کد مطلب: ۷۴۵۱۵۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تداوم کمبود گاز در سیستان و بلوچستان/ تشکیل دوباره بازار سیاه برای کپسول گاز

تداوم کمبود گاز در سیستان و بلوچستان/ تشکیل دوباره بازار سیاه برای کپسول گاز

«کمبود گاز»؛ کیلدواژه‌ای تکراری برای مردم سیستان و بلوچستان در روزهای سرد سال. گرچه مسئولان امسال را متفاوت‌تر از سال‌های گذشته می‌دانند و می‌گویند خبری از کمبود گاز نیست، اما پیگیری‌های تجارت‌نیوز از تشکیل صف‌های چندساعته برای دریافت کپسول گاز در شهرهای مختلف این استان دارد. ‌

به گزارش تجارت‌نیوز ، با ورود به فصل سرما، برخی استان‌ها همچون سیستان و بلوچستان در تامین ابتدایی‌ترین نیاز خود یعنی گاز مانده‌‌اند. داستان دنباله‌داری که به نظر می‌رسد پیگیری جدی برای حل چالش‌های آن صورت نگرفته است.

امسال نیز مانند سال‌های گذشته در این استان صف‌های چندساعته برای تأمین کپسول گاز شکل گرفته است. استفاده از این کپسول‌ها حتی روز گذشته منجر به انفجار و کشته‌شدن هفت نفر از شهروندان شد.

یکی از شهروندان سیستان و بلوچستان در رابطه با کمبود گاز در این استان به تجارت‌نیوز گفت: مردم استان تنها در زاهدان و بخشی از ایرانشهر گاز شهری دارند و سایر شهرها برای تامین نیاز خود مجبورند در صف‌های طولانی کپسول گاز منتظر بمانند. یک ماه پیش وعده لوله‌کشی چابهار به مردم داده شد، اما امروز هیچ اقدامی در این زمینه انجام نشده است.

او ادامه داد: فارغ از انتظار در صف‌های طولانی، مسئله دیگری که این روزها به چشم می‌خورد کم‌فروشی در میزان گاز کپسول‌هاست. وانت‌ها بدون پلاک و تحت نظارت شرکت‌های توزیع‌کننده کپسول نسبت به فروش اقدام می‌کنند.

وی در تشریح این ماجرا توضیح داد: وزن متوسط هر کپسول برای عرضه گاز به مردم 24 کیلوگرم است. با این حال آنچه اکنون عرضه می‌شود 21 کیلوگرم وزن دارد. همچنین کپسول‌ها با روند صحیحی توزیع نمی‌شوند و بخشی از آن‌ها در انبار احتکار و زمان بحران در بازار سیاه عرضه می‌شود.

این شهروند اضافه کرد: تنها 20 درصد از مردم سیستان مشمول دریافت کپسول با نرخ سهمیه‌ای هستند. با این حساب جمعیت کثیری باید از بازار آزاد نسبت به خرید کپسول گاز اقدام کنند. حال با آغاز فصل سرما، تنها بستر عرضه کپسول گاز بازار سیاه است و مردم راهی جز خرید از این بازار ندارند. هر کپسول گاز در بازار سیاه 200 هزارتومان قیمت دارد. در حالی‌که قیمت دولتی آن 22 هزارتومان و نرخ آزاد 30 هزارتومان برآورد می‌شود.

گازکشی تمام شهرهای سیستان و بلوچستان تا سال 1402

محمدرضا میرشکاری، مدیرعامل شرکت گاز استان سیستان و بلوچستان، به تجارت‌‌نیوز توضیح داد: استان سیستان و بلوچستان 55 شهر دارد که شش شهر آن به صورت کامل گازکشی شده‌اند. 13 شهر در حال توسعه شبکه گازرسانی و 33 شهر بدون گاز هستند.

وی ادامه داد: یکی از موانع اصلی استان در زمینه گازرسانی به شهرها دور از منایع گازی، بی‌توجهی مسئولان این حوزه و نبود صنایع است. برخی متولیان امر معتقد بودند که سرمایه‌گذاری در سیستان و بلوچستان صرفه اقتصادی ندارد. هر چند امروزه این روند روبه بهبود و سرعت گاز رسانی‌ مشهود است.

میرشکاری با اشاره به آغاز گازرسانی در چابهار افزود: محل تامین گاز استان از طریق عسلویه است که شهریور 89 به بهره‌برداری رسیده است. روند گازرسانی تا سال 1402 در تمام شهرهای این استان تکمیل می‌شود.

