خبر مهم:

کد مطلب: ۵۴۴۰۴۲

تا یک ماه آینده همین بساط در قطعی برق خواهد بود

تا یک ماه آینده همین بساط در قطعی برق خواهد بود

قطعی سراسری برق علت و راهکارهای رفع این مشکل دوم خرداد با حضور محمدحسن متولی زاده مدیرعامل شرکت توانیر و مالک شریعتی نیاسر سخنگوی کمیسیون انرژی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، محمدحسن متولی زاده، مدیرعامل شرکت توانیر با اشاره به اینکه امسال یک سال بی سابقه ای بود، شاید در ۵۰ سال اخیر ایران گرما تا به این حد سابقه نداشت گفت: گرمای شدید و زودرس داشتیم ، حتی فروردین ماه ۵ درجه گرمتر از دمای متوسط سال های گذشته بود.

وی با اشاره به اینکه کم بارشی و خشکسالی هم اضافه شده است اظهار کرد: امسال چاه های کشاورزی زودتر به مدار آمدند و دستگاه های سرمایش مردم زودتر روشن شد و پدیده‌ای به نام رمز ارز متاسفانه یک حجم قابل ملاحظه‌ای از مصرف را به خود اختصاص داد.

مدیرعامل شرکت توانیر با اشاره به اینکه ما با رشد مصرف ۲۰ درصدی روبه‌رو هستیم که بی سابقه است ادامه داد: ما رشد ده برابری را تجربه کرده‌ایم،به طور معمول یک میلیون مشترک جدید هر ساله داریم که معمولاً دو هزار مگاوات مصرف اضافه دارند.

وی افزود: صنعت برق یک صنعت عرضه و تقاضا است یعنی به عبارتی از تولید به مصرف است، مصرف رشد بسیار زیادی داشته اما عرضه و تولید کاهش داشته است ، مهم‌ترین مسئله کاهش ذخیره آب نیروگاه برق آبی بود که بیش از ۵۰ درصد کاهش پیدا کرد‌.

متولی زاده ادامه داد: تعمیرات نیروگاه ها مسئله دیگری است لذا با توجه به برنامه‌ریزی نرمالی که انجام می‌شود معمولاً تا نیمه خرداد برنامه‌ریزی می‌شود تا به مدار بیاید و تعدادی از آن ها آماده نبودند و لذا این موضوع منجر به فاصله میان عرضه و تقاضا شد.

مدیرعامل شرکت توانیر با اشاره به اینکه خیلی از پیش‌بینی‌ها در خصوص شرایط جوی قابل تحقق نیست اظهار کرد: امسال جزو خشک ترین سال‌های ۵۰ سال گذشته است، برای این شرایط دو راهکار داریم یکی اینکه بتوانیم قدرت انعطاف پذیری در مصرف داشته باشیم و یا اینکه ذخیره کافی و مورد نیاز برای شرایط اضطرار داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه بحث ذخیره کافی نیاز به سرمایه گذاری های زیاد دارد عنوان کرد: در خصوص انعطاف‌پذیری در مصرف، وزارت نیرو در سال های اخیر سیاست های تشویقی برای مشترکین را داشت که اگر در شرایط خاص مصرف جابجا شود و کاهش پیدا کند تشویق صورت می گیرد.

متولی زاده با اشاره به اینکه در زمستان تولید گاز ۸۵۰ میلیون مترمکعب در روز بود گفت: بیش از ۶۵۰ میلیون در بخش خانگی و تجاری مصرف شد و سوخت تحویلی به نیروگاه‌ها کاهش پیدا کرد، الزاماً باید سوخت مایع مصرف می شد، تعدادی از نیروگاه‌های ما که برنامه تعمیرات داشتند به دلیل اینکه مجبور بودند تا از سوخت مایع استفاده کنند بیش از زمان مقرر کار کردند و تعمیراتشان با تاخیر روبرو شد و این تاخیر عملاً اثراتش را در این مقطع زمانی نشان می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه رمز ارز به مفهوم مصرف انرژی است گفت: بخش عمده ای از این رمز ارز ها به ایران سرازیر شد به این دلیل است که انرژی در ایران ارزان است. اینها دو دسته هستند آن دسته که در حدود قوانین و مقررات کار می‌کنند حدود ۳۰۰ مگاوات قرارداد رسمی دارند که مدیریت پذیر هستند، از دیروز آنهایی که قانونی بودند، از مدار خارج شده‌اند.

متولی زاده با اشاره به اینکه اما تعدادی که اکثریت هستند تمایلی ندارند در چارچوب قانون مدیریت پذیر باشند گفت: در مورد رمز ارزها آمار دقیقی نداریم یکی از خصوصیات رمز ارز این است که خیلی قابل کنترل نیست.

مدیرعامل شرکت توانیر با اشاره به اینکه عده ای غیرمجاز کار می‌کنند گفت: در سال‌های اخیر رشد انرژی مصرفی برای استخراج هر واحد رمز ارز چندین برابر شده است، حدود دو هزار مگاوات رمز ارز حداقل در ایران وجود دارد.

متولی زاده با اشاره به اینکه وقتی در مورد هزار یا دو هزار مگاوات صحبت می‌کنیم مفهوم آن به معنای مصرف دو میلیون خانوار است یعنی از مصرف ۷ استان کشور مجموعاً بیشتر می‌شود ادامه داد: این رقم ۳۰ درصد مصرف تهران می شود .

