کد مطلب: ۲۱۷۸۷۵

آخرین وضعیت تعاونی‌های فرشتگان، افضل توس و البرز

آخرین وضعیت تعاونی‌های فرشتگان، افضل توس و البرز

طبق آخرین گزارشی که معاون نظارت بانک مرکزی از وضعیت رسیدگی به سپرده‌گذاران تعاونی‌های فرشتگان، افضل توس، البرز ایرانیان و وحدت ارائه کرد، بیش از ۹۸ درصد سپرده‌ها تعیین تکلیف شده و در این‌باره حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان خط اعتباری بانک مرکزی اختصاص پیدا کرده است. دو درصد باقی‌مانده که عمدتا سپرده‌گذاران کلان هستند، نیز تا بهار سال آینده تعیین وضعیت می‌شوند.

طبق آخرین گزارشی که معاون نظارت بانک مرکزی از وضعیت رسیدگی به سپرده‌گذاران تعاونی‌های فرشتگان، افضل توس، البرز ایرانیان و وحدت ارائه کرد، بیش از ۹۸ درصد سپرده‌ها تعیین تکلیف شده و در این باره حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان خط اعتباری بانک مرکزی اختصاص پیدا کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، دو درصد باقی مانده که عمدتا سپرده‌گذاران کلان هستند، نیز تا بهار سال آینده تعیین وضعیت می‌شوند.

تعاونی‌های زیرمجموعه موسسه کاسپین که به هشت مورد می‌رسند و در صدر آن‌ها تعاونی منحل شده فرشتگان قرار دارد، به همراه افضل توس، البرز ایرانیان و وحدت از جمله موسساتی بودند که در سال جاری جریان فعالیت و تعیین تکلیف آن‌ها با مسائل بسیاری همراه بود.

فرشتگان یکی از هشت تعاونی بود که با انحلال به یکی از زیرمجموعه‌های موسسه کاسپین تبدیل شد تا این موسسه با مجوزی که از بانک مرکزی می‌گیرد، بتواند شرایط فرشتگان و هفت تعاونی دیگر را ساماندهی کند.

ولی به هر صورت در سال 1395 مشکلاتی به وجود آمد که موجب به هم ریختگی اوضاع کاسپین به دلیل مسائل مربوط به تعاونی‌های زیرمجموعه شد. در هر حال با ورود دستگاه‌های ذیربط تعیین تکلیف به مرحله سپرده‌گذاران فرشتگان از اردیبهشت ماه امسال شروع شد.

بر اساس آخرین گزارشی که امروز (دوشنبه) فرشاد حیدری -معاون نظارت بانک مرکزی- ارائه کرد، فرشتگان حدود ۴۵۸ هزار سپرده‌گذار داشته که در فرآیند تعیین تکلیف مرحله‌ای و با تصمیمی که نمایندگان سران سه قوا برای ادامه تعیین وضعیت موسسات غیرمجاز گرفته‌اند، قرار بر این شد تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان تسویه شده و از ۲۰۰ میلیون به بالا یعنی مابقی سپرده‌گذاران هم می‌توانند در این حد دریافتی داشته باشند.

این در حالی است که تصمیم بر این شد تا سود متعلق به فرشتگان از تاریخ انحلال یعنی شهریورماه ۱۳۹۶ به بعد پرداخت نشود و دلیل اصلی نیز به این برمی‌گردد که میزان دارایی‌های شناسایی شده از بدهی آن کمتر بوده و نتوانسته‌ پاسخگوی سود سپرده‌ها باشد.

تاکنون بیش از ۴۵۲ هزار سپرده‌گذار تعیین تکلیف شده‌اند که ۹۹ درصد سپرده‌گذاران فرشتگان را دربرمی‌گیرد. یک درصد باقی مانده نیز هر کدام ۲۰۰ میلیون تومان دریافت کرده‌اند و مابقی نیز بر اساس تصمیماتی که هیات تسویه انجام می‌دهد، اگر منابع کافی وجود داشته باشد، متناسب با سپرده‌ها پرداخت انجام خواهد شد.

