کد مطلب: ۵۱۴۵۶۷

روحانی:

مردم شک نداشته باشند، آمریکا را شکست دادیم و ناچار است برگردد

مردم شک نداشته باشند، آمریکا را شکست دادیم و ناچار است برگردد

رئیس جمهور گفت: مردم شک نداشته باشند، آمریکا را شکست دادیم. مردم شک نداشته باشند آمریکا ناچار است که برگردد و راهی برایش وجود ندارد. این صبر و تحمل‌مان را باید به نهایت برسانیم، نزدیک قله هستیم. وقتی آدم قله را نگاه می‌کند همه خستگی‌ها مرتفع و رفع می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حسن روحانی رئیس جمهوری، امروز چهارشنبه در جلسه هیات دولت، گفت: جمهوری اسلامی ایران هیچوقت نمی خواهد از سلاح هسته ای استفاده کند و این نه حرف امروز، بلکه از سال ۱۳۷۰ بارها و بارها در این زمینه صحبت کرده ایم و همیشه نظر واحد در این زمینه بوده است که دنبال سلاح هسته ای نخواهیم بود اما دنبال فناوری هسته ای هستیم و خواهیم بود که حق ما است.

روحانی با اشاره به اینکه ما پادمان را اجرا کردیم و می کنیم، اظهار داشت: ما نمی خواهیم فعالیت مخفی هسته ای داشته باشیم، نه دیروز ، نه امروز و نه فردا، این تصمیم قاطع ما است چه آمریکا، اروپا و سازمان ملل بخواهند و چه نخواهند. در این زمینه نظر مقام معظم رهبری به عنوان فتوا برای ما اصل است و از عهدی که بستیم خارج نخواهیم شد.

رئیس جمهور همچنین توافق هسته ای (برجام) را حاصل ماه ها تلاش و پیگیری بین ایران و ۶ کشور بزرگ دانست و گفت: این توافق به سادگی بدست نیامده است و امروز هم ما برجام را به همان شکل که در ۲۳ تیرماه ۹۴ تصویب شد قبول داریم، هیچ تغییری در آن را نمی پذیریم و روی عهد خود هم ایستاده ایم.

روحانی گفت: در همان سال ۹۷ که ترامپ با فشار اسرائیل و عربستان و تندروهای داخلی آمریکا از برجام خارج شد، پس از سخنرانی‌اش در مجمع عمومی سازمان ملل تا عصر همان روز ۸ بار برای ما پیام فرستادند که ترامپ به دنبال انجام ملاقات با ماست. روز بعد که قرار بود بنده در مجمع عمومی سخنرانی کنم، رئیس جمهور فرانسه پیام آورد که اگر ایران بپذیرید دو بند به برجام افزوده شود، مبنی بر اینکه ایران قبول می‌کند در آینده درباره نقش‌آفرینی منطقه‌ای و موضوع موشکی مذاکره کند، ترامپ بلافاصله به برجام بازخواهد گشت، اما ایران اعلام کرد که برجام قابل تغییر نیست.

رئیس جمهور ادامه داد: در سال ۹۸ هم در حاشیه حضورم در نیویورک به ما پیشنهاد کردند که اگر قبول کنید که جلسه ۱ + ۵ با حضور سران ۷ کشور برگزار شود، ترامپ بلافاصله بعد از جلسه اعلام خواهد کرد که به برجام باز می‌گردد، اما تاکید جمهوری اسلامی این بود که اگر بناست چنین جلسه‌ای تشکیل شود، ترامپ باید پیش از برگزاری جلسه بازگشت به برجام را اعلام کند.

روحانی در ادامه با اشاره به قانون مصوب مجلس درباره اجرای تعهدات هسته‌ای اظهار کرد: دولت با وجود آنکه صراحتا نظرش را درباره این قانون اعلام کرده است، اما قانون را اجرا خواهد کرد. نکته مهم درباره این موضوع این است که باید دقیق سخن بگوییم. آنچه اجرا خواهد شد این است که ایران اجرای پروتکل الحاقی را از ۵ اسفند متوقف خواهد کرد اما قرار نیست هیچ بازرسی از ایران اخراج شود.

رئیس جمهور اضافه کرد: اخراج بازرسان در افکار عمومی جهانی به این معنا تفسیر خواهد شد که می‌خواهیم به دنبال سلاح هسته‌ای برویم که این به هیچ وجه صحیح نیست. باید دقیق حرف بزنیم.

روحانی با اشاره به اینکه درخواست فرصت رسمی کشورهای اروپایی از ایران پس از خروج ترامپ از برجام اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران با توجه به درخواست‌های مکرر کشورهای اروپایی در مجموع یکسال صبر کرد و حسن نیت ایران به همه دنیا ثابت شد.

