کد مطلب: ۳۱۹۷۰۶

واکنش تند عباس آخوندی به اکبر ترکان/نگرانی بابت شکل‌گیری سرمایه‌داری نظامی و نهادهای رانتی

واکنش تند عباس آخوندی به اکبر ترکان/نگرانی بابت شکل‌گیری سرمایه‌داری نظامی و نهادهای رانتی

عباس آخوندی در نوشته خود، عنوان کرده است: آیا واقعا از این نوع سیاست‌گذاری و مدیریت اقتصاد ملی جز شکل‌گیری سرمایه‌داری نظامی و دولتی و توسعه نهادهای عمومی غیر دولتی با هزاران رانت و حاشیه‌ی پیرامونی و حلقه‌های متعدد سوداگرانی که به‌نام بخش خصوصی پیرامون آنها پرسه می‌زنند و از تن دادن به هرگونه رقابت خودداری می‌کنند می‌توان انتظار داشت؟

به گزارش تجارت‌نیوز، 12 آبان ماه امسال اکبر ترکان، مشاور رئیس جمهوری در گفتگویی با ایلنا درباره عملکرد عباس آخوندی در وزارت راه و شهرسازی گفته بود: آقای آخوندی یک نظریه‌پرداز است که نظریات خوبی را مدون و اعلام کردند اما وزیر خوبی نبودند.

وی با بیان اینکه آخوندی نظریه‌پرداز برجسته‌ای است، گفت: نظرات آقای آخوندی در اقتصاد کلان بر مبنای اقتصاد آزاد و رقابت کامل است، در حالی که جامعه ما شرایط رقابت کامل ندارد. اگر همه چیز را به بازار بسپاریم و فکر کنیم که دست نامرئی قیمت بازارها را می‌تواند متعادل کند این تفکر و اقدامات مبنی بر آن، موجب از دست رفتن اقشار ضعیف کشور می‌شود.

مشاور رئیس جمهور ادامه داد: شرایط در کشور ما بر مبنای رقابت کامل نیست و اجرای این دست از نظریات موجب می‌شود که مردم ضعیف و کم درآمد تحت فشار سنگینی قرار بگیرند و آسیب ببینند. نظریات ایشان به عنوان یک نظریه‌پرداز قابل احترام است اما اینکه آیا این نظریات در جامعه ما قابل پیاده‌سازی است یا خیر به نظر بنده امکان اجرای نظریات آقای آخوندی در ایران وجود ندارد.

واکنش تند عباس آخوندی

اما این سخنان ترکان واکنش عباس آخوندی را به همراه داشت. وی با نوشتن پستی در کانال تگرامی خود با عنوان «مرحوم والد قائل به ربط نبود» نوشته است: گفتن گزاره‌های نامرتبط، متعارض و متضاد در فرهنگ سیاسی ایران بسیار متداول است. شاید هم موضوع ژرف‌تر از این باشد و در نظام معرفتی ما ایرانیان رخنه کرده‌باشد. دوستی اخیرا گفته‌ اگر همه چیز را به بازار بسپاریم و فکر کنیم که دست نامرئی قیمت بازارها را می‌تواند متعادل کند این تفکر و اقدامات مبنی بر آن، موجب از دست رفتن اقشار ضعیف کشور می‌شود. البته این سخن جدید نیست و هر روزه از سوی کسان زیادی برای توجیه سیاست‌های صدها بار شکست‌خورده در توزیع بی‌حاصل منابع عمومی بیان می‌شود. کسان دیگری نیز کمی آن طرف‌تر همین سخنان را البته با هدف جنگ مقدس با لیبرالیزم بیان می‌کنند. رسانه و ضدرسانه زنجیره‌ای نیز این ماموریت بزرگ را لحظه‌ای از یاد نمی‌برند و مرتب به با بوق و کرنا به آن می‌پردازند. چه ارتباطی بین این دو وجه وجود دارد؟ البته مرحوم والد فرموده‌اند که هیچ ارتباطی نیست!

آخوندی ادامه داد: طنز داستان در این است که همین دوستان و حضرات هر روز ختم ام من یجیب برای سرعت‌یافتن فرایند خصوصی‌سازی جلب سرمایه‌ بخش خصوصی و حتی سرمایه‌ خارجی می‌گیرند. فرضِ ذهنی حضرات این است که عده‌ای به‌عنوانِ سرمایه‌گذار باید یافت شوند تا سرمایه‌گذاری کنند، سازمان حمایت برای محصول و خدمت آنان قیمت‌گذاری کند و تعزیرات هم انبارِ آنان را {هدف‌گیری} کند و در پایان آنان نیز بسیار خشنود و سپاس‌گزار باشند و به سرمایه‌گذاری ادامه‌دهند. اگر هم کسی اعتراض کرد، پاسخ روشن است. ۱- این نظریه‌ها در ایران جواب نمی‌دهد. ۲- مرگ بر لیبرالیزم. ۳- در حال جنگ اقتصادی با امریکا هستیم. متاسفانه خدای تعالی حاضر به تغییر سنت خود به نفع حضرات و پذیرش سنت متعارض نیست. لذا ختم و التجای حضرات بدون استجابت باقی می‌ماند.

