کد مطلب: ۳۸۱۳۳۳

تجارت‌نیوز بررسی کرد:

آیا هند خرید نفت از ایران را متوقف می‌کند؟

آیا هند خرید نفت از ایران را متوقف می‌کند؟

هند برای تامین 10 درصد از نفت مورد نیاز خود به واردات از ایران وابسته است و با پایان معافیت از تحریم‌های نفتی هنوز مشخص نیست که چگونه این کمبود را جبران خواهد کرد.

هفته گذشته جلسه‌ای 40 دقیقه‌ای با موضوع تصمیم‌گیری برای واردات نفت و گاز هند از ایران و سایر کشورهای جهان با حضور وزیر کشور، ویر امور خارجه، وزیر نفت و گاز و وزیر بازرگانی هند تشکیل شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، به نقل از اسپوتنیک، این نشست فوق‌العاده به دنبال نگرانی‌ها در مورد تامین نفت هند پس از پایان معافیت‌ از تحریم‌های آمریکا برگزار شد. هند برای تامین 10 درصد از نفت مورد نیاز خود به واردات از ایران وابسته است و هنوز مشخص نیست که چگونه این کمبود را جبران خواهد کرد.

یک روز پیش از اجرایی شدن دور دوم تحریم‌های آمریکا علیه ایران در پنجم نوامبر (سیزدهم آبان) مقامات آمریکایی به هشت کشور چین، هند، کره جنوبی، ژاپن، ترکیه، یونان، ایتالیا و تایوان معافیت‌های شش ماهه برای خرید میزان محدودی نفت از ایران اعطا کردند.

بر اساس معافیت‌های اعطاشده هند مجاز شد طی این مدت روزانه 300 هزار بشکه نفت از ایران خریداری کند.

گزارش‌ها از موسسه کپلر نشان می‌دهد که میزان واردات نفت هند از ایران در نوامبر 2018، 346 هزار بشکه، دسامبر 303 هزار بشکه، ژانویه 2019، 267 هزار بشکه، فوریه 332 هزار بشکه، مارس 264 هزار بشکه و در ماه آپریل 279 هزار بشکه در روز بوده است.

به‌طور کلی گزارش‌ها نشان می‌دهد، واردات نفت هند از ایران در بازه زمانی ژانویه تا آپریل (چهار ماه ابتدایی سال 2019) حدود 45 درصد کاهش یافته است. در حالی که این کشور در سال گذشته میلادی به طور متوسط 552 هزار بشکه نفت از ایران خریداری می‌کرده، این رقم در چهار ماه اول سال به 304 هزار و 500 بشکه در روز رسید.

در ماه می اما واشینگتن معافیت‌های خریداران نفت ایران را تمدید نکرد.

به نوشته نشریه دپرینت هند، یک مقام هندی اعلام کرده که این کشور فعلا قصد خریداری نفت از ایران را ندارد.

به گفته این مقام رسمی، دولت نارندرا مودی در حال مذاکره با سایر تامین‌کنندگان نفت است.

این در حالی است که ایران انتظار داشت، پس از برگزاری انتخابات دولت جدید هند واردات نفت از ایران را ادامه دهد. علی چگینی، سفیر ایران در هند، پیش‌تر در گفتگویی با این نشریه گفته بود که امیدوار است با روی کار آمدن دولت جدید، هند خرید نفت از ایران را از سر بگیرد.

گفته شده، در جریان سفر وزیر امور خارجه آمریکا، مایک پومپئو به هند در 25 و 26 ژوئن، قرار است این مساله مورد مذاکره قرار بگیرد.

پومپئو همچنین در نظر دارد با وزیر امور خارجه جدید هند دیدار کند. به دنبال افزایش تنش‌ها میان واشینگتن و تهران احتمالا یکی از مسائل مورد مذاکره آنها ایران خواهد بود.

مقام دولتی هند در مصاحبه‌اش همچنین اعلام کرده، شرکت‌های نفتی دولتی حاضر نیستند ریسک تحریم‌های آمریکا را بپذیرند و از ایران نفت خریداری کنند. از سوی دیگر نبود کشتی و خودداری شرکت‌های کشتیرانی بین‌المللی از حمل محموله‌های نفتی ایران از دیگر مشکلات است.

وی در ادامه گفته است: شرکت‌های هندی در حال حاضر به دنبال جایگزینی کشورهای دیگر از جمله عربستان سعودی، عراق، کویت و آمریکا برای تامین نفت هستند. ما برای یک سال آینده ذخایر کافی داریم. در عین حال انتظار می‌رود قراردادهایی با دیگر شرکای خود برای تامین نفت‌مان امضا کنیم.

هند که دومین خریدار بزرگ نفت ایران است، در دوم ماه می و به دنبال پایان معافیت‌ها، واردات نفت از این کشور را به طور کامل قطع کرد.

این در حالی است که پیش‌تر همایون فلکشاهی، تحلیل‌گر در موسسه کپلر در مصاحبه‌ای با تجارت‌نیوز گفته بود: هند در بندر چابهار سرمایه‌گذاری‌های بسیاری انجام داده و این بندر برای هند از نظر استراتژیک مهم است. به همین دلیل واردات نفت هند از ایران به طور کامل قطع نخواهد شد. از سوی دیگر، از آنجا که در مقایسه با چین، هند روابط نزدیکی با آمریکا دارد، احتمالا شاهد کاهش قابل توجه واردات هند از ایران خواهیم بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    هند یک ماهه نمیخره!!!!
    لطفا به جای دروغ پراکنی و طوری جلوه دادن که نیخریده راستش رو بگین
    بلخره یک عده اخبار زبان انگلیسی بلدن بخونن

    • الهام میرمحمدی

      اگر گزارش رو تا انتها می‌خوندید گفته شده که هند بیش از یک ماهه از ایران نفت نخریده. پاراگراف یکی مونده به آخر دقیقا همین موضوع رو می‌گه:
      «هند که دومین خریدار بزرگ نفت ایران است، در دوم ماه می و به دنبال پایان معافیت‌ها، واردات نفت از این کشور را به طور کامل قطع کرد.»