رئیس جمهور با بیان اینکه دولت ترامپ در مصاف هسته‌ای با جمهوری اسلامی ایران، شکست‌های متعدد و مکرری را متحمل شد، تصریح کرد: برخلاف ادعا و تلاش‌های ترامپ ایران نه تسلیم شد و نه در جمهوری اسلامی فروپاشی اتفاق افتاد؛ جمهوری اسلامی در سایه تدبیر رهبری و ایستادگی ملت ایران، با وجود تحمل سختی‌ها و مشکلات زیاد که اقتضای جنگ است، از این مصاف سربلند بیرون آمد و امروز در آستانه فتح قله هستیم.

روحانی خاطرنشان کرد: مشکل امروز فقط تحریم‌های ظالمانه است. اگر دولت آمریکا در عمل تحریم‌ها را رفع کند، جمهوری اسلامی ایران در فاصله کوتاهی پس از راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها، به تمام تحریم‌های تعلیق شده خود باز خواهد گشت. این موضع از سوی بالاترین مقام جمهوری اسلامی ایران یعنی مقام معظم رهبری به صراحت اعلام شده است.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: دولت تدبیر و امید از آغاز ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی با عزمی راسخ این سیاست‌ها را اجرا کرده و گواه آن نیز همین سال‌هایی است که با کمترین درامدهای نفتی کشور به بهترین شکل اداره شد.

روحانی تاکید کرد که برای رسیدن به هدف راهی جز اتحاد و همگرایی وجود ندارد و تضاد و تقابل ما را به شکست می‌کشاند.

رئیس جمهور در آغاز سخنان خود با گرامیداشت سالروز ۲۹ بهمن و قیام مهم مردم تبریز در ۲۹ بهمن سال ۵۶، این قیام را سرآغاز اربعین‌های مکرری عنوان کرد که نهایتا به پیروزی انقلاب اسلامی منجر شد و از رشادت‌ها و ایثارگری‌های مردم تبریز قدردانی کرد.

متن کامل سخنان رئیس جمهور به این شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

در آغاز لازم می‌دانم از مردم فداکار و فهیم ایران برای حضورشان در روز ۲۲ بهمن تشکر کنم. البته به دلیل شرایط کرونایی با شکل جدید برگزار شد اما در عین حال به همه جهانیان نشاط و حضور حماسی و علاقه و عشق خودشان را نسبت به امام راحل و انقلاب اسلامی به خوبی نشان دادند. لازم می‌دانم از تک تک همه مردم ایران در سراسر کشور تشکر و سپاسگزاری کنم.

همچنین امروز روز ۲۹ بهمن ماه و یکی از روزهای مهم در تاریخ نهضت اسلامی است. در واقع اگر بخواهیم نهضت اسلامی را از آغاز روزهای اوج و مهم‌اش بشماریم، از ۲ فروردین سال ۴۲ در مدرسه فیضیه، ۱۵ خرداد ۴۲، ۱۳ آبان ۴۳ و بعد از آن ، روز بسیار مهم در تاریخ نهضت اسلامی مربوط می‌شود به آبان ۵۶ و شهادت فرزند امام مرحوم حاج آقا مصطفی که از آن تاریخ موج جدیدی در سراسر کشور بوجود آمد.

در ۱۹ دی‌ماه به قیام مردم شریف قم و کشتار مردم در روز ۱۹ دی منجر شد که اگر قیام ۲۹ بهمن نبود این حرکت بزرگ در واقع منقطع شده بود. کاری که تبریز انجام داد و در تاریخ ماندگار شد، اتصال حرکت بود. و مردم تبریز اربعین را درست کردند چون ۲۹ بهمن اربعین ۱۹ دی بود. مبتکر اربعینات و اربعین، مردم تبریز بودند که به عنوان چهلم قیام مردم قم در تبریز قیام کردند.

مردمی که در نهضت بودند کاملاً یادشان است که قیام مردم تبریز موج بلندی را در نهضت اسلامی ایجاد کرد و یک ضربه بسیار مستحکمی بر امید رژیم بود. یعنی رژیم را مأیوس کرد. وقتی مردم تبریز بپا خاستند و قیام کردند، با آن شعارهای جانانه خودشان آن روز. اگر قیام مردم تبریز نبود، انقلاب که در ۲۲ بهمن سال بعد پیروز شد، شاید به آن هدف مهم دست نمی‌یافتیم.

من از مردم شریف تبریز سپاسگزاری می‌کنم. نه تنها بخاطر ۲۹ بهمن سال ۵۶، بلکه بخاطر همه روزهای سرنوشت‌سازی که تا پیروزی انقلاب مردم تبریز در آن مشارکت داشتند، در دفاع مقدس ۸ ساله و امروز در مقابله با آمریکا و جنگ اقتصادی، همیشه تبریز حرکت‌اش یک حرکت سرنوشت‌ساز و تاریخ‌ساز برای ما بوده است.

