خبر مهم:

کد مطلب: ۴۸۲۲۵۲

گزارش تجارت‌نیوز از آینده بازار طلا

آیا قیمت طلا حباب دارد؟

آیا قیمت طلا حباب دارد؟

طلا پا‌به‌پای دلار گران می‌شود و بهای هر قطعه سکه تمام بهار آزادی را تا کانال 14 میلیون تومان برده است. این اتفاق باعث شده است که بسیاری از خریداران طلا با این پرسش مواجه شوند که آیا قیمت‌های فعلی طلا حبابی است؟

به گزارش تجارت‌نیوز بهای هر گرم طلای 18 عیار در سال 99 ناگهان شیب تندتر گرفته و از گرمی 588 هزار تومان در 15 فروردین امسال، امروز به یک میلیون و 352 هزار تومان رسیده است. این در حالی است که شیب افزایش قیمت طلا در سال 98 با آهنگ کندتری دنبال شده است.

طلا در 15 فروردین ماه پارسال فقط گرمی 430 هزار تومان قیمت خورد و در 15 مهر 98 به گرمی 408 هزار تومان کاهش داشت اما بهای طلا دوباره تا پایان سال به بیشتر از گرمی 600 هزار تومان رسید. نگاهی به تاریخچه قیمت طلا نشان می‌دهد که بهای آن مدت طولانی از سال 92 تا 97 ثبات داشته و نوسان محدود در بازه 98 تا 150 هزار تومان را در پنج سال تجربه کرده است.

رفتار طلا در بازار ایران به طور مستقیم به رفتار دلار بستگی داشته و در زمان‌هایی که دلار ثبات قیمت را تجربه کرده، بازار طلا هم به آرامش رسیده است. بنابراین یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر آینده طلا قیمت دلار و سپس بهای طلای جهانی است.

روند قیمت طلا از نگاه تحلیلگران جهانی

اما ماجرای طلا امسال با سال‌های پیش کمی متفاوت است و شیوع کرونا و توقف سرمایه‌گذاری‌ها در جهان موجب شده که طلا به عنوان دارایی امن محسوب شود و تقاضای جهانی را به خود جلب کند. رشد قیمت طلا در بازار جهان در شرایطی است که تحلیلگران این بازار معتقدند تا زمانی که کرونا در جهان نااطمینانی ایجاد می‌کند رشد قیمت این فلز ادامه دارد و بعد از آن احتمال دارد به سرنوشت سال 2011 دچار شود که بهای جهانی طلا ریزش کرد و سالیان سال با قیمت‌های پایین‌تر از نقطه اوج معامله شد. بنابراین اگر طلا با مهار کرونا اتفاق سال 2011 را تجربه کند، امکان کاهش قیمت طلا در بلندمدت دور از انتظار نیست.

آیا حباب قیمت دلار می‌شکند؟

از آن سمت در بازار ایران که علاوه بر کرونا با تحریم هم درگیر است، سرنوشت طلا به سرنوشت دلار هم گره خورده است. پیمان مولوی، اقتصاددان درباره آینده دلار به اقتصاد 24 گفته است که بازار ارز در سال ۹۸ متناسب با تورم رشد نکرده بود. در واقع اگر تورم را ۴۱ درصد در نظر بگیریم، رشد دلار و مسکن پایین‌تر از میزان تورم بود. بازار سرمایه البته بیشتر از میزان تورم رشد کرد. تقریبا محتمل بود که در سال ۹۹ رشد قیمت در دلار و مسکن خواهیم داشت.

او نظرش درباره حباب دلار را هم اینگونه توضیح می‌دهد که قیمت دلار حباب ندارد و شاید بتوان گفت به نوعی حباب ریال شکسته شده است. ریال سال‌های سال به جای اینکه بهره‌وری داشته باشد تنها از محل فروش نفت ارزش آن کنترل شد بدون اینکه تولید ناخالص ملی ما رشد چشمگیری داشته باشد و در واقع با پول نفت به دلار یارانه پرداخت می‌کردیم.

