کد مطلب: ۷۹۶۱۷۵

آخرین اخبار سیاسی امروز ۲۱ فروردین ۱۴۰۲/ نشست وزرای خارجه ترکیه، ایران، روسیه و سوریه

آخرین اخبار سیاسی امروز 21 فروردین 1402/ نشست وزرای خارجه ترکیه، ایران، روسیه و سوریه

بسته خبری سیاسی امروز تجارت‌نیوز را با نظر بایدن درباره رابطه با عربستان و اظهارنظر ترامپ درباره جنگ جهانی سوم آغاز می‌کنیم.

به گزارش تجارت‌نیوز ، آخرین اخبار سیاسی امروز دوشنبه 21 فروردین را در ادامه بخوانید.

وزیر امور خارجه ترکیه از برگزاری نشست چهارجانبه با همتایان خود از ایران، روسیه و سوریه در اوایل ماه مه (اردیبهشت‌ ماه) خبر داد.

«مولود چاووش‌ اوغلو» اعلام کرد: نشست چهار جانبه وزرای خارجه با موضوع سوریه در مسکو برگزار خواهد شد.

وی در واکنش به اتهامات مطرح شده علیه دولت ترکیه مبنی بر اتخاذ تصمیم ازسرگیری روابط با دمشق توسط رجب طیب اردوغان به دلایل انتخاباتی نیز گفت: ما از دیدار رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه و بشار اسد، همتای سوری وی یا هر دیداری در سطح وزیران به هیچ دستاورد سیاسی چشم نداریم.

وزیر امور خارجه ترکیه همچنین اعلام کرد که نقشه راه سوریه شامل برگزاری نشست میان سران ترکیه، سوریه، روسیه و ایران است.

چاووش اوغلو درباره روابط با مصر گفت: ممکن است در سفر وزیر خارجه مصر به آنکارا در روزهای آینده جدول زمانی را برای بازگشت سفرای مصر و ترکیه تعیین کنیم.

پانزدهم فروردین نشست فنی چهارجانبه معاونان وزرای خارجه روسیه، ایران، سوریه و ترکیه با موضوع ازسرگیری روابط آنکارا و دمشق در مسکو برگزار شد.

طرف‌های حاضر در این نشست موضوعات مربوط به آماده‌سازی نشست آتی بین وزرای خارجه چهار کشور را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

بایدن برای انتخابات ۲۰۲۴ نامزد می‌شود

رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که دوباره در انتخابات ریاست جمهوری که سال آینده میلادی برگزار می‌شود، نامزد خواهد شد.
وی در مصاحبه با شبکه سی‌بی‌اس بیان کرد: من قصد شرکت دارم، اما هنوز ما آماده اعلام آن نیستیم.

اظهارات بایدن در حالی است که بیل بار دادستان کل سابق آمریکا به تازگی گفته در رقابت انتخابات ریاست جمهوری 2024 دونالد ترامپ بیشترین احتمال شکست را در مقابل بایدن در مقایسه با دیگر نامزدهای جمهوریخواه دارد.

تجدیدنظر بایدن در روابط با عربستان

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: واشنگتن بهتر است واقع‌بینانه، حقایق جدید را درک نموده و از تلاش برای دخالت در منطقه غرب آسیا و خلیج فارس در جهت منافع رژیم متزلزل صهیونیستی پرهیز کند.

« انتشار دوره‌ای اخبار مربوط به اعزام زیردریایی، جابجایی ناوها و یا اعزام بمب افکنها به غرب آسیا، در شرایطی که معادلات جدید منطقه مستعد شکل‌گیری نظمی نوین و عدم نیاز به نیروهای نظامی فرامنطقه‌ای است، بخشی از تقلای دولت آمریکا برای سرپوش گذاشتن بر روند افول قدرتش در جهان است.

رژیم آمریکا با جنگ افروزی‌های متناوب و ترویج بی‌ثباتی و اختلاف در منطقه غرب آسیا، در مسیری مخالف اراده ملتهای منطقه حرکت کرده است. واشنگتن بهتر است واقع‌بینانه، حقایق جدید را درک نموده و از تلاش برای دخالت در منطقه غرب آسیا و خلیج فارس در جهت منافع رژیم متزلزل صهیونیستی پرهیز کند.» «منبع: ایسنا »

هر چه دیرتر جام زهر را بنوشیم مردم بیشتر خسارت می بینند

نصیری گفت: این از عجایب است که می گویند ظریف برجام را نخوانده و متخصص نیست و آقای باقری با تحصیلات غیرمرتبط برجام را خوانده است. ما باید به قلدری آمریکا تن دهیم وگرنه بیچاره می شویم؛ ولو اینکه با این سیاست خارجی مردم را بیچاره کرده اند. هر چه دیرتر جام زهر را بنوشیم مردم بیشتر خسارت می بینند. فرزند دبیر شورای امنیت صادر کننده نفت است این سیاست خارجی برای آقازاده ها سرشار از نعمت بوده است. وقتی سیاست ایدئولوژیک می شود و از مدار عقلانیت خارج می شود وضع می شود آنچه که امروز می بینیم.