امروز هم پشتوانه عظیم ملت ایران و یکی از این پشتوانه‌های بزرگ، مردم عزیز تبریز، آذربایجان های شرقی و غربی، اردبیل، زنجان و همه آذری‌زبان‌هایی هستند که در شمال‌غرب کشور تلاش و ایستادگی می‌کنند.

از مجلس شورای اسلامی بخاطر تصویب اصلاحیه بودجه سال ۱۴۰۰ تشکر می کنیم. همه ما می‌دانیم که بودجه یکی از لوایح بسیار مهم سالانه دولت‌هاست که امسال ویژگی‌های خاص خودش را دارد، آخرین سال این دولت است و اولین سال این مجلس است در آستانه سال ۱۴۰۰ هستیم و قرن به تدریج تغییر می‌کند و پایان قرن هستیم.

بسیار مهم است که بودجه را به سامان برسانیم. در قدم اول بودجه به مجلس رفت و در کمیسیون تلفیق بحث‌های مختلفی بوجود آمد و تغییرات گسترده غیرقابل قبول از دیدگاه دولت در بودجه بوجود آمد.

خوشبختانه نظر دولت را مجلس هم تأیید. کرد. دولت آن تغییرات را قبول نداشت و مجلس هم اعلام کرد که من قبول ندارم و مجلس گزارش کمیسیون تلفیق را رد کرد.

بعد از آن ۲ راه وجود داشت، یک راه اینکه هیأت رئیسه محترم این گزارش را برگرداند به کمیسیون تلفیق برای اصلاح نهایی و یک راه دیگر اینکه برگرداند به دولت. شاید راه اول آسان‌تر بود، ولی مجلس یعنی هیات رئیسه راه دوم را انتخاب کرد و دولت هم بخاطر اهمیت این لایحه و بخاطر اینکه لایحه بودجه در زندگی و معیشت مردم، در تولید، در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی کشور نقش دارد و شرکت‌های بزرگ اقتصادی همه نگاهشان به بودجه است. در زندگی مردم حقوق‌بگیر و مستمری‌بگیر در وضع کالاهای مورد نیاز مردم و روی همه اینها بودجه تأثیرگذار است.در دولت یکبار دیگر بررسی کردیم و به آن نظراتی که کمیسیون تلفیق داشت هم توجه کردیم.

با هماهنگی که با رئیس محترم مجلس انجام دادیم، قرار شد، یک هیأت کوچکی از طرف مجلس در دولت با هم بنشینند و تبادل ننظر کنند که این اصلاحیه به گونه‌ای باشد که هم مورد قبول دولت باشد و هم مورد قبول مجلس باشد و این کار هم انجام گرفت.

برخی از اصلاحات مهمی که خود کمیسیون تلفیق انجام داده بود مورد توجه دولت هم قرار گرفت، در نهایت لایحه به صورت جدید تنظیم و اصلاحیه تقدیم مجلس شورای اسلامی شد و دیروز با یک رأی قاطعی مجلس شورای اسلامی این لایحه اصلاحی دولت را کلیات‌اش را به تصویب رساند.

امیدواریم بقیه کارهایی که باید در کمیسیون انجام بگیرد، سریع نهایی شود و به صحن علنی مجلس بیاید و امیدواریم آنچه در مجلس تصویب می‌شود با این اصلاحیه اخیر دولت که خیلی در تعامل با مجلس کار کردیم، البته ممکن است تغییرات جزیی هم مورد نظر مجلس محترم باشد. به همان صورت تصویب شود و خدای ناکرده تغییرات حاصل نشود و شاکله بهم بخورد که دو مرتبه به شورای نگهبان بگوییم قابل قبول نیست.

خواهش می‌کنم از نمایندگان مجلس شورای اسلامی ضمن اینکه نظرات آنها برای ما محترم است و نظرات آنها در لایحه دولت اعمال خواهد شد. طبق قانون اساسی به گونه‌ای عمل کنیم که آخرش وقتی در می‌آید به عنوان لایحه مصوب دولت باشد. نه خدای نکرده به عنوان طرح نمایند.

ان‌شاء الله این کار خواهد شد و همه امیدمان این است که دولت وزرا و مخصوصاً سازمان برنامه و بودجه که مسئول این کار است در هماهنگی دولت و مجلس تلاش‌های خودش را ادامه دهد، ان‌شاء الله در اسرع وقت ممکن بودجه در مجلس نهایی شود و ما هم بتوانیم آخر سال بودجه را دریافت کنیم گر چه علاقمند بودیم بودجه را زودتر دریافت کنیم و آیین‌نامه‌اش را در اسفند بنویسیم به هر حال ان‌شاء الله به دست ما برسد که ما هم بتوانیم در پیشگاه مردم عزیز خودمان شرمنده نباشیم.

