کد مطلب: ۳۲۰۱۴۸

آیا بدهی، مانع از سوخت رسانی به هواپیماهای ایرانی شده است؟

آیا بدهی، مانع از سوخت رسانی به هواپیماهای ایرانی شده است؟

شرکت ترکیه‌ای فعال در عرصه سوخت رسانی به هواپیماهای مسافری در فرودگاه‌های این کشور از چند روز قبل رسما فروش سوخت به هواپیماهای ایرانی را متوقف کرده و همین مسئله مشکلاتی را برای شرکت‌های ایرانی به وجود آورده است. موضوعی که به نظر می‌رسد بیش از آنکه به عملکرد داخلی مربوط باشد، ریشه در تحریم‌های آمریکا دارد.

با برنامه‌ریزی صورت گرفته از سوی دولت ترامپ از نخستین روز نوامبر 2018 ایالات متحده آمریکا تحریم‌ هایی را علیه اقتصاد ایران اجرایی کرد که بخشی از آنها به حوزه نفت و فراورده‌های نفتی باز می‌گردد.

به گزارش تجارت‌نیوز،در این چارچوب هرچند هشت کشور از تحریم‌های جدید معاف شده‌اند و ترکیه نیز یکی از این کشورهاست، اما شرکت ترکیه‌ای که از در فرودگاه‌های این کشور وظیفه سوخت‌رسانی به ایرلاین‌ها را بر عهده دارد ناگهان اعلام کرده که به شرکت‌های ایرانی سوخت‌رسانی نخواهد کرد.

هرچند پس از این اتفاق هم دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی و هم سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کردند که مسئله برای پیگیری و حل شدن در دست پیگیری قرار دارد و احتمالا تحریم‌ها اصلی‌ترین عامل برای این تصمیم بوده، اما در روزهای گذشته شایعاتی نیز مطرح شده که بدهی گسترده ایرلاین‌های ایرانی به شرکت ترک را عامل اصلی این توقف در سوخت‌رسانی به شمار می‌آورد. موضوعی که رسما از سوی مقامات تکذیب شده و به نظر می‌رسد در شرایط فعلی شرکت ترکیه‌ای برای تصمیم خود بهانه دیگری داشته است.

مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی دراین باره گفت که موضوع بدهی شرکت‌های هواپیمایی به شرکت‌های خدمات رسان فرودگاهی مساله تازه‌ای نیست و در تمام فرودگاه‌ها چنین روالی وجود دارد.

وی افزود: حتی اگر شرکتی بدهی بالایی داشته باشد نیز تنها جریمه شامل حال آن شرکت می‌شود این در حالی است که شرکت ترکیه‌ای به طور همزمان به تمام ایرلاین‌های ایرانی اعلام کرده که به آنها سوخت نخواهد داد و همین مسئله ثابت می‌کند که فرضیه تاثیرگذاری بدهی بر تصمیم شرکت ترک صحیح نیست.

سامانی خاطر نشان کرد: ایرلاین‌های ایرانی در طول روزهای گذشته تلاش کرده اند با وجود تمام مشکلات شکل گرفته پروازهای خود به ترکیه را مدیریت کنند اما قطعا عدم سوخت‌رسانی به هواپیماهای ما مشکل ساز خواهد بود و ما در درخواستی رسمی از سازمان هواپیمایی کشوری خواسته ایم این موضوع را پیگیری کند.

منبع:ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.