کد مطلب: ۵۲۵۵۵۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

چگونه بیمه عمر بخریم؟

چگونه بیمه عمر بخریم؟

به گفته رئیس کل بیمه مرکزی کشور در ۲۰ سال گذشته به طور میانگین بیمه‌ها در بخش پوشش بیمه زندگی و عمر بیش از ۳۸ درصد رشد سرمایه‌گذاری داشته‌اند. اما حالا که ضریب نفوذ این نوع بیمه در حال افزایش است، چه نکاتی را لازم است حتما پیش از خرید آن بدانیم؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، بیمه عمر یکی از انواع بیمه اشخاص است. در بیمه عمر افراد با پرداخت مبلغ معینی به عنوان حق‌بیمه، علاوه بر سرمایه‌گذاری با سود تضمینی برای آینده خود، از پوشش‌های متنوع و کاربردی هم در زمان حیات و در مدت بیمه‌نامه و هم در زمان فوت بهره‌مند می‌شوند.

بیمه‌گذار در زمان حیاتش می‌تواند از مزایایی مثل اخذ وام بدون ضامن، امکان سرمایه‌گذاری، مستمری نقص عضو و از کارافتادگی و پوشش امراض خاص بهره ببرد و در نهایت هم یک پشتوانه مالی برای بازنشستگی داشته باشد و یک میراث برای بازماندگانش بعد از فوت بگذارد.

البته طرح‌های بیمه عمر و سرمایه‌گذاری در شرکت‌های مختلف با عناوین گوناگون و تاکید بر قسمت‌های مختلفی به فروش می‌رسد و دسته‌بندی‌ها و انواع مختلفی دارد. با این حال پایه و اصل بیمه‌های عمر در تمام شرکت‌های بیمه یکسان و طبق قانونی واحد است.

آنچه باعث تفاوت عمده و اساسی بین بیمه‌های عمر در شرکت‌های مختلف می‌شود، به چند عامل از جمله عملکرد شرکت بیمه، سوددهی شرکت بیمه، نوع، نحوه و مدت پرداخت خسارت، سابقه شرکت بیمه، میزان ابهامات طرح بیمه، مشتری‌مداری، دسترسی به نمایندگی و پاسخگویی شرکت بیمه و البته اعلام سود قطعی برای بیمه‌گذاران بستگی دارد.

تا چه زمانی وقت داریم؟

هر فرد به مدت حداقل ۵ سال و حداکثر ۳۰ سال، نهایتاً تا ۱۰۶ سالگی ( در شرکت‌های مختلف متفاوت است)، می‌تواند تحت پوشش بیمه عمر قرار بگیرد هر چه مدت قرارداد افزایش پیدا کند، سرمایه بیشتری به بیمه شده تعلق می‌گیرد.

حق بیمه چقدر است؟

در بیمه عمر حق بیمه ثابت و مشخصی وجود ندارد و هر شخصی می‌تواند با توجه به شرایط مالی خود، مبلغی را به عنوان حق بیمه انتخاب کند و آن را به شکل ماهانه، سه ماهه، شش ماهه و یک ساله پرداخت کند.

در زمان ثبت نام بیمه عمر فرم پیشنهادی به شما داده می‌شود که باید اطلاعاتی را وارد کنید، بر اساس اطلاعات وارد شده بیمه عمر برای شما محاسبه می‌شود.

مثلا کارشناسان بیمه به افراد شاغل پیشنهاد می‌کنند، ۱۰ درصد درآمد سالیانه خود را به بیمه عمر اختصاص دهند و حق بیمه خود را به صورت سالیانه پرداخت کنند تا بیمه‌نامه‌شان سوددهی بیشتری داشته باشند. چون هر چه هر میزان حق بیمه سالانه پرداختی بیشتر باشد میزان سرمایه گذاری شکل گرفته هم بیشتر می‌شود.

حق بیمه متناسب با تورم

بیمه عمر قراردادی بلندمدت است که سوددهی‌اش معمولا بعد از سال پنجم شروع می‌‌‌شود، هر فرد بیمه شده‌ می‌تواند حق بیمه خود را تا پایان مدت قرارداد به صورت ثابت پرداخت کند یعنی از ابتدا تا پایان مدت قرارداد میزان مبلغ پرداختی شما ثابت باشد.

اما شرکت‌‌‌های بیمه راه‌حلی برای مقابله با تورم و حفظ ارزش نقدینگی حق بیمه‌های عمر پرداختی ارائه کرده‌اند و آن هم پرداخت حق بیمه با درصدهای افزایشی است. یعنی فرد بیمه شده می‌تواند در هر سال نسبت به سال قبل حق بیمه خود را با چند درصد افزایش پرداخت کند تا از این طریق میزان سرمایه‌گذاری نهایی، متناسب با تورم باشد.

مدت بیمه‌نامه چقدر است؟

مدت بیمه عمر با سن بیمه شده مرتبط است و معمولا در اکثر شرکت‌های بیمه ۳۰ ساله است. مجموع مدت بیمه عمر و سن بیمه شده در بیشتر شرکت‌های بیمه‌ای باید کمتر از ۶۹ سال باشد با این حال برخی شرکت‌ها این عدد را فراتر برده‌اند. هر فردی می‌تواند مدت بیمه نامه خودش را انتخاب کند. هر قدر تعداد سال‌های بیمه نامه عمر بیشتر باشد میزان سرمایه‌ فرد هم بیشتر و بهتر می‌شود.