بر اساس این گزارش، بی‌توجهی به امکانات سیستان بلوچستان سناریوی تکراری است که بارها با وعده مسئولان روبه‌رو شده است. نبود شبکه گازرسانی در فصل سرما و به گفته معین‌الدین‌ سعیدی، نماینده‌ چابهار، تشکیل صف‌های چندکیلومتری برای دریافت بنزین از اتفاقات اخیر در این استان به حساب می‌آید.

نبود شبکه گاز رسانی در شرایطی رخ می‌دهد که کپسول‌های گاز نیز با بهای 200 هزار تومان در بازار سیاه به مردم عرضه می‌گردد و ناظری برای آن وجود ندارد.

برای مطالعه بیشتر درباره حوزه انرژی خبر طالبان برای سوخت ایران محدودیت می‌گذارد را دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • حمید

    تو این استان همه چی صفی شده اون هم صف چند ساعتی گاز،بنزین،نانوائی،گاز cng, ووووو.خدائی دیگه خسته شدیم ما گاز شهری نداریم نفت سفید هم دوماه قبل ده گالن دادن تموم شده بازهم اعلام کردن تا سیوم دی ماه هم همون نفت تمدید شده از سرما منجمد شدیم موندیم چیکار کنیم همه آنفولانزا گرفتیم

    • ناشناس

      2من که یک هفته دنبال کپسول گاز بودم نتونستم گیر بیا رم الته سراوان جای دیگه استان نمیدونم

    • زاهدان

      والله همش نابرابری حق بقیه را پایمال کردنه من مستاجرم صاحب خونه گاز کشی نمیکنه تو همین دیماه رفتم شرکت پرسی ایران گاز کنار گمرک بهم کپسول به زور سه تا دادن سر سکو رفتم دیدم ماشین های وانت بدون مجوز ۵۰کپسول ۱۱ کیلو بار میزدنند دوباره برمیگشتن بارگیری مجدد این شهر صاحب نداره کسی نیست از اینا بفرسه که کی بهتون اجازه داده حق بیت المال را ضایع کنید.. آقای فرماندار خودت نمیری از همکارات چند نفر بفرست شرکت پرسی ایران گاز ببینن چه خبره

  • ناشناس

    تو صف هستم

  • ناشناس

    بلوچستان همیشه در فقر بوده واقعا متأسفم واسه این مسئولین

  • سعید

    خداوکیلی مردم این استان صبور هستند که چیزی نمیگویند، من خودم لوله کش گاز هستم و 20سال پیش روستایی در مرز ترکمنستان در بجنورد را گازکشی کردم ولی بعد از گذشت 20سال دارم درمرکز استان که زاهدان هست کار میکنم و خانه های داخل شهر را لوله کشی میکنم، واقعا اگر این صف های کپسول یک روز در مثلا مشهد اتفاق بیفتد عمرا مردم صبوری نخاهند کرد

  • ناشناس

    ممنون ازاطلاع رسانیتون خودمن دیروز ۸صبح رفتم ساعت ۱۲ نوبتم شد وگازگرفتم مشکل دیگه هم داریم اینکه دوتا جا مشخص کردن که اونم خیلی ها ازروستاهاشون میان وبعضی هاکه خریدفروش دارن چندین ساعتطول میکشه بدست مردم برسه لااقل ۴تا ۵ جارومشخص کنن مردم اونجا برن.

  • جوادملاشاهی

    سلام مسولین یک فکری برای مردم بردارند زمستان تمام شداون از پیاده روهاکه چاله شده اون از سطح شهرکه موقع بارندگی دریا میشه ازکجادردمون راارم کنیم اینم ازصفهای بنزین ونانوای وگپسول گازبخداادم خجالت میکشد مهمانی را برای گردش بیرون ببرفقط یک مسولی بیاداشیه شهرببینه چه خبره همیشه دانشگاه شهرنمیشود

  • جوادملاشاهی

    سلام داخل شهرکه اصلاگپسول گازپیدانمیشودوبه خودشرگت هم زنگ می‌زنیم جواب نمی دهندازکجابیاریم یک کپسول 200عزارگازکنیم ازادچراگازبه مردم نمیرسد ولی برای دست فروش آزاد همیشه گاز است که دوبرابربفروشند