کد مطلب: ۳۴۴۳۲۱

مروری بر روزنامه‌های چهارشنبه ۲۶ دی ماه ۱۳۹۷

خیانت ۱۴ هزار میلیاردی به فرهنگیان / مصرف ۸ هزار کیلومتری سیگار در روز

خیانت 14 هزار میلیاردی به فرهنگیان / مصرف 8 هزار کیلومتری سیگار در روز

روزنامه‌های خراسان و مردم‌سالاری به جزئیات دادگاه سه متهم اصلی بانک سرمایه و خیانت 14 هزار میلیارد تومانی به فرهنگیان کشور در این پرونده پرداخته‌اند. همدلی نیز به مصرف 8 هزار کیلومتری مصرف سیگار ایرانیان در روز اشاره کرده و در نهایت روزنامه ایران به نقل از رئیس‌جمهور خیانت‌های صورت‌گرفته در واردات را روایت می‌کند.

روز گذشته در حالی جلسه دادگاهی سه متهم بانک سرمایه برگزار شد که نام پرویز کاظمی، اولین وزیر رفاه محمود احمدی‌نژاد نیز در آن حضور داشت. روزنامه‌های امروز به جزئیات اولین جلسه دادگاهی این متهمان پرداخته‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز، روزنامه مردم‌سالاری به « رونمایی از عجیب‌ترین تخلف بانکی » پرداخته است. این روزنامه در رابطه با جلسه دادگاه روز گذشته روایت می‌کند که ۴۷ درصد از سهام بانک سرمایه مربوط به صندوق ذخیره فرهنگیان و ۳۸ درصد از سهام مربوط به گروه ریخته‌گران (برادران ریخته‌گران) بوده که بنا به کیفرخواست صادره، حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان از اموال و سپرده فرهنگیان به یغما رفته است.

مردم‌سالاری روایت می‌کند که سهام‌داران اصلی در مجموعه بانک سرمایه به منظور پرداخت تسهیلات کلان اعمال نفوذ کرده‌اند که در نتیجه آن خسارت زیادی به این بانک تحمیل شده است. از جمله افرادی که توانسته به واسطه رابطه با مدیران بانک سرمایه تسهیلات کلان بگیرد، حسین هدایتی، مالک شرکت استیل‌آذین است.

این در حالی است که حسین هدایتی و شرکت تحت نظر وی فاقد گردش مالی مناسب، فاقد هرگونه حساب معتبر و اهلیت بوده و ریسک پرداخت برای آن بسیار بالا بوده است. جالب آنکه در اکثر این پرداخت‌ها، کارشناس شعبه بانکی در خصوص اعطای وام به شرکت مذکور، به هیئت‌مدیره بانک سرمایه تذکر داده است. اما علی‌رغم این هشدار‌ها تسهیلات کلان پرداخت می‌شده است!

مردم‌سالاری روایت می‌کند که حسین کاظمی اولین وزیر رفاه دوره احمدی‌نژاد بابت لابی‌گری برای حسین هدایتی در دریافت وام ، به سمت عضویت در هیئت‌مدیره بانک سرمایه درآمده است. طبق گفته نماینده دادستان در تسهیلات پرداختی توسط بانک سرمایه، نه تنها سودی عاید بانک نگردیده بلکه ریالی از اصل تسهیلات پرداختی نیز به بانک بازنگشته است.

روزنامه خراسان نیز در همین راستا به جلسه « محاکمه سه دانه درشت بانکی » پرداخته است. این روزنامه نام و سمت کامل متهمان را علی بخشایش، مدیرعامل سابق بانک سرمایه، پرویز کاظمی، رئیس سابق هیئت‌مدیره بانک سرمایه و وزیر رفاه دولت نهم و محمدرضا توسلی، عضو سابق حقوقی بانک سرمایه اعلام می‌کند.

خراسان به نقل از نماینده دادستان اظهار می‌کند که 32 نفر از مدیران بانک سرمایه در این جریان مرتکب تخلف شده‌اند. از جمله آنکه آقای یاسر ضیایی، قائم‌مقام بانک، به بهانه خوش‌خدمتی به آقای حسین هدایتی بدون تودیع وثیقه 130 میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کرده و اکنون نیز در منزل هدایتی سکونت دارد.

آن‌گونه که این روزنامه اشاره کرده هر سه متهم فوق از سال 91 تا 94 عضو هیئت‌مدیره بانک سرمایه بوده‌اند و هر کدام مرتکب تخلف‌های جداگانه شده‌اند.

روزنامه ایران نیز به نقل از رئیس‌جمهور اشاره می‌کند « خیانت‌هایی در واردات شد که گفتنی نیست. » لازم به ذکر که به دنبال پیاده کردن ارز 4200 تومانی، برخی از شرکت‌های واردکننده با گرفتن ارز یارانه‌ای، اقدام به فروش آن در بازار آزاد یا فروش کالاهای وارداتی با چند برابر قیمت کردند.

گویا اشاره روحانی نیز به تخلفات برخی واردکنندگان در حوزه کالاهای اساسی با ارز 4200 تومانی است. به‌گونه‌ای که رئیس‌جمهور می‌گوید: امروز هم برای کالاهای اساسی دولت ارز 4200 تومانی می‌دهد اما در این حوزه نیز شاهد تخلفاتی هستیم.

ایران به نقل از حسن روحانی ادامه می‌دهد: شخصی برای واردات ماده اولیه دارویی که تاریخ مصرف آن 3 ساله است، ارز دریافت می‌کند، اما موادی وارد می‌کند که بیش از 3 ماه از تاریخ انقضای آن باقی نمانده است، لذا خیانت‌هایی در این حوزه انجام می‌شود که اصلا گفتنی نیست. لذا در این شرایط همه باید دست به دست بدهیم تا کشور را نجات بدهیم.

اما روزنامه همدلی در یک گزارش اجتماعی به این موضوع پرداخته که « ایرانی‌ها روزانه 8 هزار کیلیومتر سیگار مصرف می‌کنند. » اشاره همدلی به اظهارات تازه معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی تهران است که وی گفته بود مصرف توتون در ایران طی یک دهه گذشته 7 برابر شده است.

این روزنامه به نقل از معاون اجتماعی دانشگاه تهران می‌نویسد: در برهه زمانی 10 ساله، مصرف سیگار از 2 هزار تن به 15 هزار تن رسیده است. که فاجعه است و ضرورت دارد راه‌های عدم دسترسی مردم به دخانیات را اجرایی کنیم.

همدلی برای درک بهتر از وضعیت مصرف سیگار در کشور می‌نویسد: اگر میزان مصرف سالانه کشور را 60 میلیارد نخ فرض کنیم. ماهانه 5 میلیارد و روزانه افزون بر 166 میلیون نخ سیگار در کشور مصرف می‌شود. اگر ارتفاع هر سیگار را 5 سانتیمتر در نظر بگیریم، ایرانیان روزانه بیشتر از 8000 کیلومتر سیگار دود می‌کنند. یعنی فاصله‌ هوایی ایران تا آرژانتین.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.