با 41 هزار سپرده‌گذار البرز ایرانیان تسویه شد

اما در رابطه با تعاونی البرز ایرانیان که تا پیش از این جزوی از موسسه آرمان بود، باید یادآور شد که در تابستان امسال با توقف فعالیت این تعاونی بانک مرکزی مسئولیت دارایی‌ها و بدهی‌های آن را به بانک تجارت واگذار کرد و در نیمه دوم سال فرآیند تعیین تکلیف سپرده‌گذاران آن شروع شد.

بنابر اعلام معاون نظارت بانک مرکزی، البرز ایرانیان بیش از ۴۴ هزار سپرده‌گذار داشت که بر اساس تصمیم سران سه قوا قرار بر این شد تا سقف ۱۰۰ میلیون تسویه شده و مبالغ کلان‌تر نیز تا همین حد دریافت کنند. اما با قید اینکه سود پرداختی به سپرده‌گذاران این تعاونی هر اندازه که بوده به ۱۵ درصد کاهش پیدا کند که سود متعارف شبکه بانکی است.

در حال حاضر بیش از ۴۴ هزار و ۷۸۰ سپرده‌گذار البرز ایرانیان حدود ۴۱ هزار و ۷۳۱ نفر تسویه شده‌اند که ۹۳ درصد کل سپرده‌گذاران آن را تشکیل می‌دهد ۷ درصد باقی مانده نیز جزو سپرده‌گذاران کلان‌تر هستند که در صورت شناسایی اموال و متناسب با بدهی پرداختی آنها انجام می‌شود.

شرایط وحدت چگونه است؟

موسسه وحدت نیز یکی از همان ۱۰ زیرمجموعه موسسه آرمان بود که هشت مورد آن به زیرمجموعه کاسپین رفته‌اند یکی دیگر البرز ایرانیان و در نهایت وحدت. تعاونی وحدت نیز بعد از توقف فعالیت در سال جاری مسولیت دارایی‌ها و بدهی‌های آن نیز به موسسه ملل واگذار شد.

آخرین گزارش از این حکایت دارد که وحدت بیش از ۳۷۴ هزار سپرده‌گذار داشته که برای زیر ۱۰۰ میلیون تسویه شده‌اند و در مجموع ۳۷۰ هزار سپرده‌گذار آن تعیین تکلیف شدند. پرداخت سود در تعاونی وحدت نیز با نرخ متعارف ۱۵ درصد انجام می‌شود.

۳۶۱ هزار سپرده‌گذار افضل توس تعیین تکلیف شدند

همچنین افضل توس دیگر تعاونی غیرمجازی بود که بانک مرکزی مسئولیت آن را به بانک آینده واگذار کرد و برای تعیین تکلیف سپرده‌گذاران تا زیر ۱۰۰ میلیون تسویه شدند و هر کدام تا ۱۰۰ میلیون دریافت کردند.

در مجموع از کل ۳۶۵ هزار سپرده‌گذار افضل توس بیش از ۳۶۱ هزار سپرده‌گذار که تا ۹۹ درصد آن را دربرمی‌گیرند؛ تعیین تکلیف شده‌اند.

دو تعاونی دیگر نیز اخیرا بانک مرکزی برای تعیین وضعیت سپرده‌گذاران آن‌ها اقدام کرد.

یکی بدر توس است که از زیرمجموعه‌های کاسپین محسوب می‌شود. حدود ۵۲ هزار سپرده‌گذار دارد که از این تعداد تا ۲۰ اسفند ۴۵ هزار نفر تعیین وضعیت شدند که ۸۷ درصد را تشکیل می‌دهند.

دیگر تعاونی ولیعصر است که در رباط کریم فعالیت داشته است. این تعاونی بالغ بر ۲۷ هزار و ۳۵۰ سپرده‌گذار دارد که تا ۲۰ اسفندماه بیش از ۱۷ هزار نفر آن‌ها یعنی ۶۵ درصد کل تسویه شده‌اند.

بنابر گفته معاون نظارت بانک مرکزی در مجموع به طور میانگین تا ۹۸ درصد سپرده‌گذاران در این تعاونی‌ها تعیین تکلیف شده‌اند.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.