کد مطلب: ۷۱۷۰۳۲

گرانی بی‌مقدمه هتل‌ها/ گردشگری نابود شد؟

گرانی بی‌مقدمه هتل‌ها/ گردشگری نابود شد؟

در شرایطی نرخ اقامت در هتل‌ها افزایش پیدا کرده که هتلداران دو بحران پی‌درپی یعنی کرونا و قطع اینترنت به خاطر ناآرامی‌ها را پشت سر گذاشته‌اند. این می‌تواند صنعت گردشگری را به خطر بیاندازد.

به گزارش تجارت‌نیوز ،گردشگری در شرایط موجود با بحران‌های زیادی دست و پنجه نرم می‌کند، ادامه داشتن این روند می‌تواند تبعات منفی گسترده‌ای را به دنبال داشته باشد.

افزایش ۳۰ درصدی نرخ هتل‌ها آن هم در شرایطی که حوزه گردشگری در شرایط بحرانی به سر می‌برد، می‌تواند عاملی برای مرگ تدریجی گردشگری و کاهش آمار مراجعه به هتل باشد.

افزایش سرسام‌آور نرخ تورم در کشور باعث شد که طبق آمار موجود هتل‌ها در تابستان سالجاری با کاهش درآمد چشمگیری مواجه شوند، از این رو انتظار می‌رفت تا تدبیر مناسبی برای حل این بحران در نظر گرفته شود، اما به دلیل نبود اقدامات کارشناسانه شاهد افزایش ۳۰ درصدی نرخ هتل‌ها در آبان سالجاری هستیم. این روند می‌تواند تبعات منفی گسترده‌ای را به دنبال داشته باشد.

به طور کلی باید در نظر داشت که جای خالی حمایت دولت از هتلداران باعث شد که شاهد تعدیل نیرو به نسبت بالایی در بحش باشیم، تا جایی که برخی از هتل‌های نوپا رو به تعطیلی رفتند.

انتظار می‌رفت که هتل‌ها در این شرایط تمهیداتی تخفیفی درنظر بگیرند تا مسافران بیشتری سکونت در هتل‌ را انتخاب کنند، اما با این رویه هتل رفتن به یک رکن لاکچری در زندگی افراد تبدیل شده است.

قطعی اینترنت بلای جان هتلداران

قطعی اینترنت آسیب جدی به صنعت هتلداری و گردشگری زد، تا جایی که بسیاری از کسانی که تمایل به سفر دارند احتیاج مبرمی به اینترنت برای رزرو آنلاین هتل دارند، متاسفانه در یک ماه گذشته این روند با اختلال و کندی بسیاری همراه شد.
این نیاز می‌تواند از جستجوی مسیر و تهیه برنامه سفر تا ارتباط با کنسولگری‌ها در نظر گرفته شود. احساس امنیت یک مسافر خارجی منوط به امکان تماس سریع او با سفارت کشور خودش است. بگذریم که اکنون دسترسی به اینترنت نیاز همیشگی هر شهروند حساب می‌شود.
قطعی اینترنت می‌تواند امکان امرار معاش را برای مشاغلی مربوط به گردشگری از بین ببرد. به طور مثال تمام تلاش دولت‌های قبل برای ایجاد بوم گردی‌ها از میان می‌رود چون تبلیغ و ارتباط تمام این واحدهای تجاری - تفریحی کوچک با مشتریانشان فقط از طریق اینترنت ممکن است.
آمارهای اعلامی نشان می‌دهد که ۱۱ میلیون شاغل از قطعی اینترنت متاثر شده ‌اند و ۸۳ درصد معادل ۹ میلیون نفر آن‌ها مربوط به صفحات اینستاگرام است. در صنعت گردشگری وضعیت برای هتل‌ها، سامانه‌های فروش بلیط، مجموعه‌های گردشگری بغرنج شده است.

وضعیت کسب و کارهای آنلاین و استارتاپ‌های گردشگری به‌مراتب بدتر است، چراکه دیگر راهکاری برای فروش محصولات خود ندارند، امروز کمتر شهروندی برای خرید بلیت هواپیما، قطار یا تور، مسافت‌های پرترافیک شهری را طی می‌کند، کاری که فقط با چند کلیک یا tab حل خواهد شد؛ کاری‌که پیشگامان حوزه کردشگری برای رسیدن به این فعالیت مدرن گردشگری ایران هزینه زیادی پرداختند؛ سختی‌های چندین ساله برای آن کشیدند و با قطعی اینترنت به گذشته‌ها سلام دوباره کردند و عقب گرد کردند.

براساس گزارش فعالان حوزه آی‌تی، سایت‌های ایرانی سالانه بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان برای SEO فقط روی گوگل هزینه می‌کنند که هنگام جست‌وجوی کالاها و خدمات توسط مشتریان بالاتر و بهتر دیده شوند، فضای گوگل بستری برای معرفی خدمات و بسته‌های سفر است و پتانسیلی جذاب برای فعالان حوزه گردشگری است و با مسدود بودن موتور جستجوگرها تمامی این هزینه‌ها به‌هدر رفت. به گفته حسین زاده: «بیش از ۸۰ درصد مردم پیش از سفر به جستجوی اطلاعات مقصد سفر خود و بررسی قیمت‌های مختلف تور ،بلیت و هتل در فضای اینترنت می‌پردازند، این ظرفیت مورد توجه بسیاری از فعالان حوزه گردشگری است و هزینه‌های زیادی را برای جستجوهای اینترنتی انجام می‌دهند؛ با مسدود شدن جستجوگر گوگل بسیاری از جستجوها از بین رفت و تقاضای سفر نیز کاهش پیدا کرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.