کد مطلب: ۴۳۹۷۶۶

کدهای بورسی با سفارشات نامتعارف محدود می‌شوند

کدهای بورسی با سفارشات نامتعارف محدود می‌شوند

شرکت فرابورس به منظور جلوگیری از ورود سفارش‌های نامتعارف برخی سهامداران و کدهای معاملاتی، تصمیم جدیدی اتخاذ و انجام معامله این گروه در ۱۰۸ شرکت کارگزاری را محدود کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مدیریت نظارت بازار و بازرسی شرکت فرابورس طی نامه‌ای به مدیران عامل شرکت‌‌های کارگزاری اعلام کرد: سرمایه‌گذاران و سهامداران شرکت‌ها هر روز اقدام به رصد دقیق و سفارشات معاملات و سایر اطلاعات منتشره می‌کنند. در نتیجه نوع خاصی از سفارش‌گذاری که به نظر می‌رسد برای مقاصد غیرمعاملاتی مانند مخفی کردن مظنه‌های قابل مشاهده توسط کاربران برخط یا افرادی که از سایت‌ها استفاده می کنند، وارد سامانه معاملاتی می‌شود، اعتراضات متعددی از سوی کاربران به این شرکت منتقل شده که تاکنون طی تماس تلفنی با مدیران معاملات و مدیران معاملات برخط موضوع طرح و رفع می‌شد.

بر این اساس به منظور جلوگیری از ورود سفارشات نامتعارف از ۲۱ دی تا ۲۰ اسفند فایل سفارشات به شرکت‌های کارگزاری جهت اقدامات مندرج در نامه‌های پیشین ارسال می شد، اما با عنایت به تکرار موضوع توسط برخی کدهای معاملاتی به منظور انجام اقدامات موثرتر پیشگیرانه این مدیریت در خصوص افرادی که اقدام به تکرار کردند، تصمیم جدیدتری اخذ کرده که صدور دستور مقتضی در خصوص آن مورد استدعا است لذا خواهشمند است:

۱٫ در صورتی که سفارشات مشتری از ایستگاه معاملاتی با دسترسی برخط گروهی وارد سامانه معاملات شده، مقرر کنید ضمن ارائه هشدار به معامله‌گر مربوطه مستندات هشدار ارائه شده را حداکثر تا ۲ روز کاری پس از تاریخ این نامه به این مدیریت ارسال کنند.

۲٫ در صورتی که مشتری از دسترسی برخط برای اقدامات مورد اشاره استفاده کرده طبق دو حالت زیر اقدام شود.

الف. اگر مشتری برخط برای مرتبه اول مرتکب این اقدام شده باشد، وفق تبصره ماده ۱۲ دستورالعمل اجرایی معاملات برخط، مقرر کنید تا زمان اخذ تعهد کتبی از وی، دسترسی مشتری به سفارش‌گذاری و انجام معامله در بازارهای فرابورس محدود شده و مستندات مربوطه شامل زمان محدود کردن دسترسی، تاریخ و ساعت؛ مستندات امضا شده تعهدنامه و زمان رفع محدودیت، تاریخ و ساعت را حداکثر تا ۲ روز کاری پس از اخذ تعهد کتبی و رفع محدودیت به این مدیریت ارسال کنند.

ب. اگر مشتری برخط دارای سابقه ارتکاب به چنین اقدامی باشد، وفق تبصره ماده ۱۲ دستورالعمل اجرایی معاملات برخط، مقرر کنید تا اطلاع بعدی این مدیریت دسترسی مشتری به سفارش‌گذاری و انجام معامله در بازارهای فرابورس محدود شده و مراتب اعمال محدودیت مذکور حداکثر تا ۲ روز کاری به این مدیریت ارسال شود.

منبع: تسنیم

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • آرش

    راهش اینه همگی شکایت کنید تو سایتhttps://shekayat.seo.ir/ به ترتیب
    برید تو قست طرح شکایت-ثبت شکایت اشخاص حقیقی-فرم مشخصات خودتون رو که پر کردید چند تا کارد سمت راست باز میشه،برید تو قسمت اطلاعات متشاکی عنوان متشاکی رو بزنید (تشکل خود انتظام) و متن شکایت رو در خصوص همین مشکل مسدودی بنویسید.. دکمه ثبت رو بزنید برای ثبت حنما در ادامه ارسال اطلاعات رو بزنید تا کد رهگیری بهتون داده بشه.
    در ضمن اگه سجامی باشد میتونید تو سایت درگاه یکپارچه ضینفعان:
    https://ddn.csdiran.com/
    بازار سرمایه درخواست رفع ممنوعیت از خرید و فروش را بدهید

    • ناشناس

      کدوم قسمت از سایت باید در خواست بدیم ؟؟

  • ناشناس

    سلام کسی تاحالا تونسته کدش رو آزاد کنه ؟

  • آرش

    خواهش میکنم یه کانال یا گروهی تو تلگرام یا وات درست کنین همگی باهم باید شکایت کنیم،مطمئنا افراد زیادی هستن درگیر این موضوع شون،باید یه نامه بزنیم دسته جمعی شکایت کنیم