در بیمه نامه‌های عمر سن بیمه شده بسیار مهم است، هر قدر سن بیمه شده کم باشد میزان سرمایه‌ذاری انجام شده هم بیشتر می‌شود. یعنی در محاسبه بیمه عمر فرد بیمه شده‌ای که سن کمتری دارد می‌تواند سرمایه‌گذاری بیشتری هم داشته باشد.

اخبار بیمه‌ای را از صفحه بانک و بیمه تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    همه باید بیمه عمر داشته باشن

    • ناشناس

      دقیقاً

    • ناشناس

      منم به همه توصیه میکنم که داشته باشن

  • ناشناس

    با این نرخ تورم اصلا هیچ ارزشی نداره

    • ناشناس

      سلام دوست عزیز ما در برابر اتفاقا هودمون راذبیمه عنر میکنیم بیمه عمر انجام نمیدیم که پولدار بشیم ما بیمه را انجام میذیم خدای نکرده اتفاق افتاده بینه مارا پوشش بده حداقل از این وضیعت فعلی پایین تر نیاییم

    • ناشناس

      از چه نظر اینطور میگین

  • ناشناس

    بیمه عمر خیلی خیلی خوب هست من خودم را بیمه کردم توصیه میکنم تمامی کاربران محترم هم خودشان وهم خانواده گرامیشان را بیمه عمر کنند

  • ناشناس

    بیمه عمرعالیه من خودم خسارت حادثه گرفتم ازشرکت پاسارگاد عالی بود وراحت .پیشنهادمیکنم بیمه بشین

  • ابی

    نظر من بهترین شرکت بیمه ی الان تو کشور خودمون بیمه عمر سامان هستش هم از لحاظ سوددهی هم از لحاظ. پوشش امراض

    • مجتبی رفیعی

      بله کاملا

  • نصیری

    بیمه زندگی رو هر ایرانی باید در سبد خانوار داشته باشد چون بالاترین وباارزشمندترین سرمایه گذاری خواهد بود.

  • علی غفاری

    ۱۵سال پیش بیمه عمرشدم ماهی سی هزارتومان طلاگرمی سی وسه هزارتومان بود اگه این پول توپانزده سال فقط طلا میخریدم الان ۱۰۰برابربیمه سودداشت .کلاده میلیون دادند فاتحه .ارزش نداره

    • مجتبی رفیعی

      به چند دلیل این نگاه کاملا اشتباه هست!
      اول اینکه قرار نبود و نیست که فقط یکی از این ها انتخاب بشه…یا طلا یا بیمه؟ مثل این می‌مونه که یه کسی بگه من فقط یا خونه میخرم یا ماشین
      هر چیزی کارکرد خودش رو داره
      اگه کسی بیمه عمر رو با الویت به دست آوردن سود و یا حتی بازنشستگی تهیه کنه صدرصد اشتباه کرده
      اما مورد دوم ، ما مردمی هستیم که زیاد اما و اگر میکنیم
      اگه از صد نفر که بیمه عمر گرفتن و هنوز از خدماتش استفاده نکردن بپرسین همین مبلغ رو طلا میگرفتین بهتر نبود؟ با قطعیت میگن بلهاما من میگم چرا همیشه شرط رو میذاریم در حالت اینکه ما هیچ مشکلی نداریم(یادآوری کنم که کاربرد اصلی بیمه های عمر در زمینه های درمانی هست)، اگه یه روز دچار بیماری سختی شدیم، اگه یه وقت دچار حادثه ای شدیم که از کارافتاده یا فوت بشیم، یا حتی خیلی موارد ساده تر مثل همین کرونا اونوقت بازم میگین طلا بهتر بود؟کمی جهان سومی نباشیم!(در ضمن مدیر سایت نمیدونم چرا نظرات منو نشون نمیدی!)

  • ناشناس

    بیمه عمر در ایران آن چنان جذا بیتی نداره ،روی کاغذ خیلی زیبا است ، ولی در عمل با توجه به شرایط نا پایدار اقتصاد ایران کار آمدی مشابه که در کشورهای۰دیگه داره در ایران نداره، ؟؟؟

  • ناشناس

    پسرم کرونا گرفت۲۳ساله وبستری شد بیمه عمر ایران یک ریال حتی پرداخت نکرد،کحای دنیا بیمه این طوری داریم کرونا بیمه خاص نیست؟؟؟؟

    • رجبی اصل

      سلام دوست عزیز شاید پوشش بستری هنوز فعال نشده که میتونه به دلیل پایین بودن مبلغ بیمه نامه و نرسیدن به حدنصاب شروع بیمه تکمیلی باشه ، حتما دلیل این موضوع رو از نماینده بیمه تون بپرسید .

  • ناشناس

    بیماری خاصی کرونارا هزینه درمان وبستری وپرداخت نمی‌کنند بیمه عمر ایران