این پژوهشگر دین و فعال سیاسی بیان داشت: سیاست خارجی ما متاثر از چپ و مارکسیسم است و آنها بودند که موجب شدند ما با غرب تضاد داریم. ما مامور به نتیجه هستیم چون توحید اگر منتج به نتیجه نشود حق نداریم آن را انجام دهیم.

وی تصریح کرد: ما باید برگردیم و یک ریل گذاری جدید در همه ابعاد و از جمله سیاست خارجی انجام دهیم. جمهوری اسلامی ۲ هزار میلیارد تومان خسارت به مردم وارد کرده است و ما به دنبال دستیابی به بمب اتم بوده ایم و دلیلش هم این بوده که هر موقع خواستیم غنی سازی را بالا برده ایم. جمهوری اسلامی اگر می خواهد باید ریل گذاری خود را تغییر دهد.

هشدار دوباره ترامپ درباره جنگ جهانی سوم

ترامپ یکبار دیگر نسبت به وقوع جنگ جهانی سوم هشدار داد و در این باره در شبکه اجتماعی خود اظهاراتی مطرح کرد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا در شبکه اجتماعی خود به نام "تروث سوشال" بدون اشاره به جزئیات نوشت: جنگ جهانی سوم!

رئیس جمهوری سابق ایالات متحده بارها جو بایدن، رئیس جمهوری کنونی این کشور را متهم کرده که جهان را در آستانه وقوع جنگ جهانی سوم قرار داده است.

وی بارها گفته: اگر من رئیس جمهور بودم اوضاع فرق می‌کرد.در ژانویه سال جاری میلادی، ترامپ همچنین گفته بود که دنیا در دوران ریاست جمهوری بایدن به مکان بسیار خطرناکی تبدیل شده و لفاظی اتمی در دوران ریاست جمهوری خودش علیه آمریکا به کار نمی‌رفت اما دشمنان آمریکا اکنون از آن استفاده می‌کنند چون به رهبری ایالات متحده احترام نمی‌گذارند.

تجدیدنظر بایدن در روابط با عربستان

نشریه پولیتیکو در گزارشی نوشت، دولت جو بایدن نمی‌تواند از عربستان سعودی دست بکشد و به رغم تهدیدش به تجدید نظر در روابطش با ریاض، این کار را صرفا در سطحی غیررسمی و مبهم انجام داده است.

«سال گذشته میلادی پس از طرح کاهش تولید نفت به رهبری ریاض در اوپک پلاس به عنوان اقدامی که به روسیه سود می‌رساند، دولت واشنگتن قول داد که در وضعیت روابطش با ریاض تجدید نظر کند. جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا حتی تهدید به اعمال"تبعات" علیه پادشاهی عربستان کرد؛ سیگنالی از اینکه چندین سال رابطه صمیمی بین دو کشور در آستانه تنزل یافتن قرار گرفته است.

طبق اعلام چندین مقام آمریکایی که روزنامه Natsec Daily با آنها صحبت کرد، دلیل این وضعیت این است که دولت آمریکا هرگز در واقع یک تجدید نظر رسمی در روابط با عربستان انجام نداده است. در جریان فرآیند عادی سیاست گذاری بحث‌های بین سازمانی بی شمار و گفتگوهای دیپلماتیک حساسی صورت گرفت. فرآیند ارزیابی مجدد در روابط با عربستان نه تنها شروعی قاطع نداشت بلکه به هیچ پایانی نیز نینجامید و حالا صرفا در سطح یک گفتگوی مداوم مبهم است.

این استدلال می‌تواند توضیح دهد که چرا جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا به طور مداوم می‌گوید دولت سندی در شرح جزئیات نتایج یک چنین تجدیدنظری ارائه نمی‌کند، چون چنین سندی وجود ندارد. بر خلاف زمانی که بایدن نتایج تجدید نظر در سیاست مربوط به یمن را بیان کرد، یا زمانی که کاخ سفید یک گفتگوی در پس زمینه در مورد سیاست جدید کره شمالی ترتیب داد، چنین اتفاقی قرار نیست برای فرآیند تجدید نظری واقعی در قبال عربستان سعودی صورت بگیرد.

از سوی دیگر اشتهای بایدن برای سرزنش‌هایی که از قبل مورد بررسی قرار می‌داد از بین رفته است، چون که عربستان دارد خوب بازی می‌کند. قیمت بنزین نسبت به اوجش در تابستان گذشته حدود 1.50 دلار کاهش یافته است. آتش بس در یمن یک سال به طول انجامید. ریاض 37 میلیارد دلار برای هواپیماهای بوئینگ پرداخت می‌کند. و این کشور پادشاهی در ماه فوریه 400 میلیون دلار کمک بشردوستانه برای اوکراین اعلام کرد. پس چرا حالا برای عربستانی که دارد منافع امنیت ملی آمریکا را برآورده می‌کند مجازات اعلام شود؟

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.