  • ایوب

    من برای خرید و فروش سهام پیام* کاربر مسدود است * رو دریافت کردم، باید چیکار کنم.
    ممنون میشم راهنمایی کنید

  • علی

    سلام منم از هفتم تیر مسدود شدم تماس گرفتم با سازمان بورس گفت برای همیشه خداحافظی کن و از طریق کد آفلاین سهامتو بفروشو گد به سلامت برای بار اول هم بود تخلف میکردم

  • ناشناس

    بچه هایی که کدشون مسدود شده برن کاگزاری کد افلاینشونو فعال کنن اینطوری میتونن سهم هاشون رو بفروشن

  • سعید

    سلام دوستان الان من نزدیک 6 ماهه کدم مسدود شده ،سازمان فرابورس تماس گرفتم گفتند هیچ برنامه ای برای ازاد سازی کد های مسدود شده ندارن تنها راه حل اینه که کد افلاین برید کارگزاری بگیرین و سهام هاتو نو در اونجا بفروشین ،و همچنینی ممکنه با مراجعه به سایت سمیات {شرکت سپرده گزاری مرکزی}و ثبت درخواست کد تون ازاد بشه

    • آرش

      به راه دیگه هم داره برید کارگزاریتون رو عوض کنید و سهم هاتون رو تغییر کارگزار ناظر بدید.

    • ناشناس

      اون وقت میشه سهام رو فروخت؟

  • آدم بدبخت

    امروز کد بورسیم مسدود شد سر ندونم کاریم هم مسدود کردن خدا ازشون نگذره کسی میدونه چندوقت طول میکشه رفع مسدودی کنن کارگزاری مفید هم رفتم تعهد دادم

  • ناشناس

    من برای اولین بار این اتفاق برام افتاد و کد بورسیم از طرف فرابورس مسدود شد. فرداش رفتم کارگزاری و تعهد دادم و اون‌ها تعهدنامه رو اسکن کردن و فرستادن برای فرابورس (مطمئن نیستم، ولی به نظر که اینطور اومد). در کمتر از یک ساعت دسترسیم دوباره برگشت. به گفتهٔ مسئول کارگزاری، فرابورس دسترسی‌ها رو خیلی سریع‌تر برمیگردونه ولی برای بورس ممکنه یک هفته یا خیلی بیشتر طول بکشه. به دوستانی که دچار این مشکل می‌شن توصیه می‌کنم «مصادیق تخلف در بازار بورس» رو در اینترنت سرچ کنن تا به خاطر چندتا سفارش کوچک با مبالغ ناچیز دچار این مشکل نشن.
    علی‌رقم اینکه کارگزاری برخورد خوب و محترمانه‌ای داشت ولی با خوندن کامنت‌های دیگه و نحوهٔ بسته‌شدن کد خودم به نظرم آمد رفتار شرکت‌های بورس و فرابورس طوری هست که نشون می‌ده کوچک‌ترین احترامی برای مشتریان حقیقی خودشون قائل نیستن و به بهانهٔ کوچکترین اشتباه‌ها مچ‌گیری می‌کنن و ممکنه حسابتون همیشگی بسته بشه. در حالی که من تا به حال نشنیدم چنین برخوردهایی با حقوقی‌های متخلف که می‌دونیم مبالغ بسیار سنگین بالا می‌کشن صورت بپذیره. ضمن اینکه برای جلوگیری از خیلی از تخلفات رایج، راه‌های بهتری هم هست. هم میشه نرم‌افزاری جلوی ثبت خیلی از این سفارش‌ها رو گرفت، و هم میشه با شفافیت بیشتر بازار مثلاً امکان دیدن کل صف خرید یا فروش برای همهٔ کاربران، برخی تخلفات رو از اساس بی‌معنی کرد. پیشنهادهای دیگه‌ای هم دارم که خوب کسی گوشش بدهکار نیست و اینجا هم جاش نیست.
    به هر حال من بعد از خوندن کامنت‌ها خیلی استرس داشتم، خواستم تجربهٔ خودم که به جز بسته‌شدن بدون هشدار و کاغذبازی الکی (همین تعهد قبلاً الکترونیکی هم انجام می‌شده، ولی ظاهراً جدیداً باید حتماً برید و روی کاغذ امضا کنید) خیلی هم بد نبود رو به اشتراک بگذارم، شاید به نفر بعدی کمک کنه.

    • ناشناس

      من ۷ ماه دسترسیمو مفید بسته بار اولم بود تخلف کردم میگه شایدم دیگه باز نشه،به نظرم مفید پیگیری نمیکنه،دوستان کسی هست کارگزاری خوبی داشته باشه و از اون طریق من اقدام کنم.ممنون

  • ناشناس

    کاملا مشخصه فقط میخوان امار بدن که با کد های متخلف برخورد شده درصورتیکه باید دنبال متخلف های واقعی باشن اینا از اسمون نیوفتادن که هموطن های ما هستن که نون زن و بچه ماها رو اجر میکنن خدا به روز سیاه بنشونتتون