کد مطلب: ۷۲۴۶۷۱

پیش‌نویس قطعنامه‌ جدید علیه ایران روی میز شورای حکام

پیش‌نویس قطعنامه‌ جدید علیه ایران روی میز شورای حکام

آمریکا و تروئیکای اروپایی قطعنامه جدیدی علیه ایران روی میز شورای حکام گذاشتند. 

به گزارش تجارت‌نیوز ، آمریکا و سه کشور اروپایی از شورای حکام خواستند، از ایران بخواهد توضیحات بیشتری درخصوص ذرات اورانیوم یافت شده در سه سایت اعلام نشده ارائه کند و این همکاری «الزامی و اضطراری» است. آنها با این مضمون پیش‌نویس قطعنامه‌ ای دیگر را آماده کردند.

به نقل از ایسنا و بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، پیش‌نویس این قطعنامه در روز جمعه به ۳۵ کشور عضو شورای حکام آژانس بین‌المللی ارسال شده است.

در متن این درخواست آمده است: الزامی و اضطراری است که ایران در جهت تحقق وظایف قانونی‌اش عمل کند و بدون تاخیر اقداماتی انجام دهد.

ارائه توضیح معتبر درخصوص ذرات اورانیوم، ارائه اطلاعات، اسناد و پاسخ‌های موردنیاز آژانس اتمی، اجازه دسترسی به اماکن و مواد موردنیاز آژانس و اجازه نمونه‌برداری از سوی آژانس اتمی ازجمله اقداماتی است که ایران مطابق با این متن، باید به آن‌ها عمل کند.

مسائل حل نشده روی میز آژانس

در متن این پیش‌نویس - که باید به تایید اکثریت اعضای شورای حکام برسد - آمده که این شورا «نگرانی‌های جدی درخصوص مسائل پادمانی مرتبط با سه سایت اعلام نشده دارد که به‌دلیل ناکافی بودن همکاری اساسی توسط ایران حل نشده باقی مانده است.»

سه مکان موردنظر آژانس سایت یا مکانی در ورامین، تورقوزآباد در حومه تهران و در مریوان در استان کردستان هستند. یک سوال دیگر هم آژانس درباره فعالیت آزمایشگاه جابربن حیان داشت که بعد از بررسی‌های اولیه در اوایل سال ۱۴۰۱ آژانس درباره این مکان و سوالاتش قانع شد، اما در حالی که تصور می‌شد این موضوع حل شده است، مدیرکل آژانس در یکی از سخنرانی‌های خود مجدد سوالاتی را درباره این موضوع طرح کرد. بنابراین مسئله چهارم به شکلی مبهم هم‌چنان روی میز است!

ایران و آژانس در اسفند ۱۴۰۰ (مارس ۲۰۲۲) در بیانیه مشترکی توافق کردند تا هیات‌های فنی و کارشناسی دو طرف به بررسی ابعاد و جزئیات سوالات آژانس درباره این سه مکان بپردازند. از آن زمان تاکنون و درحالی که این مذاکرات به موازات مذاکرات احیای برجام در جریان بوده است و ایران بارها در نشست‌های فنی و کارشناسی به تبادل اسناد و مدارک با آژانس پرداخته است، اما آژانس از پاسخ‌های ایران هم‌چنان قانع نشده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    باسلام.آدم متوجه نمیشه،چطور میگفتند که ایران با کشورهای اروپایی در این چند سال مذاکرات برجام به توافق رسیدند،الآن به نظر میرسد طرف حساب ایران در این تغییرات اساسی با کشورهای بزرگ اروپاییست و نه آمریکایی ها.واقعا ملت در این چند سال سرکار بودیم.باتشکر