وی در ادامه بیان کرد: در همین حال هوا، خبر تودیع و معارفه وزیر امور اقتصادی و دارایی را خواندم و دیدم که دوست عزیزم جناب جهانگیری اولویت‌های کاری این وزارت‌خانه را تعریف کرده‌اند، شامل: اول، بهبود فضای کسب‌و‌کار است؛ دوم، توانمندسازی بخش خصوصی؛ سوم، ساماندهی گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی است؛ چهارم، وزارت اقتصادشدن وزارت امور اقتصادی و دارایی؛ پنجم، توسعه بازار سرمایه از طریق خروج کامل نیروهای مسلح و دولت از بنگاهداری و عرضه سهام آنها در بازار بورس است؛ ششم، مولدسازی دارایی‌های زیاد دولت؛ هفتم، بسط پایه مالیاتی و جلوگیری از فرار مالیاتی و هشتم، کمک به بانک مرکزی در اصلاح نظام بانکی. بدون توضیح از این بخش می‌گذرم.

آخوندی در ادامه تصریح کرده است: آیا واقعا از این نوع سیاست‌گذاری و مدیریت اقتصاد ملی جز شکل‌گیری سرمایه‌داری نظامی و دولتی و توسعه نهادهای عمومی غیر دولتی با هزاران رانت و حاشیه‌ی پیرامونی و حلقه‌های متعدد سوداگرانی که به‌نام بخش خصوصی پیرامون آنها پرسه می‌زنند و از تن دادن به هرگونه رقابت خودداری می‌کنند می‌توان انتظار داشت؟ آیا در این فضا، خصوصی‌سازی جز انتقال سرمایه‌های انباشته‌ی دولت به این نهادها و شکل‌گیری دولت در پنهان و غیر پاسخگو چیز دیگری است؟ آیا اگر بسیاری از نهادمدنی کسب‌وکار از جمله انجمن‌های صنفی و سازمان‌های حرفه‌ای امروز ایران جولانگاه سوداگران و سفته‌بازان شده‌است باید در شگفت بود؟ و آیا این سیستم جز بیشینه کردن منافع بادآورده از طریق دسترسی به اطلاعات درونی و تحکیم ارتباط‌های ناسالم ره‌آورد دیگری می‌تواند داشته باشد؟ حال شما ارتباط موضوع را با بمباران‌های خبری ضد لیبرالیستی و البته از سرِ غیرت و حمیّتِ جانبداری از ضعیفان، ضرورت خروج از برجام و مخالفت با FATF را بیابید. البته که مرحوم والد قائل به ربط نبود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    لیبرالیسم نکته مثبتش شفافیتش است که شماها همتون ازش فراری هستید.[…]

    • ناشناس

      همون شفافیتی که مافیای سرمایه داری غرب داره!؟

  • ناشناس

    نه به خدا راست مي گي، ولي از اينها به قول شما بگذريم. راستي خود جناب عالي براي وزارتخانه تحت مسئوليت خودت در بخش مسكن -البته- جز تخريب عملكرد مسكن مهر، چه كار كرديد؟

  • ناشناس

    سلام تخلیل درست و بجائی بود نمی شود شعار غیر دولتی شدن عرصه اقتصاد داد ولی به با چنگ و دندان ان را نگه داشت. اینطور به نظر می رسد که رانت و حمایت های گسترده ای صد راه هستند و اجازه نمی دهند سرمایه گذاری درست و آزادی صورت بگیرد. بیخود به در و دیوار نزینم ماشینمان از این هم خراب تر می شود.

  • مرتضی

    سلام علیکمسالها پیش معلمی داشتم که میفرمود :” ایرانیان ادبیات بسیار غنی و پرمایه و ادیبان و سخنوران بسیار قدری دارند که حقیقتا” میتوان به آنها افتخار کرد . یکی از دلایلش این است که حرف زدن و بازی با کلمات زیبا خرجی ندارد ، تکاپوی بدنی هم نمی خواهد ، اغراق و غلو در آن هم بازخواست ندارد . تضاد و مغایرت گفتار و اعمال هم زیاد غیر طبیعی نیست. از آن طرف نشانه ای از کمال و فرهیختگی است و چه بسا صله و آب و نانی هم در پی داشته باشد. اسباب فخر و مباهات را هم گاهی فراهم میکند و به به و چه چه با خود می آورد . ” این روزها سخنان دست اندرکاران سابق و لاحق مملکت را که می خوانم ، زیاد برای آن معلم بزرگوار دعا می کنم و به درک درستش از جامعه ایرانی درود میفرستم.

  • ناشناس

    کاملا واقعیتهارو گفته. اما پذیرشش برای جامعه ما خیلی سخته که باعث از بین رفتن منابع و عمر دهها هزار ایرانی که سالهاست از این سیاستهای غلط رنج می برند خواهد شد.

  • رضا

    در تایید سخنان آقای آخوندی باید به سراغ جهان رفت و دید مردم چند کشور از نظام بازار آزاد متضرر شده اند و درآمد سرانه کمتری پیدا کرده اند و چند کشور با دولت مداخله گر در بازار و داغ و درفش تعزیر رفاه را برای مردمشان به ارمغان آورده اند کره شمال کوبا ونزوئلا

  • ناشناس

    اخوندی بدترین وزیر زمان پس از انقلاب بود .یک مسکن برای جوانی نساخت. متاسفیم