موضوع دیگری که در شرایط امروز باید تأکید کنم، موضوع هسته‌ای است و در موضوع هسته‌ای می‌خواهم به چند نکته مهم اشاره کنم.

نکته اول اینکه همانطور که بارها گفتیم در برنامه دفاعی کشور ما جایی برای سلاح کشتار جمعی و از جمله هسته‌ای وجود ندارد و نخواهد داشت. این تصمیم قاطع نظام است. جمهوری اسلامی ایران نمی‌خواهد دارنده سلاح هسته‌ای باشد، نمی‌خواهد نگهدارنده سلاح هسته‌ای باشد و به طریق اولا هیچ وقت نمی‌خواهد از سلاح هسته‌ای استفاده کند.

این نه نظر امروز ما است، نه نظر ۲ الی ۴ سال پیش ما است. آن مقدار که یادم است. از سال ۱۳۷۰ بارها و بارها، خدمت مقام معظم رهبری، صحبت کردم در آن مقطع که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور بود، با ایشان صحبت کردیم و در شورای عالی امنیت ملی صحبت کردیم. همیشه نظر، نظر واحد بوده که دنبال سلاح هسته‌ای نخواهیم بود. اما به دنبال فناوری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای خواهیم بود.

ما عضو ان‌پی‌تی هستیم. با آژانس به صورت پادمان قرارداد داریم و این پادمان را اجرا می‌کنیم و تاکنون اجرا کردیم. نمی‌خواهیم فعالیت مخفی هسته‌ای داشته باشیم، نه دیروز، نه امروز و نه فردا، این تصمیم قاطع جمهوری اسلامی ایران است آمریکا و اروپا و سازمان ملل بخواهد یا نخواهد.

اگر همه دنیا به ما بگویند خیلی خوب است ایران سلاح هسته‌ای داشته باشد، نظر ما تغییر نمی‌کند، نظر ما، نظری است که مقام معظم رهبری به عنوان فتوا اعلام کردند. همان عهدی است که در ان‌پی‌تی و پادمان بستیم از این عهد خارج نخواهیم شد.

جمهوری اسلامی ایران همیشه نشان داده هر پیمان و عهدی را ممکن است در آغازش سختگیر باشد ولی اگر امضاء و قبول کرد. پای آن تا آخر می‌ایستد و در موضوع هسته‌ای هم چنین خواهد بود.

نکته دوم اینکه برجام حاصل تلاش پیگیر ماه‌ها، بین ایران و ۶ کشور بزرگ بوده است. این کار به سادگی به دست نیامده است. مذاکرات فراوانی را از سال ۱۳۸۲ با اروپایی ها شروع کردیم بعد از اروپایی‌ها تبدیل به ۳+۳ شد و ادامه پیدا کرد. سال‌ها طول کشید و در سال ۹۲ با رأی مردم، وارد تعامل شدیم.

رأی مردم در سال ۹۲ بر مبنای تعامل سازنده و اعتدال بوده است. این قابل تغییر نیست، مردم رأی دادند به این ۲ اصل مهم، هم تعامل سازنده که بعد مقام معظم رهبری فرمودند تعامل سازنده گسترده. و هم اعتدال که خود مقام معظم رهبری فرمودند اعتدال متن قرآن است.

"و کذالک جعل امه وسطا". ما امت وسط هستیم ما دنبال تعامل سازنده هستیم و برجام در سایه این سیاست با مذاکرات با شکل جدید از سال ۹۲ شروع شد در سال ۹۴ به امضاء رسید. در ۲۳ تیرماه ۹۴ امضاء شد آنی که ۲۳ تیر ۹۴ امضاء شده غیرقابل تغییر است و دست به آن نمی‌زنیم.

همه دنیا بداند. برجام را قبول داریم. برجام به همان شکل ۲۰۱۵، به شکل ۲۳ تیر سال۱۳۹۴ را ما تغییر نمی‌دهیم، راجع به این بر تعهد خودمان هم پابرجا ایستاده‌ایم.

برای اینکه اروپایی‌ها یادشان بیاید و مردم عزیز ما هم یکبار دیگر بر تاریخ مرور کنند، می گویم که وقتی ترامپ با فشار اسرائیل و عربستان و تندروهای داخل آمریکا از برجام خارج شد، در آخر شهریور، البته او در اردیبهشت از برجام خارج شده بود ما آخر شهریور رفتیم سازمان ملل. روزی که اولین روز اجلاس مجمع عمومی بود و ترامپ هم صبح‌اش سخنرانی کرده بود و من هم بنا بود فردا صبح‌اش سخنرانی کنم.