به اعتقاد این اقتصاددان تنها تقویت ارزش ریال می‌تواند قیمت دلار در بازار ایران را مهار کند و تقویت ارزش ریال با رشد تولید ناخالص داخلی اتفاق می‌افتد. مولوی تاکید دارد که اگر تحریم‌ها نبود و مبادلات ما در حالت عادی قرار داشت این کاهش ارزش ریال و افزایش قمیت ارز می‌توانست به بخش‌هایی از اقتصاد از جمله تهییج و تشویق صادرات کمک کند، اما این اتفاق هم رخ نمی‌دهد و ناخودآگاه اثر افزایش قیمت دلار بیشتر از هر چیزی منفی است.

با این شرایط باید گفت که هم کاهش قیمت جهانی طلا و هم مذاکره احتمالی با امریکا تاثیر بلندمدت روی بازار طلا دارند و کاهش قابل ملاحظه و چشمگیر قیمت طلا شاید فعلا دور از انتظار به نظر برسد.

آخرین اخبار درباره قیمت طلا را در صفحه ارز و طلا تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • فرهاد نجات احمدی

    نخیر طلا حبابش کجا بوده؟ این بورسه که فقط در چند ماه بدون منطق هفت هشت برابر رشد کرد و الان هم شاخص کل باید تا 700 یا 800 هزار بریزه. طبق نظر کارشناسان و اقتصاددانان شاخص 800 هزاری با دلار 30 هزار تومنی کاملا تناسب داره و عددهای بالاتر نشان از وجود حباب قیمتی خواهد بود.

    • تقی

      اگر این حرفها رو تو کانالهای سهامداران بزنی میگن دیوانه هستی
      واقعیت بدبختانه همین است
      امسال از اول سال همه چیز بالای دوبرابر شده
      اما دلار و طلا بعد از ۶ماه خودش رو به قیمتهای بازار رسونده برای همین امسال سال عجیبی بود
      سنگ هانی که تو کشور موجود است و کارخانه ای که فولاد تولید کرده نرخ آهن ۱۴ را به ۳برابر رسانده
      حالا طلا از آهن بی ارزش تر است که دو برابر نشه
      اگر در دنیا طلا قیمتش نصف شود در ایران پایین نخواهد آمد
      اقتصاد ایران راه خودش را می رود
      امسال باید خود را با دلار ۳۰تومن و سکه ۱۵ تومن تطبیق دهیم
      به زودی اجناس کوپنی خواهد شد

  • ناشناس

    بعد از بورس نوبت طلاست که توسط دولت فتح بشه. به زودی طلاهایی که از ونزوئلا اومده تبدیل به سکه میشه و هر سکه به قیمت ۲۰میلیون به ملت فروخته میشه. ما ملت همیشه در صحنه هم براش صف میکشیم.

  • امیر پورثابت

    حباب طلا. ارز. سکه. خودرو. مسکن. سهام و …
    اسم کشور رو بزارید حبابستان تا دیگه نیاز نباشه مدام وجود حباب رو به ملت یادآوری کنید

  • منصور صمصامی

    سلام
    لطفا یه گزارش تحقیقی از مواردی که موقع فروش طلا و سکه ازش کم میشه تهیه کنید
    چرا توی بازار هرکی هرجور دلش میخواد حساب میکنه؟ مگه مبنا و معیار خاصی نداره؟
    من سهاممو برج چهار فروختم همه شو سکه و طلا گرفتم حالا میخوام نقد کنم بیام بورس دوباره
    هیچوقت از خرید و فروش دلار خوشم نمیومد احساس میکنک کار چیپ و بی کلاس و ضایعی هست

  • ناشناس

    بالاخره یک تحلیل درست از بین این همه کارشناس و اقتصاددان خوندیم.

  • ناشناس

    داستان زیاده تو مملکت ما.طلا دلار سکه بورس خوبه هی از این شاخه به اون شاخه میپریم سرمون گرمه چی کار دارید.داستان زیاده واسه خوندن…من فقط دلم به حال اون کارگر سر گذر میسوزه که با این داستانها هر روز کمرش خمیده تر میشه زیر بار گرانی..خدا برای همه درست کنه..کارمندهاهم هر روز فقیرتر از دیروز….