کد مطلب: ۲۲۵۷۴۴

۶ خوراکی مهم برای تقویت سیستم ایمنی

۶ خوراکی مهم برای تقویت سیستم ایمنی

مصرف عصاره سیر به مدت ۱۲ هفته، شانس ابتلا به سرماخوردگی را حدود دوسوم کاهش می‌دهد. مطالعات دیگری هم نشان می‌دهند علاقه‌مندان به سیر که هفته‌ای بیش از ۶ حبه سیر کامل می‌خورند، شانس ابتلا به سرطان کولورکتال را ۳۰ درصد و شانس ابتلا به سرطان معده را ۵۰ درصد کمتر می‌کنند.

مصرف عصاره سیر به مدت ۱۲ هفته، شانس ابتلا به سرماخوردگی را حدود دوسوم کاهش می‌دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مطالعات دیگری هم نشان می‌دهند علاقه‌مندان به سیر که هفته‌ای بیش از ۶ حبه سیر کامل می‌خورند، شانس ابتلا به سرطان کولورکتال را ۳۰ درصد و شانس ابتلا به سرطان معده را ۵۰ درصد کمتر می‌کنند.

۱. ماست

ترکیبات پروبیوتیک که در ماست‌هایی با همین نام وجود دارند، باکتری‌های سالم و مفیدی هستند که عملیات پاک‌سازی میکروب‌هایبیماری‌زا را برای روده‌ها و دستگاه گوارش انجام می‌دهند.

اگرچه پروبیوتیک‌ها در قالب مکمل‌ها نیز قابل مصرف هستند،‌ اما محققان دانشگاه وین به این نتیجه رسیده‌اند که مصرف ۲۰۰ گرم ماست پروبیوتیک به‌صورت روزانه، به‌اندازه مکمل‌های پروبیوتیک برای تقویت سیستم ایمنی بدن اثربخشی دارد.

البته شما باید ماست‌های پروبیوتیکی را انتخاب کنید که حاوی قندهای افزودنی نباشند. بعضی از محققان می‌گویند که اگر بسته‌های ماست کمتر از ۸ گرم قند داشته باشند، گزینه مناسبی به‌شمار می‌روند. مقدار مطلوب برای مصرف: ۲۰۰ گرم برای هر روز.

۲. جو دوسر و جو معمولی

این غلات حاوی بتاگلوکان هستند که نوعی فیبر ضدمیکروب و آنتی‌باکتریال محسوب می‌شود. به‌گفته محققان نروژی، قابلیت‌های جو دوسر و جو معمولی از این منظر حتی از اکیناسه هم بیشتر است.

وقتی که حیوانات از این دو نوع غله استفاده می‌کنند، احتمال مبتلا شدن آن‌ها به آنفلوآنزا و هرپس کاهش می‌یابد. در میان انسان‌ها نیز، مصرف این دو نوع غله به تقویت سیستم ایمنی بدن، تسریع روند بهبودی در زخم‌ها و کمک به فعالیت بهتر آنتی‌بیوتیک‌ها منجر می‌شود.

مقدار مطلوب برای مصرف: حداقل یک وعده از سه وعده مصرفی از غلات برای هر روز.

۳. سیر

سیر که نزدیکی زیادی با پیاز دارد، حاوی عنصر فعالی به نام آلیسین است که با عفونت‌ها و باکتری‌ها مبارزه می‌کند.

محققان بریتانیایی به این نتیجه رسیده‌اند که مصرف عصاره سیر به مدت ۱۲ هفته، شانس ابتلا به سرماخوردگی را حدود دوسوم کاهش می‌دهد.

مطالعات دیگری هم نشان می‌دهند علاقه‌مندان به سیر که هفته‌ای بیش از ۶ حبه سیر کامل می‌خورند، شانس ابتلا به سرطان کولورکتال را ۳۰ درصد و شانس ابتلا به سرطان معده را ۵۰ درصد کمتر می‌کنند.

مقدار مطلوب برای مصرف: دو حبه خام برای هر روز و اضافه کردن سیر به بیشتر وعده‌های غذایی در طول هفته.

۴. سوپ مرغ

محققان می‌گویند که مصرف سوپ مرغ خانگی، گسترش سلول‌های سفید التهابی را در بدن مهار می‌کند. این یافته علمی از اهمیت زیادی برخوردار است، چون علائم سرماخوردگی در واکنش به تجمع همین سلول‌های مخرب در لوله‌های برونشیال (bronchial tubes) به‌وجود می‌آیند.

دلیلش این است که در فرآیند پختن مرغ، نوعی اسید آمینه به نام سیستئین شکل می‌گیرد که در بدن شبیه به نوعی داروی برونشیت به‌نام استیل‌سیستئین عمل می‌کند.

آب نمک‌آلود این سوپ نیز مخاط درون بدن را مانند داروهای سرفه رقیق می‌سازد. اضافه کردن ادویه‌ها و چاشنی‌های مناسب مانند سیر و پیاز به سوپ مرغ نیز می‌تواند قدرت تقویت‌کننده این سوپ را برای سیستم ایمنی بدن افزایش بدهد. مقدار مطلوب برای مصرف: وقتی که احساس فرسودگی می‌کنید، حتما یک کاسه سوپ مرغ بخورید.

۵. چای

افرادی که روزانه ۵ فنجان چای می‌نوشند و این کار را به‌صورت مداوم انجام می‌دهند، میزان اینترفرون‌های (interferons) ضدویروس را در خونشان حدودا ۱۰ بار بیشتر می‌کنند.

اسید آمینه‌ای که مسئولیت این تقویت‌کنندگی را بر عهده دارد، ال‌تیانین است که هم در چای سبز و هم در چای سیاه یافت می‌شود. مقدار مطلوب برای مصرف: روزانه چندین فنجان چای بنوشید.

۶. گوشت گوساله

کمبود زینک (روی)، یکی از شایع‌ترین کمبودهای تغذیه‌ای در میان بسیاری از مردم جهان است. شانس ابتلا به این کمبود خصوصا در میان گیاه‌خواران و افرادی که از گوشت گوساله استفاده نمی‌کنند، بیشتر می‌شود، چون گوشت گوساله دقیقاً بهترین منبع برای دریافت زینک است.

متاسفانه حتی کمبود زینک به میزان خفیف هم می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌ها را افزایش بدهد. این درحالی است که دریافت زینک به میزان کافی برای رشد و تکامل سلول‌های سفید خون ضرورت دارد و دقیقا همین سلول‌های هستند که وظیفه تشخیص و نابودی عناصر مهاجم مانند باکتری‌ها، ویروس‌ها و میکروب‌ها را بر عهده دارند.

مقدار مطلوب برای مصرف: هر ۸۵ گرم از گوشت گوساله بدون چربی، حدود ۳۰ درصد از نیاز روزانه بدن به زینک را تأمین می‌کند.

منبع: بهداشت‌نیوز

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.