بعد از صحبت ‌اش ۸ بار برای من پیغام داد. یعنی بعد از نطق‌اش تا بعد از ظهر. ۸ نوبت پیغام دادند که آقا! ترامپ می‌خواهد با فلانی ملاقات کند، به هر قیمتی شده یک ملاقات باید انجام شود.

ما همه ۸ نوبت را رد کردیم و گفتیم ما ملاقاتی با این آدم نداریم. شب آن روز رئیس جمهور فرانسه آقای مکرون به من زنگ زد و گفت من الان پیش ترامپ بودم و آمدم، می‌خواهم شما قبول کنید یک ملاقات به هر صورت سه نفره، دو نفره، چند نفره انجام شود و این خیلی مهم است، من رد کردم.

جندین رئیس جمهور آمدند در هتلی که محل اقامت من بود، پیشنهاد کردند و گفتند آقای ترامپ می‌گوید دو کلمه در این برجام بگذاریم، من همین الان اعلام می‌کنم برجام را قبول دارم و برمی‌گردم. آن دو کلمه این است ما راجع به مساله موشک و راجع به مساله منطقه بعدا مذاکره کنیم و این پیام را آقای مکرون روز بعد از طرف ترامپ آورد، من گفتم به هیچ عنوان به برجام یک کلمه اضافه و کم نمی‌شود.

رئیس جمهور فرانسه به من گفت که شما قبول کنید، الان که نمی‌خواهد اضافه شود قبول کنید راجع به این دو مساله مذاکره شروع شود ممکن است مذاکره چند سال طول بکشد گفتم نه ما اصلا مذاکره‌ای نداریم ما در مورد مساله موشک، مساله دفاعی و مساله منطقه با آمریکا و ۱+۵ هم بحثی نداریم.

اروپا بداند اگر ما می خواستیم مساله موشک و منطقه را نه اینکه اضافه کنیم بلکه به عنوان، عنوانِ بحث برای آینده قبول کنیم، ترامپ همان اول برگشته بود این پیغام رسمی بود، خودتان هم می‌دانید که پیام‌آورنده هم خودتان بودید پس بنابراین در برجام چیزی اضافه نخواهد شد آنچه که مورد نظر شماست نه راجع به منطقه نه راجع به سلاح و دفاع ایران، همین برجامی که هست یا می‌پذیرید یا قبول نمی‌کنید.

در سال بعد یعنی ۱۳۹۸ که به نیویورک رفتم، هتل محل اقامت من به مرکز اصلی ملاقات‌های سازمان ملل تبدیل شد به قول یک مقام سازمان ملل گفت که شما محل سازمان ملل را تغییر دادید و محل رفت و آمدهای همه رسانه‌ها هتل محل اقامت ما شد که تمام مقامات اروپایی که در نیویورک بودند بدون استثنا آمدند و با من مذاکره کردند و همه هم اصرارشان این بود جلسه ۱+۵ در نیویورک تشکیل شود، ترامپ حضور پیدا کند من هم حضور پیدا کنم .

حرف آنها این بود که بعد از این جلسه ترامپ اعلام خواهد کرد به برجام برمی‌گردد. من گفتم من حاضرم در این جلسه شرکت کنم ، ۱+۵ هم اشکالی ندارد به شرط اینکه قبل از جلسه ترامپ اعلام کند به برجام برگشتم بعد ما این جلسه را می‌گذاریم. همه این اختلاف قبل و بعد، همش قبل و بعد بود. بعضی‌ها می‌گویند این قبل، این بعد، این اول، این دوم، همیشه بحث اول و دوم بود. اگر اول و دوم نداشتیم آن جلسه را در سال ۹۸ می‌گذاشتیم. اصلا عده‌ای از سران دنیا آنجا آمده بودند به خاطر همان جلسه که ۱+۵ در سطح سران تشکیل شود. بنابراین حرف ما کاملا روشن است.

ما از ابتدا از سال ۹۲ تا امروز، منطق و مسیرمان را هیچ تغییر ندادیم. البته در برجام خیلی با هم بحث کردیم، بالا و پایین شده ولی در نهایت آن چیزی که پذیرفته شده چیزی نیست که قابل مذاکره باشد. ما بر برجام مذاکره نخواهیم کرد، برجام باید یک جور باشد، در نحوه اجرای آن می‌شود رایزنی کرد که چطور بهتر اجرا شود.

اما قانونی که مجلس شورای اسلامی راجع به مساله هسته‌ای تصویب کرده فارغ از اینکه نظر دولت چیست که دولت نظرش را به صراحت همان موقع اعلام کرد،ولی چون امروز به صورت قانون است دولت قانون را در چارچوب آیین‌نامه‌ای که مصوب کرده است، اجرا خواهد کرد.

