کد مطلب: ۴۳۸۹۰۶

دولت چقدر برای یارانه نقدی و معیشتی هزینه می‌کند؟

دولت چقدر برای یارانه نقدی و معیشتی هزینه می‌کند؟

دولت ماهانه بیش از شش هزار میلیارد تومان بابت یارانه نقدی و یارانه معیشتی هزینه می‌کند. این رقم در سال بیش از ۷۵ هزار میلیارد تومان است.

با اضافه شدن کمک‌های معیشتی به یارانه نقدی به عنوان پرداخت‌های نقدی، دولت در هر ماه بیش از ۶۰۰۰ میلیارد تومان بابت این دو یارانه هزینه می‌کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، پرداخت یارانه نقدی به جمعیتی که در حال حاضر به حدود ۷۸ میلیون نفر می‌رسد نزدیک به ۱۰ سال است که با مبلغ ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان بین خانوارها انجام می‌شود.

پرداخت یارانه نقدی از محل منابع ناشی از هدفمند کردن یارانه‌ها و به عبارتی تغییر قیمت سوخت و حامل‌های انرژی انجام می‌شود، ولی با توجه به اینکه برخلاف مجوز قانون برای خرج فقط ۵۰ درصد درآمد در این بخش، عمده درآمد برای توزیع نقدی خرج شده است و طی سال‌های اخیر اغلب با کسری منابع نیز مواجه بود.

این در حالی است که سالانه حدود ۴۲ هزار میلیارد تومان بابت یارانه نقدی پرداخت شده و در سال جاری که حتی دولت به حذف پردرآمدها اقدام کرد، گزارش سازمان برنامه و بودجه نشان داد که حدود ۴۳ هزار میلیارد تومان یارانه واریز شده است که در این حالت در هر ماه به بیش از ۳۵۰۰ میلیارد تومان می‌رسد.

اما در شرایطی نقدها نسبت به توزیع نقدی از سال‌های پیش تاکنون ادامه داشت که در نیمه دوم امسال و با اصلاح قیمت بنزین، ماهانه حدود ۱۹ میلیون خانوار (حدود۶۰ میلیون نفر) از بین یارانه‌بگیران گزینش شدند که به آنها نیز از محل درآمد ناشی از افزایش قیمت بنزین در هر ماه مبلغی تحت عنوان کمک معیشتی پرداخت می‌شود.

پرداخت کمک معیشتی البته مبلغ یکسان نیست و به تناسب بعد خانوار است به طوری که برای خانوارهای تک‌نفره ۵۵ هزار تومان، دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، سه نفره ۱۳۸ هزار تومان، چهارنفره ۱۷۲ هزار تومان و پنج نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان واریز انجام می‌شود.

گزارش جدید سازمان برنامه و بودجه نشان داد که در چهارماهی که کمک معیشتی پرداخت شده در هر ماه حدود ۲۷۰۰ میلیارد تومان هزینه داشته است.

در این شرایط هزینه پرداخت سالانه کمک معیشتی به بیش از ۳۲ هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

در این حالت با مجموع یارانه نقدی و کمک معیشتی در هر ماه حدود ۶۲۰۰ میلیارد تومان و در سال بیش از ۷۵ هزار میلیارد تومان خرج نقدی‌هایی است که دولت توزیع می‌کند.

این مبلغ سنگین در حالی خرج می‌شود که بین ۷۸ میلیون نفر یارانه‌بگیر حداقل ۱۸ میلیون پردرآمد وجود دارند که نیازی به دریافت مبلغ ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی ندارند، این گروه را دولت از دریافت کمک معیشتی کنار گذاشت ولی هنوز برای حذف یارانه آنها اقدام جدی انجام نداده و در سال جاری نیز که حذف را شروع کرد بی‌نتیجه ماند.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • مجید

    الان ما نیاز داریم پول کرونای تو خونه خوابیدم از کجا بخوریم هان شما بگیر چهار نفر ادم برای هم ریختن ما چ گناهی کردیم

  • فنداک

    یارانه کرونایی که یا کلا دروغه یا برای فک و فامیل خودتان واریز کردید

  • X

    سلام پ چرا برای اونایی ک حقوق بگیر کمیته امداد امام خمینی هستن واریز نشد مسخره کردید ما باید چکار کنیم

  • لیلا رزمجو

    من سرپرست یه بچه را دارم خودم پاهام سیاتیک دارن که حدود یکسال است که دیسک کمرجراحی کردم یعنی قادر به کارکردن نیستم با این حال نه بسته معیشی دولت رو گرفتم نه کمیته هنوز به ما عیدی وحقوقی پرداخت نکرده است من که الان باید هفصدو پنجاه تومان اجاره پرداخت کنم چه خاکی بایدسرم کنم به کدوم نهاد به کدوم مسعول بگیم مشکلاتمون رو

  • ناشناس

    بابا این یارانه کرونایی رو ب هیچکه تا جایی من سراغ دارم ندادن فقط تبلیغ

  • ناشناس

    سلام من سال ۹۲ عقد کردم یارانه ام به طور خودکار قطع شده وه هنوزم یارانه ایی بهم تعلق نمیگیره. هربار که میرم فرمانداری میگند باید منتظر بمونی. خب الان تکلیف من چی میشه باید چیکار کنم؟؟

  • رضا

    سلام پس این یک میلیون که اقای روحانی گفته بود به یارانه بگیر ها تعلق میگیره هم حرف بود؟

  • شاهرخ

    اینم شماره کارت که از سپاه خواستم به فرزندان من که ادامه دار نسل خودشان وپاسدار انقلاب باشن کمک نقدی
    وغذایی .والبته ای وغیره هست

  • مرضیه فتحی زینی

    اگر دولت به طور درست تحقیق کند کسانی که درامدی ندارند و کسانی که ازدواج میکنند و پدرو مادر پولداری ندارند را شناسایی کند بجای ماهی 45تومان به همه دادن هر ماه به به اشخاص مشخص شده هر نفر یک میلیارد بدهد در هر ماه 75000نفر از فقر نجات پیدا میکنند در عرض چند سال نیاازمندی باقی نمیماند من کسانی را میشناسم که وضع مالی خوبی دارند ولی یارانه میگیرند در صورتی که کسانی هستند که گرسنه اند یا جوانانی که نمیتوانند ازدواج کنند اگر عدالت به خوبی برقرار شود هیچکسی اعتراضی نمیکند

  • مرضیه فتحی زینی

    اگه دولت نیازمندان واقعی رو مشخص بکنه بجای هر ماه 45تومان پولی که میده به صورت نوبتی از دهک اول شروع کنه هر ماه میتونه به 75000نفر هر نفری یک میایارد تومان پول بده بعد از چند سال نیازمندی باقی نمیمونه من کسایی رو میشناسم که وضع مالی خوبی دارن ولی یارانه میگیرن ولی اون بیچاره بیکار نمیگیره هر نفر نوبتش شد از شورای محل و چند همسایه امضا بگیره که واقعا نیازمنده اینطوری نه مجردی باقی میمونه و نه بیکاری خسته نباشید به امید ایرانی سبز سبز با مردمی شاد شاد زنده باد ایران و مردم سرفرازش