کد مطلب: ۴۰۱۳۴۹

اصلی‌ترین تفاوت انواع ورق فولادی در چیست ؟

اصلی‌ترین تفاوت انواع ورق فولادی در چیست ؟

در این مقاله قصد داریم با کمک کارشناسان مرکز آهن اطلاعات جامعی در خصوص نحوه کاربرد این محصولات در صنعت و سازه در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

به گزارش تجارت‌نیوز ، شاید برای شما نیز در حین ساخت یک پروژه ساختمانی این سوال پیش آمده باشد که تفاوت انواع ورق فولادی چیست و از هریک از این محصولات در چه قسمتی استفاده می گردد؟

برای کاهش هزینه های ساخت و ساز استفاده از کدام دسته ورق ها به صرفه تر است؟ تفاوت قیمت ورق آهن چیست و چه تفاوتی میان نحوه تولید هر یک وجود دارد؟ در این مقاله قصد داریم با کمک کارشناسان مرکزآهن اطلاعات جامعی در خصوص نحوه کاربرد این محصولات در صنعت و سازه در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

ورق سیاه

نحوه تولید ورق‌های فولادی در صنعت به دو دسته نورد گرم و نورد سرد تقسیم می‌شود. خروجی نورد گرم، ورق سیاه می باشد که در استانداردهای متفاوتی به دو صورت صنعتی و معمولی تولید می‌گردد. ورق‌های تولید شده با روش نورد گرم نسبت به نورد سرد از کیفیت پایین تری برخوردار بوده و از این رو قیمت ورق سیاه نسبت به گالوانیزه و روغنی کمتر می‌باشد.

در هنگام خرید این محصول دقت داشته باشید که شاخص تعیین کیفیت ورق سیاه ST می باشد به طوری که ورق های سیاه نورد گرم بین ST33 تا ST52 قرار دارند. این دسته بندی براساس میزان کربن موجود در ورق‌ها می‌باشد به طوری که ورق‌های ST33 کمترین میزان کربن را داشته و از انعطاف پذیری بالاتری برخوردار است ولی هرچه این عدد افزایش یابد میزان کربن بیشتر و انعطاف پذیری کمتر خواهد شد. لازم به ذکر است ورق سیاه معمولی ST37 بیشتر برای کاربردهای ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد ولی ورق‌های صنعتی اکثرا در صنعت اعم از پروژه های سدسازی، مخزن سازی و پتروشیمی به کار برده می‌شود.

ورق

انواع کاربرد ورق سیاه

این محصول بیشترین کاربرد را در میان ورق‌های فولادی دارا می‌باشد. در میان تمامی انواع ورق های سیاه نوع ST37 به دلیل انعطاف‌پذیری بیشترین کاربرد را داشته و در اسکلت سازی و سوله سازی مورد استفاده قرار می گیرد. از عمده کاربردهای این محصول می توان به سدسازی؛ مخزن سازی و پتروشیمی اشاره کرد.

ابعاد ورق سیاه

ورق های سیاه به دو شکل شیت و رول در ضخامت های کمتر از 15 میلی متر وارد بازار مصرف می شوند و در ضخامت های بالاتر تنها به صورت شیت به مصرف می رسند. این محصولات پایه تولید ورق های برشی می باشند.

ورق گالوانیزه

همان طور که گفته شد ورق‌های فولادی به دو صورت نورد گرم و سرد تولید شده که خروجی نورد سرد، ورق روغنی می‌باشد. ورق‌های گالوانیزه از پوشش دهی ورق‌های روغنی توسط فلز روی، جهت افزایش مقاومت به خوردگی و زنگ زدگی تولید می‌شوند. هرچند روش گالوانیزه کردن نسبت به سایر روش های جلوگیری از خوردگی هزینه کمتری دارد با این حال قیمت ورق گالوانیزه نسبت به سایر ورق های فولادی بالاتر می باشد ولی هزینه های تعمیر و نگهداری این محصول به دلیل کیفیت بالاتر، کمتر می‌باشد.

طول عمر ورق های گالوانیزه در حدود 30 سال بوده و از این رو خرید این محصول مقرون به صرفه می باشد. هرچه میزان پوشش روی در دو سطح این ورق ها بیشتر باشد کیفیت محصول بالاتر می رود بنابراین در هنگام خرید به میزان کوتینگ ورق های گالوانیزه دقت نمایید. تولید ورق گالوانیزه در صنعت توسط روش غوطه وری صورت می‌گیرد به این صورت که قطعه ورق در حمامی از مذاب روی با دمای حدود 460 درجه سانتی گراد قرار گرفته و شناور می شود. پس از خروج قطعه ورق از حمام مذاب، روی ابتدا با اکسیژن و سپس با کربن واکنش داده و لایه ای تشکیل می‌دهد که در برابر زنگ زدگی و خوردگی مقاوم می باشد.

کاربرد ورق گالوانیزه

ورق های گالوانیزه به دلیل مقاومت بالا در برابر رطوبت و خوردگی در مکان هایی با رطوبت بالا مورد استفاده قرار می گیرند. از عمده کاربردهای این محصول می توان به استفاده در صنعت کشاورزی، ساخت ورق های کرکره ای و شیروانی؛ بیلبوردهای تبلیغاتی، کابینت آشپزخانه و … اشاره نمود.

ابعاد ورق گالوانیزه

این محصول به دو شکل فابریک و فرم مورد استفاده قرار می گیرد که ورق گالوانیزه فابریک به دو صورت 1000*2000 و 2500*1250 میلی متر موجود است و ورق های نوع فرم با دو عرض 100 و 125 سانتی متر و ضخامت 0.018 تا 6 میلی متر تولید و روانه بازار مصرف می گردند.

ورق رنگی

پایه ورق های رنگی، ورق های گالوانیزه می باشد که در کوره های خاص رنگ پاشی می شود. با رنگ آمیزی، مقاومت ورق های گالوانیزه شده چندین برابر شده و از نظر ظاهری نیز کیفیت بالاتری به دست می آورند. مراحل پوشش دهی به این صورت است که قسمت روی ورق گالوانیزه در دو فرآیند به ضخامت 25-20 میکرون و قسمت پشت آن در فرآیند تک مرحله ای به ضخامت 15-7 میکرون در معرض پوشش رنگ به صورت کوره ای قرار می گیرند. ورق رنگی نسبت به سایر ورق ها مقاوم بالاتری در برابر خوردگی داشته و از لحاظ زیبایی و قابلیت شکل پذیری مناسب تر می باشد از این رو قیمت ورق رنگی نسبت به دو ورق ذکر شده بیشتر می باشد.

ورق

کاربرد ورق رنگی

این محصول در صنایع ساختمانی، لوازم خانگی؛ صنایع فلزی و حمل و نقل مورد استفاده قرار می گیرد. از جمله کاربردهای ورق رنگی می‌توان به سقف و بدنه انبارها و کارگاه ها، سقف کاذب، بدنه یخچال، اجاق گاز، کابینت، تجهیزات اداری، کانتینر، سردخانه و کاروان های ثابت و متحرک اشاره کرد.

ابعاد ورق رنگی

این محصول تنها به صورت رول تولید می‌گردد از این رو دارای عرض 100 و 125 سانتی متر می‌باشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.