یکی از مواد این قانون بند ۶ این قانون هست که می‌گوید از پنجم - البته پنجم اسفند را من می‌گویم و در مجموع می‌گوید از زمانی که چند روز بعدش لازم‌الاجرا می‌شود - مجموعه این بند محصولش این است که از ۵ اسفند ما از پروتکل الحاقی که داوطلبانه قبول کرده بودیم خارج می‌شویم و بین ما و آژانس آنچه اجرا می‌شود بر اساس پادمان خواهد بود. این اجرا شود هیچ مساله مهمی به وجود نمی‌آید.

اینکه تبلیغات خارجی شروع کردند که بازرسان آژانس را بیرون می‌کنند و فلان. ما اصلا بازرس آژانس را بیرون نمی‌کنیم، چرا حرف دروغ می‌زنید؟ نه اینکه بازرس آژانس را بیرون نمی‌کنیم بلکه حتی مدیرکل آژانس الان از ما خواسته که به تهران بیاید، می‌تواند به تهران بیاید، می‌خواهد مذاکره کند می‌تواند مذاکره کند، یعنی ما اصلا بحثی نداریم. ممکن است تهران بیاید حرف هم می‌زنیم، مذاکره هم می‌کنیم.

بحث این نیست که فعالیت هسته‌ای ما بدون نظارت باشد و این حرف دقیق باید زده شود. اگر کسی بگوید بازرسان را ما بیرون می‌کنیم، در دنیا معنای آن این است که دنبال سلاح می‌رویم، آن چیزی که دنیا می‌فهمد این است. ما که هیچ وقت دنبال سلاح نیستیم نه دیروز نه امروز نه فردا. بنابراین ما هیچ‌وقت بازرسان را بیرون نمی‌کنیم. در چارچوب پادمان هستند، نظارت می‌کنند، فعالیت‌های ما را می‌بینند و گزارش می‌دهند، هیچ بحثی نداریم.

پروتکل الحاقی یک مرحله فراتر از پادمان است البته شاید الان بیش از ۹۰ یا ۱۰۰ کشور امروز - دقیق نمی‌دانم - ولی حدود ۹۰ کشور دنیا پروتکل الحاقی را قبول کردند و اجرا می‌کنند ما هم ممکن است روزی اجرا کنیم یا در مجلس ببریم و تصویب کنیم که آن بحث بعدی است.

پروتکل الحاقی، خودمان هم می‌گوییم الحاقی، به آنچه که قبلا بوده الحاق شده است، پادمان اجرا خواهد شد یعنی مقررات پادمان و "سیف گارد" اجرا می‌شود، بازرسان آژانس هستند و آنها هم می‌توانند نظارت کنند و مشکلی در این جهت نداریم.

اما سخن اصلی این است که ما از اردیبهشت سال ۱۳۹۷ که آمریکا از برجام خارج شد و اروپایی‌ها از ما رسما درخواست کردند که یک مهلتی به آنها بدهیم من اعلام کردم ما یک مهلت چند هفته‌ای می‌دهیم در این مهلت چند هفته‌ای مرتب آنها با ما تماس گرفتند گفتند کمی تمدید کنید ما می‌خواهیم به یک چارچوب برسیم، می‌خواهیم عمل کنیم گفتیم باشد ما این مهلت را یک سال تمدید کردیم تا دیگر برای اینکه هیچ حجتی باقی نماند همه بدانند که ما پای عهد هستیم نمی‌خواهیم لجبازی کنیم، می‌خواهیم مسائل ‌حل شود.

یک سال صبر کردیم نتوانستند کاری کنند، حال یا نکردند یا نتوانستند به ما گفتند ما نمی‌توانیم، در بخش اقتصادی، در بخش سیاسی موضع خوبی گرفتند در بخش تبلیغاتی موضع خوب می‌گرفتند به صورتی، البته نه صریح ولی ترامپ را از این کار محکوم می‌کردند و در مسائل مهم هم وقتی بحث سیاسی بود کمک ما و در کنار ما بودند.

ترامپِ بیچاره ۷ بار شکست خورد، البته شکست او بیش از ۷۰ بار است ولی من ۷ بار آن را می‌گویم. در شورای امنیت سازمان ملل در سال ۹۷ شکست خورد، خودِ ترامپ هم شرکت کرد همه علیه او صحبت کردند، همه به نفع برجام صحبت کردند، همه به نفع ایران صحبت کردند، این شکست اول مفتضحانه او بود.

بعد در سال ۹۸ آمد که در شورای امنیت سازمان ملل کاری کند تا بخشی از قطعنامه ۲۲۳۱ اجرا نشود و تحریم تسلیحاتی که بنا بود پایان بپذیرد، پایان نپذیرد، دنبال این بود و موفق نشد هیچ‌کس به او رای نداد خودش با یک جزیره ماند. در دنیا یک جزیره به او رای داد و خودش. اصلا بی‌اعتنایی عجیب سیاسی تاریخی برای آمریکا بود.

