خبر مهم:

کد مطلب: ۸۱۱۱۳۵

جزئیات افتتاحیه نمایشگاه بین‌المللی نفت/ بهره‌برداری از ۱۲ میلیارد دلار طرح نیمه تمام نفتی

جزئیات افتتاحیه نمایشگاه بین‌المللی نفت/ بهره‌برداری از 12 میلیارد دلار طرح نیمه تمام نفتی

بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی امروز افتتاح شد. وزیر نفت امروز در این نمایشگاه از بهره‌برداری طرح‌های نیمه‌تمام نفتی خبر داد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، امروز مراسم افتتاح بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در محل دائمی نمایشگاههای بین‌المللی تهران برگزار شد.

وزیر نفت با اشاره به اینکه صادرات نفت در دولت سیزدهم دو برابر شده است، گفت: در سال ۱۴۰۱ بیش از ۱۲ میلیارد دلار طرح‌های نیمه‌کاره نفتی به بهره‌برداری رسید و تلاش می‌کنیم که در سال جاری ۱۵ میلیارد دلار پروژه صنعت نفت به بهره‌برداری برسانیم

جواد اوجی امروز در مراسم افتتاح بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با بیان اینکه این نمایشگاه فراتر از یک رویداد نمایشگاهی است و زمینه تعامل فعالان صنفت نفت را فراهم کرده و یکی از بزرگ‌ترین نمایشگاه‌های خاورمیانه و جهان است، اظهار داشت: با وجود تحریم‌ها این نمایشگاه پررونق‌تر برگزار می‌شود و حضور بیش از ۲۰۰ شرکت خارجی نشان دهنده تقویت دیپلماسی انرژی در دولت سیزدهم است.

وی ادامه داد: شرکت‌های بهره‌برداری در زنجیره بالادست و پایین‌دست عرضه شده و زمینه تعامل تجاری فراهم شده است.

وزیر نفت تاکید کرد: در این نمایشگاه ۱۵۰۰ شرکت داخلی و ۲۰۰ شرکت خارجی از ۱۳ کشور جهان شامل روسیه، چین، آلمان، فرانسه، عمان و… حضور دارند.

اوجی با بیان اینکه در بیست و هفتمین نمایشگاه شاهد رشد ۳۵ درصدی در بخش شرکت‌های داخلی و رشد ۱۰۰ درصدی شرکت‌های خارجی هستیم، گفت: حضور شرکت‌های روسی و «الکساندر نواک» معاون نخست وزیر روسیه نشان دهنده همکاری‌های گسترده با روسیه در بخش نفت و گاز است و در حاشیه این نمایشگاه نشست‌های بی تو بی شرکت‌های ایرانی و روس برگزار شد.

ایران بالاترین ذخایر مجموع نفت و گاز را دارد

وی با اشاره به اینکه شعار نمایشگاه امسال «تولید فناورانه و مصرف بهینه» است که با الهام از بیانات رهبر معظم انقلاب در راستای مهم‌ترین اولویت‌های صنعت نفت انتخاب شده است، افزود: تلاش شده تا به موضوع تولید، فناوری و بهینه سازی مصرف اشاره شده است.

وزیر نفت تاکید کرد: ایران بالاترین ذخایر مجموع نفت و گاز را دارد و ۱۵۴ میلیارد بشکه نفت قابل برداشت و گاز ۳۳ تریلیون متر مکعب گاز قابل برداشت در اختیار ایران است.

اوجی با تاکید بر اینکه با اقدامات دولت سیزدهم روند برداشت از منابع نفت و گاز صعودی بوده و بالغ بر ۳ میلیون بشکه نفت خام، یک میلیارد متر مکعب گاز، ۲.۴ میلیون بشکه ظرفیت پالایشگاه‌های نفت و ۹۵ میلیون تن ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی در کشور وجود دارد، ادامه داد: اجازه ندادیم تا تحریم‌های ظالمانه ما را از توسعه حداکثری محروم کند.

به گفته وی، ‌در سال ۱۴۰۱ بیش از ۱۲ میلیارد دلار طرح‌های نیمه‌کاره نفتی را به بهره‌برداری رساندیم که از مهم‌ترین آنها شامل پالایشگاه گازی فاز ۱۴ پارس جنوبی، فاز ۲ پالایشگاه آبادان ۲۱۰ هزار بشکه نفت، افتتاح پالایشگاه گاز هویزه با هدف جمع‌آوری گازهای همراه و… بوده است.

بهره‌برداری ۱۵ میلیارد دلاری از پروژه‌های نفتی در سال 1402

وزیر نفت با بیان اینکه تقریباً در همه بخش‌های صنعت نفت خودکفا هستیم و به موازات افزایش تولید، افزایش صادرات داشته‌ایم، گفت: صادرات نفت و میعانات گازی به ۲ برابر شروع دولت سیزدهم رسیده است.

اوجی بیان کرد: به گواه بانک مرکزی رشد اقتصادی بخش نفت بالاترین رشد در میان سایر بخش‌ها را داشته است.

وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۲ در تلاشیم تا ۱۵ میلیارد دلار پروژه صنعت نفت را افتتاح و به بهره‌برداری برسانیم، ادامه داد: مهم‌ترین آن طرح‌های توسعه میادین نفت و گاز از جمله فاز ۱۱ پارس جنوبی، فاز اول میدان نفت آزادگان جنوبی است. همچنین ۱۲ طرح‌های پتروشیمی نیز وجود دارد و صنعت پالایشگاهی نیز ارتقا خواهند داشت. از سوی دیگر گازرسانی به شهرها از طرح‌های مهم است که در مجموع این طرح‌ها ۱۵ میلیارد دلار می‌شود.

وزیر نفت با تاکید بر اینکه سهم سازندگان داخلی در تامین تجهیزات طرح‌های نیمه تمام بیش از ۸۰ درصد است، ادامه داد: ظرفیت خوبی برای سرمایه‌گذاری در صنعت نفت داریم و حدود ۱۶۰ میلیارد دلار فرصت سرمایه‌گذاری ایجاد کرده‌ایم از همه سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی دعوت می‌کنیم که در این طرح‌ها مشارکت کنند.

حضور ۲۰۰ شرکت خارجی در نمایشگاه نفت

وزیر نفت با تأکید بر اینکه نمایشگاه بین‌المللی نفت ایران فراتر از یک رویداد متداول نمایشگاهی است، گفت: حضور ۲۰۰ شرکت خارجی در این نمایشگاه نشان از تقویت دیپلماسی انرژی در دولت مردمی دارد.

جواد اوجی امروز چهارشنبه در آیین رسمی گشایش بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ضمن خوشامدگویی به مهمانان داخلی و خارجی و قدردانی از حضور محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهوری و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مسئولان کشوری، صنعتگران، سازندگان و همه پیمانکاران و شرکت‌های داخلی و خارجی اظهار کرد: این نمایشگاه فراتر از یک رویداد متداول نمایشگاهی است، زیرا مانند یک نقطه ثقل، زمینه همکاری همه فعالان داخلی و بین‌المللی صنعت نفت را فراهم کرده است.

وزیر نفت با بیان اینکه حضور ۲۰۰ شرکت خارجی در این نمایشگاه نشان از تقویت دیپلماسی انرژی در دولت مردمی دارد، افزود: در این نمایشگاه ضمن ارائه توانمندی و دستاوردهای فعالان صنعت نفت اعم از پیمانکاران، سرمایه‌گذاران، سازندگان، شرکت‌های دانش‌بنیان، دانشگاه‌ها، شرکت‌های بهره‌برداری و… در زنجیره بالادست و پایین‌دست صنعت نفت، نیازها و چالش‌های هر بخش ارائه می‌شود و زمینه مذاکره و همکاری‌های تجاری در این صنعت را فراهم می‌کند.

اوجی درباره ویژگی‌ها و شعار نمایشگاه بیست‌وهفتم نفت مبنی بر «صنعت نفت؛ تولید فناورانه و مصرف بهینه» گفت: در این نمایشگاه هزار و ۵۰۰ شرکت داخلی و ۲۰۰ شرکت خارجی از ۱۳ کشور جهان شامل، روسیه، چین، بلاروس، آلمان، اتریش، ایتالیا، فرانسه، اسپانیا، هند امارات، عمان و ترکیه حضور دارند.

انرژی موضوعی تاثیرگذار در موازنه قدرت است

استاد دانشگاه تهران در نشست زمینه‌یابی همکاری‌های مشترک ایران و روسیه در پویایی‌های نوظهور انرژی جهانی تأکید کرد که انرژی اکنون موضوعی تاثیرگذار در موازنه قدرت است.

نشست «زمینه‌یابی همکاری‌های مشترک ایران و روسیه در پویایی‌های نوظهور انرژی جهانی» امروز (چهارشنبه، ۲۷ اردیبهشت‌ماه) در حاشیه نخستین روز بیست‌وهفتمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با حضور جمعی از کارشناسان و مدیران شرکت‌هایی از کشورهای ایران و روسیه برگزار شد.

محمدصادق جوکار، رئیس موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی در سخنانی در ابتدای این نشست گفت: اگر همکاری‌های ایران و روسیه به‌عنوان یک برآیند در نظر گرفته شود، این‌ نوع نشست‌ها گام ابتدایی است و نیاز خواهد بود اینگونه نشست‌ها، مذاکرات و مطالعات افزایش یابد، بنابراین این نشست‌ها از سوی نهادهای حاکمیتی مانند موسسه مطالعات انرژی، می‌تواند زمینه‌یابی‌ها و تدوین برنامه اقدام را به نهادهای اجرایی دو کشور ارائه کند.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با بیان اینکه «انرژی موضوعی تاثیرگذار در موازنه قدرت است»، تصریح کرد: انرژی و کنترل انرژی اکنون نقش اساسی در موازنه‌ قدرت در داخل کشور و در منطقه و عرصه بین‌المللی دارد؛ دوران هژمونی مانند دهه ۱۹۹۰ نیست و کشوری که بخواهد هژمونی داشته باشد باید منایع و بازیگران را کنترل کنند.

متقی یادآور شد: اگر بازیگران حوزه همکاری‌های خود را در سطح بین‌المللی شکل دهند، امکان کنترل بازیگران هم کاهش می‌یابد و ضرورت دارد کشورهایی مانند ایران و روسیه نقش آنتی‌هژمونی ایفا کنند که اگر چنین وضعی به وجود آید، شاهد کنترل بازیگران از سوی دیگر کشورها نخواهیم بود.

منبع: ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.