کد مطلب: ۳۴۸۴۷۸

گفتگوی تجارت‌نیوز با عضو کمیسیون صنایع مجلس :

وام ۴ هزار میلیاردی به قطعه‌سازان است نه خودروسازان

وام 4 هزار میلیاردی به قطعه‌سازان است نه خودروسازان

محمدرضا منصوری گفت: خودروسازان با وام‌هایی که پرداخت می‌شود نمی‌توانند خود را نجات دهند، اما باید چهار هزار میلیارد تومان بابت بدهی خودروسازان مستقیم به قطعه‌سازان پرداخت شده و خودروسازان به بانک‌های عامل بدهکار شوند تا از این طریق صنعت قطعه‌سازی کشور تعطیل نشود.

به گزارش تجارت‌نیوز، قرار است دولت چندین هزار میلیارد تومان به زنجیره خودروسازی کشور تخصیص دهد، به طوری که صادق نجفی، نماینده ویژه وزیر صنعت در کمیته خودرو اعلام کرده است که تا انتهای هفته جاری از طریق بانک‌های عامل بخشی از مبلغ چهار هزار میلیارد تومانی اعلام شده به خودروسازان با اولویت استفاده قطعه‌سازان و تامین زنجیره تامین جهت افزایش تولید انجام خواهد شد.

سوالی که مطرح می‌شود این است که تخصیص چهار هزار میلیارد تومان به زنجیره خودروسازی چه تاثیری بر این صنعت خواهد داشت؟

محمدرضا منصوری، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: معتقدم که این میزان اعتبار هم مانند سایر وام‌هایی که به خودروسازان داده شده است مشکلی از صنعت خودروسازی کشور حل نخواهد کرد.

نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اهرم خودروسازان این است که قطعه‌سازان تولید داشته باشند، تصریح کرد: پیشنهاد شده است که این چهار هزار میلیارد تومان مستقیم به قطعه‌سازان کشور داده شود و خودروسازان نباید هیچ نقشی در دریافت وام داشته باشند و تنها بدهی‌ خودروسازان به قطعه‌سازان کاهش پیدا کند.

این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: متاسفانه شرکت‌های قطعه‌سازی در کشور وجود دارند که بیش از 10 ماه است طلب خود را از خودروسازان وصول نکرده و به دنبال آن حقوق کارگران خود را پرداخت نکرد‌ه‌اند و خودروسازان با عدم پرداخت بدهی خود به قطعه‌سازان با وجود دریافت مبالغ زیادی از پیش فروش خودرو به ورشکستگی صنعت خودروسازی کشور دامن زده‌اند.

منصوری تاکید کرد: خودروسازان با وام‌هایی که پرداخت می‌شود نمی‌توانند خود را نجات دهند، اما باید این چهار هزار میلیارد تومان بابت بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان پرداخت شده و خودروسازان به بانک‌های عامل بدهکار شوند تا از این طریق صنعت قطعه‌سازی کشور تعطیل نشود.

منصوری: خودروسازان به جای حل صورت‌مسئله، موضوع مسئله را به بهانه تحریم به گونه‌ای مطرح می‌کنند که از نظام امتیاز بگیرند، در حالی که به این صورت نیست. بدون شک این حجم عظیم بدهی خودروسازان در این چهار یا پنج ماهه گذشته به وجود نیامده است؛ به طوری که با احتساب تمام مجموعه فروش خودروسازان بدهی آنها باید دو هزار میلیارد تومان می‌شد، نه 80 هزار میلیارد تومان!

نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سوءاستفاده خودروسازان از شرایط تحریم، افزود: خودروسازان به‌جای حل صورت مسئله، موضوع مسئله را به بهانه تحریم به‌گونه‌ای مطرح می‌کنند که از نظام امتیاز بگیرند، در حالی که به این صورت نیست. بدون شک این حجم عظیم بدهی خودروسازان در این چهار یا پنج ماه گذشته به وجود نیامده است، به‌طوری که با احتساب تمام مجموعه فروش خودروسازان، بدهی آنها باید دو هزار میلیارد تومان می‌شد، نه 80 هزار میلیارد تومان!

وی ادامه داد: تاکید می‌کنم که ورود هرچه سریع‌تر قوه قضائیه و سازمان بازرسی کشور در خصوص بررسی صورت‌های مالی خودروسازان بسیار ضرورت دارد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه نحوه تخصیص وام به قطعه‌سازان خود ممکن است ایجاد رانت می‌کند، گفت: این وام چهار هزار میلیارد تومانی باید به قطعه‌سازانی داده شود که بیش از 10 ماه است طلب خود را از خودروسازان دریافت نکرده‌اند تا میزان طلب آنها به کمتر از سه ماه برسد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.