دومرتبه آمد طرح بعدی را مطرح کرد به اصطلاح "اسنپ بک"، در آن هم هیچ‌کس نه اینکه رای نداد، بلکه اصلا قبول نکردند در شورای امنیت محل بحث واقع شود. حداقل سه بار در شورای امنیت آمریکا مفتضحانه شکست خورده، اگر در تاریخ نمونه دارید بیاورید که آمریکا ظرف چند ماه یا ظرف دو سال سه مرتبه در شورای امنیت سازمان ملل شکست خورده باشد.

در دادگاه بین‌المللی لاهه هم تا حالا حداقل ۲ مرتبه شکست خورده است و دادگاه آمده حکم موقت و قرار صادر کرده که آمریکا نمی‌تواند در مواد دارویی و غذایی تحریم اعمال کند و آن را نقض کرده و بار دیگر راجع به صلاحیت بحث شده و دادگاه آمده صلاحیت خودش را بر خلاف نظر آمریکا اعلام کرده است. این هم ۲ بار در دادگاه لاهه. یک بار هم در شورای حکام، آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها در چند ماه پیش آمدند که ما را شکست دهند و پرونده را به شورای امنیت ببرند در آن هم شکست خوردند. آن وقتی هم که آمریکا رفت اتحادیه اروپا را به خودش ملحق کند، آن هم شکست خورد. این ۷ شکست آمریکا از لحاظ سیاسی و حقوقی است.

آمریکا شکست خورد، از آن طرف هم همه هدف‌اش این بود که در ایران کاری کند که ما را مستأصل کند و ما برویم بگوییم آقای آمریکا هر چه شما می‌گویید، خب ۲ بند هم اضافه کنیم و گفت اگر اینها تسلیم نشوند فروپاشی صورت خواهد گرفت.

نه تسلیم شدیم و نه فروپاشی صورت گرفت البته در سایه شهامت مردم و هدایت رهبری و ایستادگی ملت. البته مردم رنج کشیدند، به هر حال جنگ است و در جنگ رنج و زخمی شدن هم هست. ایستادگی کردند، اما آمریکا شکست خورد. الان برای تمام دنیا روشن است، اینها شکست خوردند.

همین گروهی که امروز در آمریکا سر کار آمدند، دمکرات‌ها، بارها و بارها گفته‌اند که فشار حداکثری درباره ایران غلط بوده و جواب نداده است. مقامات مختلف‌شان قبل و بعد انتخابات این را بارها اعلام کردند. هیچ راهی برای آمریکا وجود ندارد، جز بازگشت.

امروز مشکل چیست. داستان چیست؟ به جای اینکه دنیا بیاید راجع به کاهش تعهدات ایران یا راجع به قانون اخیر مجلس شورای اسلامی حرف بزند، اینها فرار به جلو است. واقعیت اینها نیست. یک مشکل بیشتر وجود ندارد و آن تحریم ظالمانه و غلط است این تحریم را بردارند، تمام می‌شود.

دیشب با یکی از مقامات اروپایی که تماس تلفنی داشتیم، به او گفتم که مشکل یک چیز بیشتر نیست. تحریم ظالمانه غلط است. این تحریم را بردارند همه چیز حل است.

امروز تحریم را بردارند، فردا صبح به همه تعهدات عمل می‌کنیم. امروز تحریم را بردارند بعد از ظهر به همه تعهدات عمل می‌کنیم. چند ساعت نیاز داریم که ببینیم این تحریم برداشته شد، در این چند ساعت راستی‌آزمایی می‌کنیم بعد از آن به همه تعهدات برمی‌گردیم این را بالاترین مقام ایران مقام معظم رهبری به صراحت اعلام کرد، تکلیف روشن است و مسیر واضح است و مشکلی وجود ندارد.

آمریکایی‌ها بیایند به صراحت اعلام کنند ما هم به صراحت اعلام می‌کنیم. آمریکایی‌ها یک قدم بردارند، ما هم یک قدم برمی‌داریم آمریکایی‌ها همه قدم‌ها را بردارند ما هم همه قدم‌ها را با هم برمی‌داریم.

تدریج می‌خواهند، اهلاً و سهلاً. مجموعه می‌خواهند اهلاً و سهلاً، نمی‌خواهند باز هم اهلاً و سهلاً. دعوا نداریم تکلیف روشن است، مردم بدانند، مسیر را درست انتخاب کرده ایم و تردید نداشته باشند راه را درست انتخاب کرده ایم.

مردم شک نداشته باشند، آمریکا را شکست دادیم. مردم شک نداشته باشند آمریکا ناچار است که برگردد و راهی برایش وجود ندارد. این صبر و تحمل‌مان را باید به نهایت برسانیم، نزدیک قله هستیم. وقتی آدم قله را نگاه می‌کند همه خستگی‌ها مرتفع و رفع می‌شود.

