کد مطلب: ۵۴۷۲۹۵

کاهش ۵۰ درصدی سرانه مصرف لنیات در ایران

کاهش ۵۰ درصدی سرانه مصرف لنیات در ایران

مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های لبنی گفت: گرانی‌های پی در پی و بی‌توجهی دولت، منجر به کاهش ۵۰ درصدی سرانه مصرف لبنیات شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، علی احسان ظفری، با اشاره به اهمیت مصرف شیر در دنیا گفت: با توجه به اهمیت مصرف محصولات لبنی از جمله شیر، در تقویم یک روز به نام روز جهانی شیر نام‌گذاری شده است.

او افزود: با وجود اهمیت مصرف محصولات لبنی به عنوان کالای سلامت محور به سادگی نباید از این موضوع گذشت، اما متاسفانه مسئولان توجهی به این محصول ندارند؛ در نهایت این امر منجر به اختلاف چشمگیر سرانه مصرف لبنیات با دنیا شده است.

ظفری از کاهش چشمگیر سرانه مصرف طی سال‌های اخیر خبر داد و گفت: بنابر آمار سرانه مصرف در سال ۸۹، ۱۲۰ کیلوگرم بوده که متاسفانه گرانی‌های پی در پی محصولات لبنی و بی‌توجهی دولت به مصرف این محصول سلامت محور موجب شده، سرانه مصرف به ۶۰ کیلو در سال گذشته تقلیل یابد.

مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های لبنی ادامه داد: برنامه دولت برای گران کردن شیر خام و محصولات لبنی باعث می‌شود که سرانه مصرف از ۶۰ به ۴۰ کیلو تا پایان سال برسد.

ظفری، متوسط سرانه جهانی لبنیات را ۱۸۰ کیلو اعلام کرد و گفت: گرچه سرانه مصرف کشورهای اروپایی بالاتر است، اما به‌هیچ‌وجه با سیاست فعلی دولتی در خصوص گران شدن شیرخام و محصولات لبنی نه تنها به متوسط سرانه جهانی نمی‌رسیم، بلکه از میزان تولید هم کاسته می‌شود.

او با اشاره به تاثیر گرانی‌های پی در پی لبنیات بر میزان مصرف تصریح کرد: با توجه به شرایط اقتصاد، گران شدن لبنیات منجر به حذف این محصول سلامت‌محور از سفره ۹۰ درصد خانوارها خواهد شد و به عبارت دیگر این محصول به کالای فانتزی تبدیل می‌شود که تنها راه تحقق این هدف حمایت همه جانبه دولت است که متاسفانه مسئولان دولتی خود را کنار کشیدند‌.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

آخرین اخبار اقتصادی را از کانال تلگرام تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.