‌تاثیر نیست. اما ایتالیا از معدود کشورهای اروپایی است که همواره تلاش کرده ارتباط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی خود را با ایران حفظ کند. ما رکوردهای بسیار بالایی در مراودات با ایتالیا داشتیم. به نحوی که ایتالیا شریک اول تجاری ما در اروپا بود که البته امروز نیز رتبه اول است. فقط مدت کوتاهی شریک دوم تجاری ما در اروپا بود که این وضعیت بهبود یافت.

پور‌فلاح ادامه می‌دهد: ایتالیا در بین کشورهای اروپایی بزرگ‌ترین خریدار مواد نفتی از ایران بوده و تنها کشوری است که تراز تجاری مثبتی با ایران دارد. بعد از اعمال تحریم‌ها، متاسفانه برای مدتی شاهد کاهش سطح مراودات تجاری بین دو کشور بودیم. به‌نحوی که سطح مراودات تجاری ما از سطح حدود هفت میلیارد یورو به حدود 1.7 میلیارد یورو رسید.

وی می‌افزاید: اما خوشبختانه با تلاش‌های دوجانبه‌ای که شد این ارقام بهبود یافت. به‌طوری که اکنون هر ماه شاهد حدود 10 تا 15 درصد افزایش سطح مراودات تجاری دو کشور هستیم. به‌طوری که امروز این رقم به بیش از 5.5 میلیارد یورو رسیده است.

رئیس اتاق مشترک ایران و ایتالیا ادامه می‌دهد: هم ایرانی‌ها و هم ایتالیایی‌ها خواهان گسترش روابط تجاری دو کشور هستند. به هر حال ایتالیا زیرساخت‌های اکثر صنایع ما مانند فولاد، پتروشیمی، سنگ، چرم، لوازم خانگی و حتی صنعت اتومبیل را به وجود آورده است. با این حال، هر چند که سطح مراودات تجاری ارتقاء یافته، اما همچنان مشکلاتی در زمینه نقل‌و‌انتقالات پولی و بانکی وجود دارد که امیدوار هستیم با عملکرد مناسب دولتمردان راهی برای آن پیدا شود.

وی در پایان می‌گوید: باید راهی پیدا شود که اگر خرید یا مراوده‌ای از طرف دو کشور صورت می‌گیرد، پول آن به‌راحتی به چرخه اقتصاد آنها برگردد. اما در مجموع در مورد تحریم‌ها می‌توانیم بگوییم نگرانی ما اکنون کمتر از چیزی است که قبل از تحریم در مورد آن فکر می‌کردیم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    قبل از بازگشت تحریمها قرار بود ایران و ایتالیا توی زمینه های حمل و نقل ریلی و نفت همکاری کنن اما امروز هیچ