پشت سر را بخواهد نگاه کند بله خسته‌کننده است که این همه را آمده است. جلو را نگاه کند می‌بیند قله نزدیک است و بنابراین رسیدن به قله نهایی نزدیک است، ما اهل لجبازی نیستیم، آماده‌ایم برای این توافق و بازگشت به این توافق. به محض اینکه ببینیم تحریم‌ها برداشته و ۱+۵ به تعهدات‌اش عمل می‌کند ما هم بلافاصله به همه تعهدات‌مان عمل خواهیم کرد.

اما نکته آخر اقتصاد مقاومتی است که امروز روز اقتصاد مقاومتی هم است و ما نشان دادیم که در اقتصاد مقاومتی چگونه عمل کردیم، اولین بار در سال ۹۳، ۹۴ نشان دادیم که کمترین رقم درآمد نفتی ما بود.۳۱ میلیارد دلار پول نفت شد به جای ۹۰ الی ۱۰۰ میلیارد دلار. دیدند این هیچ تأثیری در اقتصاد و حرکت ما نگذاشت بخاطر اقتصاد مقاومتی بود.از این بالاتر، در این ۳ سال.

در ۴٫۵ سال دیدند ما چه جوری عمل کردیم، با یک کارنامه درخشان، در این ۳ سال هم که ۳ سال مقاومت و ایستادگی بود به خوبی ایستادگی کردیم و مقاومت کردیم، البته رنج و سختی برای مردم عزیز ما بود. معتقدیم، راه همان اقتصاد مقاومتی است. "درون‌زا بودن"،‌ "برون‌گرا بودن". این ۲ پایه اصلی است و "مردمی بودن اقتصاد" این ۳ تا پایه اقتصاد مقاومتی است.

اقتصاد را به مردم واگذار کنیم، در درون برای تولید فعالیت کنیم، برون‌گرا هم باشیم و با دنیا در تعامل باشیم. در تولید تعامل با جهان نتیجه نهایی در اختیار ما می‌گذارد برای اینکه برسیم به آن هدف نهایی، راهی جز همدلی، اتحاد، انسجام، دوستی، دست به دست هم دادن، راه دیگری وجود ندارد.

بدانیم، تضاد، تقابل و انسداد، ما را به شکست می‌کشاند. کنار هم باشیم. با هم صحبت کنیم. برادرانه با هم کار کنیم و فعال باشیم خدای ناکرده بددلی، بدزبانی، دشنام و تهمت نباشد، حرف‌ها برادرانه و دوستانه باشد.

مطمئنم پیروزی نهایی از آن ماست همانطور که در ۲۹ بهمن در تبریز پیروز شدیم، امروز هم ملت ما با مقاومت پیروز نهایی خواهد بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • علی

    خدایا به کدامین گناه ،ما مردم ایران گرفتار همچین مسئولین متوهم زده ای شده ایم ؟

  • ناشناس

    حرف مفت میزنه، ملت با این تورم و نرخ دلار سرویس شدن ، ملت از یکطرف از شما خوردن و از طرف دیگه از امریکا

  • محمد

    شما کلا این حرفا رو برای کمتر از 6 درصد مردم ایران میزنید که اونا هم اکثرا پیرزن پیرمردای بالای 70 سالن و یه عده قلیل شست و شوی مغزی داده شده ! وگرنه بقیه 94 درصد مردم اصلا گوش نمیکنن شما و امثال شما چی میگید و فقط راه خودشون رو میرن و اونجوری که میدونن درسته به قضایا نگاه میکنن و قضاوت میکنن

  • ناشناس

    این پیروزی خجسته باد، این پیروزی

  • ناشناس

    شک نداریم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! تو راست میگی!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  • ناشناس

    فقط امریکا را شکست ندادی مردم را با دعوت به بورس هم شکست دادی

  • ناشناس

    خخخخخخ کجایی جناب مریخ تشریف دارین راستی چه خبر از مریخ؟

    • ناشناس

      دقیقا درست گفتی .من آنم که رستم بوَد پهلوان !
      کسی که خودش رو به خواب زده ، که بیدار نمیشه …

  • ناشناس

    به همه چیز کار داره ، غیر اونی که باید.
    بیا توی مردم یکم ! . ببین وضع معیشت مردم چطوره .!

  • ناشناس

    امریکا رو له کردی ?. بابا ولشون کن دارن زیر بار تحریم از گشنگی میمیرن .

  • ناشناس

    خدایی درست میگه امریکا شکست خورده . دیروز تو 20:30 نشون میداد تو امریکا مرغ قحطی شده و بایدن و ترامپ تو صف مرغ یخی دعواشون شده بود ،داشتن یقه همدیگه رو جر میدادن.