وی با اشاره به اینکه ما از مردم در این موضوع درخواست می‌کنیم تا به ما کمک کنند گفت: مردم اگر در جایی دیدند که به صورت غیرمجاز این کار انجام می‌شود به ما مراجعه کنند و ما پاداش می‌دهیم، ما در این زمینه نیاز به کمک داریم از دستگاه‌های امنیتی ،قضایی کمک خواسته ایم.

متولی نژاد با اشاره به اینکه از قوه‌ قضاییه خواهش کرده‌ایم تا به ما کمک کنند عنوان کرد: صنعت برق از نظر توان فنی مهندسی واقعاً مشکلی ندارد،از نظر توان تولید ساخت تجهیزات هیچ مشکلی نداریم و خوشبختانه سازنده ها و پیمانکاران بسیار قوی داریم.

مدیرعامل شرکت توانیر با اشاره به اینکه تا یک ماه آینده همین بساط در قطعی برق خواهد بود ، عنوان کرد: ما ارزان‌ترین برق دنیا را داریم اخیراً گفته شده که فقط افراد سیگاری که تعداد آنها زیاد نیست هزینه‌ای که بابت سیگار می دهند ۵ برابر هزینه‌ای است که تمام مردم ایران پول برق برای مصرف خانه هایشان در طول یک سال می دهند.

در ادامه مالک شریعتی نیاسر سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اینکه مشکل کمبود و قطعی برق و خاموشی، مشکل امسال ما نیست گفت: مشکلی است که روند چند ساله را طی کرده است، قانون برنامه ششم تکالیفی را برای وزارت نیرو تعیین کرده بود که الان سال پایانی قانون برنامه است لذا اگر این قانون را مرور کنیم بحث برای ما روشن می شود.

وی گفت: ماده ۴۸ قانون برنامه ششم توسعه وزارت نیرو را مکلف کرده ۲۵ هزار مگاوات افزایش ظرفیت تولید برق را داشته باشد که الان حداکثر ۱۰ هزار مگاوات محقق شده است و ۱۵ هزار مگاوات از قانون برنامه عقب هستیم.

شریعتی نیاسر تصریح کرد: ۵ درصد از ظرفیت تولید برق کشور باید تجدید پذیر باشد ،اگر این ۵ درصد را به نسبت ظرفیت اسمی صاف کنیم ۴ هزار مگاوات می شود، صنعت برق صنعتی شش ماهه و یکساله نیست، باید طی سالیان گذشته برنامه ریزی می شد. مجموعه سیاست‌های قیمتی و غیره ما را امروز به اینجا رسانده و میوه تلخی است که ناشی از مجموعه سیاست‌های قیمتی است.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس اظهار کرد: افزایش مصرف برق اشتباه است آنچه که اشتباه است افزایش شدت انرژیست . هرچه کشور به سمت صنعتی شدن پیش برود قاعدتاً نیاز به انرژی بیشتر می شود.

وی ادامه داد: در بحث سیاست‌های قیمتی سال ۹۲ وزارت نیرو افزایش پلکانی را برنامه‌ریزی کرد که این سیاست می گوید باید بین کم مصرف ها و پر مصرف ها تفاوت قائل شد و به صورت نمادین میزان تعرفه ها را برای افراد پرمصرف و بالاتر از الگوی مصرف در بخش خانگی، تجاری و صنعتی با جرایم روبه‌رو کنیم ، متاسفانه با تصمیم سیاسی دولت این موضوع کنار گذاشته شد.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس گفت: اتفاقات جوی باید پیش بینی شود. سال‌های کم آب تر از این هم داشتیم و یا عمده تأثیر کم آبی شاید چند ماه آینده مشخص شود ماجرا شاید فراتر از اینها باشد،به نظر می‌رسد ۶ یا ۷ هزار مگاوات ظرفیت در حال تعمیر داریم.

خوش گفتار نائب رئیس اتحادیه تولیدکنندگان برق با اشاره به اینکه سرمایه گذارانی که نیمی از برق کشور را تولید می کنند برای یک جلسه سه سال پشت در وزارت نیرو معطل می مانند گفت: وزارت نیرو بدهی سرمایه گذاران را نمی دهد.
وی با اشاره به اینکه حدود ۴۰ درصد از برق توسط وزارت نیرو تولید می شود و مابقی توسط بخش های غیر دولتی بیان کرد: بخش غیردولتی از سال‌های قبل به دنبال این موضوع است که مشکل برق به دلیل مشکل تولید به وجود می‌آید. در سال ۹۸ ،۳۸۰۰ مگاوات کمبود داشتیم که با مدیریت مصرف کمبود برطرف شد.

نایب‌رئیس تولیدکنندگان اتحادیه برق گفت : سال ۹۹، ۵۶۰۰ مگاوات کمبود داشتیم ، بخش غیر دولتی حدود ۵۵ درصد برق را تولید می کند این در حالی است که سرمایه‌گذاران این بخش از وزیر وقت مطالبات را می خواهند اما نمی دهد. مشکل این است که سرمایه گذار سرکوب شده است و وقتی سرمایه گذاران سرکوب شوند، سرمایه‌گذاری نمی کنند.

منبع: اقتصادنیوز

آخرین اخبار اقتصادی را در کانال تلگرامی تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    چرا رمرز ارزها قابل شناسایی نیستند
    وقتی مصرف یک مشترک در مقایسه با ادوار قبل افزایش بیرویه پیدا کرده پس مشکوک است؟

  • ناشناس

    قطعی برق قطعا به رمز ارزها مربوط است و مزرعه هایی که کاملا قانونی راه اندازی شده و گروهی سود های کلان نصیب خود می کنند به قیمت سلب آسایش عموم جامعه از حداقل امکانات در سال 2021.