کد مطلب: ۵۶۵۸۳۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

وضعیت اینترنت در خوزستان چگونه است؟ / ردپای اینترنت ملی در کشور؟

وضعیت اینترنت در خوزستان چگونه است؟ / ردپای اینترنت ملی در کشور؟

گزارش‌ها می‌گوید بیش از سه روز است که اینترنت در خوزستان و برخی از شهرهای اطراف قطع است. اما برخی می‌گویند فقط دسترسی به پیام‌رسان‌ها و سایت‌های خارجی ممکن نبوده و مردم به پیام‌رسان‌ها و سایت‌های داخلی دسترسی داشتند. وضعیتی که گمانه‌زنی درباره اجرایی شدن اینترنت ملی را قوی‌تر می‌کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، هنوز یک ماه نشده اما گویی اظهارات رئیس صدا و سیما درباره راه‌اندازی اینترنت ملی در حال عملی شدن است. برخی گزارش‌ها می‌گوید اینترنت موبایل از روز چهارشنبه تا امروز (شنبه) در خوزستان قطع بود و فقط اینترنت خانگی وصل بوده اما ضعیف. این در حالی است که گویا اینترنت موبایل فقط سایت‌ها و پیام‌رسان‌های داخلی را باز می‌کند.

اگرچه برخی از خبرنگارانی که به این استان سفر کرده‌اند می‌گویند اینترنت وصل است اما بسیاری از افراد محلی نسبت به گزارش‌های آنها اعتراض کردند. مردم می‌گویند اینترنت خانگی وصل است اما آنهم ضعیف کار می‌کند.

اما نکته دیگر به جز قطعی اینترنت، باز بودن سایت‌های داخلی برای کابران است. به عبارتی ردپای اینترنت ملی کم کم خود را نشان می‌دهد! برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی می‌گویند در خوزستان امکان باز کردن سایت‌های داخلی و استفاده از برخی پیام‌رسان‌های داخلی مانند بله و… وجود دارد.

سال ۹۸ نیز در اتفاقی مشابه اینترنت کشور قطع شد و فقط امکان استفاده از سایت‌های داخلی وجود داشت. البته وزیر ارتباطات پیش از انتخابات ۱۴۰۰ گفت که اینترنت ملی دروغ است!

آذری جهرمی گفته بود: «اینترنت ملی دروغ است و هر کسی که به کار ببرد به کشور خیانت می‌کند و اینترنت قطع کردنی نیست و سند توسعه کشور بر مبنای توسعه اینترنت است. سال ۹۸ نیز شرایط بحرانی بود که برای مدت کوتاهی، این اتفاق رخ داد.» اما با قطع اینترنت خوزستان احتمالا باید منتظر قطعی‌ بیشتر اینترنت باشیم!

چند سالی است که حرف از اینترنت ملی جدی شده است. البته برخی می‌گویند چیزی به عنوان اینترنت ملی نداریم و نام این طرح شبکه ملی اطلاعات است! گفتنی است ایده اولیه «شبکه ملی اطلاعات» در سال ۱۳۸۴ در وزارت ارتباطات تحت عنوان «اینترنت ملی» و «شبکه ملی اینترنت» طرح شد و مطالعاتی آن در دولت نهم انجام و در سال ۱۳۸۹ با عنوان «شبکه ملی اطلاعات» در قانون برنامه پنجم توسعه گنجانده شد.

هزینه ۱۹ هزار میلیاردی برای شبکه ملی اطلاعات

با شبکه ملی اطلاعات می‌توان فضای مجازی را کنترل و از اقدامات علیه امنیت ملی و جاسوسی پیشگیری کرد. این یکی از دلایل کسانی که با جدیت پیگیر اجرایی شدن شبکه ملی اطلاعات هستند! البته الگوی خود را هم چین و روسیه قرار دادند.

پیش از این رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس دهم از همکاری چین با ایران برای ایجاد اینترنت ملی خبر داد و گفت: «در پیش‌نویس سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین این موضوع تحت عنوان همکاری ۲ کشور در جهت توسعه فضای مجازی قید شده است.»

بارها کارشناسان گفتند با اجرایی کردن این طرح کسب‌وکارها با بحران مواجه می‌شوند و البته زیرساخت اجرایی کردن آن هم وجود ندارد. اما گویی موافقان آن می‌خواهند بر هر نحوی و با هر هزینه‌ای که شده آن را اجرایی کنند.

پیش‌تر مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی خبر داد که برای شبکه ملی اطلاعات حدود ۱۹ هزار میلیارد تومان تا سال ۱۳۹۸ هزینه شده است. از سوی دیگر اخیرا نیز طرح صیانت از فضای مجازی در مجلس بررسی می‌شود که بر اساس آن کاربران دیگر اجازه استفاده از شبکه‌های اجتماعی خارجی را ندارند. به عبارتی فضای مجازی به طور کامل فیلترینگ می‌شود. طرحی که نمایندگان برآنند تا با استفاده از اصل ۸۵ قانون اساسی آن را تصویب و اجرا کنند. براساس این طرح هم دسترسی آزاد به اطلاعات گرفته می‌شود و هم کسب‌وکارهای زیادی مختل.

آنطور که اقتصاد۲۴ به نقل از دبیر انجمن کسب و کار‌های اینترنتی نوشته، طرح صیانت از فضای مجازی می‌تواند تا ۳۰۰ هزار کسب و کار خرد و خانگی را از بین ببرد. اما گویی آنچه که برای موافقان اجرایی کردن شبکه ملی اطلاعات و طرح صیانت از فضای مجازی مهم نیست، زیان شهروندان است!

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    انشالله زودتر این اتفاق بیوفته ، مردم ایران هرچه قدر ازادتر باشن بیشتر پاچه همو میگیرن

  • علی

    سلام من دانشجو ام. چند روزیه دنبال فارغ التحصیلی ام ولی به خاطر قطعی اینترنت کارم لنگ افتاده هر بار که دیر میکنم اضافه خدمت میگیرم

  • خوزستان

    مسئولین بیشتر مردم توی بازار های رمز ارز هستن که با قطعی اینترنت شما ضرر هایی بسیار بالا دیدن..حواستون باشه نطقه جوش تا ی حدیه

  • ناشناس

    چرا دارین اینترنتا رو قطع می‌کنیید؟!! چیزا گرونن بیکاری کرونا بی آبی در خوزستان؛ نتم می‌خواین ازمون بگیرید؟؟؟!!!!!! ?چرااااا چرااااا دارین اینکارو رو میکنید به کی باید بگم?

  • ناشناس

    از خدا بترسین

  • سحر

    چرا نت خوزستان وصل نمیشه ۱۰ روز قطع من میتونم اس مس به نامزدم بدم نه زنگ بزنم اخه چرا وصل نمیکنن کی وصل میشه پس من خودم تهرانم

  • سحر

    چرا نت خوزستان وصل نمیشه ۱۰ روز قطع ۱۰ روز با نامزدم وصل نمیشه

  • ناشناس

    الان که دارم این پیام رو می‌نویسم فقط اینترنت داخلی وصله ،چند روزی هست که اینترنت بین الملل قطع و صل میشه و سرعت بسیار پایینی داره الان هم دوازده ساعتی هست که کامل قطع شده خوزستان درفول

  • خوزستان رو وصل کنید

    میشه لطفا نت خوزستان رو وصل کنید؟مردم خوزستان گناهی نکردن ، همه جا وصل شده جز خوزستان اهواز !!!

  • Soraya

    نت خوزستان قطعه اینستا گرام واتسپ کامل قطعه یکاری کنید