کد مطلب: ۱۳۸۱۸۳

آیا انتخابات انگلستان به معنای پایان ریاضت اقتصادی است؟

آیا انتخابات انگلستان به معنای پایان ریاضت اقتصادی است؟

مردم انگلستان از آنچه ریاضت اقتصادی در هفت سال اخیر برای آنها به ارمغان آورده است، خسته شده‌اند. برخی از اقتصاددانان معتقدند با مشخص شدن رابطه انگلستان و اتحادیه اروپا، وضعیت اقتصادی این کشور دوباره به حالت عادی بازمی‌گردد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، به نقل از سی‌ان‌ان، با وجود اینکه هیچ‌یک از احزاب محافظه‌کار و کارگر نتوانستند تعداد کرسی‌های مورد نیاز را در پارلمان انگلستان کسب کنند، به نظر می‌رسد، پیام اکثریت رای‌دهندگان این است که از آنچه ریاضت اقتصادی در هفت سال اخیر برایشان به ارمغان آورده است، خسته شده‌اند.

تحلیل‌گران معتقدند، جرمی کوربین موفق شده است با استفاده از ناامیدی ناشی از کاهش بودجه دولت در سال‎های اخیر، که توسط محافظه‌کاران تحمیل شده است، به این میزان از آرا دست یابد.

حزب محافظه‌کار اکنون ۳۱۸ کرسی را به دست آورده است، و به گفته ترزا می با حزب اتحادگرای دموکراتیک برای تشکیل دولت ائتلاف خواهد کرد.

ترزا می پیش‌تر بارها تاکید کرده بود در صورت از دست دادن ۶ کرسی در مجلس عوام، دولت به حزب کارگر واگذار می شود و رقیب چپ‌گرایش جرمی کوربین، رهبری مذاکره برای جدایی از اتحادیه اروپا را برعهده می‌گیرد.

پس از اعلام نتایج انتخابات، کوربین گفت: نتایج این انتخابات نشان می‌دهد که مردم انگلستان به اندازه کافی ریاضت اقتصادی را تحمل کرده‌اند.

یک استاد دانشگاه کوئین مری در لندن با تاکید بر این نکته که اثرات اقتصادی بر خدمات عمومی مهم از جمله بهداشت و آموزش، بیش از پیش توجه مردم انگلستان را جلب کرده است، گفت: کاهش بودجه برای این‌گونه خدمات در سال‌های ابتدایی ممکن بود، اما در سال‌های اخیر این امر مردم را خسته کرده است.

گفتنی است، دولت محافظه‌کار انگلستان، برنامه‌های رفاهی و همین‌طور دستمزد‌ها را به خصوص در بخش دولتی کاهش داده است تا بتواند کسری بودجه پس از دوران رکود اقتصادی را جبران کند. این امر موجب شده است هزینه‌های دولت از تولید ناخالص داخلی در سال 2010، از 45 درصد به 39 درصد در سال جاری برسد.

منتقدان معتقدند، کاهش هزینه‌ها تاثیر بسیاری بر خدمات کلیدی از جمله آموزش و بهداشت داشته است.

صلیب سرخ انگلستان پیش‌تر گفته بود: نظام سلامت کشور به دلیل کاهش بودجه و تقاضای بالا برای خدمات بهداشتی، با یک بحران انسانی مواجه است.

موسسه مطالعات مالی این کشور هم گفته است: تعداد کودکان مبتلا به فقر در انگلستان، طی پنج سال آینده به بیش از 30 درصد می‌رسد.

تحلیل‌گران بر این باورند که وعده‌های کوربین باعث شده است، دانشجویان جوانی که با وام‌های سنگین دانشجویی دست‌وپنجه نرم می‌کنند، در انتخابات پارلمان انگلستان شرکت کنند.

اتحادیه ملی دانش‌آموزان انگلستان اعلام کرد، حدود 750 هزار دانش‌آموزی که سال گذشته به دلیل محدودیت سنی نتوانسته بودند در رفراندوم خروج انگلستان از اتحادیه اروپا شرکت کنند، روز پنج‌شنبه در انتخابات پارلمان شرکت کردند.

اگر ترزا می موفق به تشکیل دولت جدید شود، ممکن است به هشدارهای ضدریاضت اقتصادی گوش بدهد. اما با این حال هنوز هم مشکلات اقتصادی بسیاری بر سر راه مردم انگلستان وجود دارد.

اطلاعات منتشرشده در روز پنج‌شنبه نشان می‌دهد، در میان کشورهای اروپایی، انگلستان آهسته‌ترین رشد اقتصادی را داشته است.

از رفراندوم خروج انگلستان از اتحادیه اروپا که در ژوئن گذشته انجام شد تاکنون، ارزش پوند 15 درصد در برابر دلار کاهش یافته است و در نتیجه آن برخی کالاهای وارداتی از جمله محصولات غذایی و الکترونیکی با افزایش قیمت مواجه شده‌اند.

از دیگر مشکلات انگلستان در سال‌های اخیر کاهش رشد دستمزد است.

اگرچه اقتصاددانان، کاهش رفاه در این کشور را موقت می‌دانند و معتقدند با مشخص شدن رابطه انگلستان با اتحادیه اروپا، وضعیت اقتصادی دوباره به حالت عادی بازمی‌گردد، اما مردم انگلستان احتمالا در ماه‌های اخیر با مشکلات اقتصادی بیشتری مواجه خواهند بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.