کد مطلب: ۷۵۰۸۶۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

افتتاح میدان گازی بلال بحران گاز را حل می‌کند؟

افتتاح میدان گازی بلال بحران گاز را حل می‌کند؟

همزمان با افزایش برودت هوا و کمبود گاز در کشور خبری مبنی بر افتتاح یک میدان جدید گازی به نام بلال منتشر شد. موضوعی امیدوارکننده به‌شرط آنکه ابهامات موجود پیرامون نحوه انتقال و نحوه بهره‌وری از آن برای شرایط بحرانی فعلی مشخص شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اخیرا خبر افتتاح یک میدان گازی به نام بلال منتشر شد. این میدان در محدوده ۳۰ کیلومتری جنوب‌شرقی میدان پارس جنوبی روی خط مرزی مشترک ایران و قطر قرار دارد.

قرارداد واگذاری توسعه میدان بلال در سال ۱۳۹۸ به شرکت نفت و گاز پارس واگذار شد. محمدحسین متجلی، مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس، در توضیح جزئیات این قرارداد به تسنیم گفت: حفاری یک حلقه چاه در این میدان با هدف ارزیابی اکتشافی، توصیف از اواسط تیر ماه سال جاری آغاز شد و تکمیل هشت حلقه چاه باقی‌مانده برای توسعه در حال پیگیری است.

اما نکته سوال‌برانگیز این است که پس از اتمام حفاری طرح انتقال گاز به چه صورت دنبال خواهد شد؟ آیا افتتاح میدان گازی بلال به حل بحران فعلی می‌تواند کمک کند؟

میدان گازی بلال ادامه پارس جنوبی است؟

مهدی حسینی، رئیس اسبق کمیته بازنگری قراردادهای وزارت نفت، درباره میدان گازی بلال به تجارت‌نیوز گفت: از زمانی‌که میدان نفتی بلال توسعه پیدا کرد، کشف گاز در این منطقه پیش‌بینی شد. حتی حدسیاتی مبنی بر اینکه این میدان ادامه پارس جنوبی باشد وجود دارد.

او ادامه داد: اگر گمانه‌زنی‌ها درباره اتصال این میدان به پارس جنوبی صحیح باشد یعنی ذخایر عظیمی در این منطقه نهفته است. البته این نکته لازم به ذکر است که در صورت اثبات فرضیه مذکور منابع گازی دیگر تنها متعلق به ایران نیست و پای شریک عربی پارس جنوبی یعنی قطر هم به آن باز می‌شود.

وی درباره فرایند انتقال گاز از این میدان به پارس جنوبی عنوان کرد: گاز کشف‌شده در میدان بلال به‌صورت مستقیم قابل استفاده نیست و پس از طی فرایندی می‌توان روی بهره‌برداری از آن برنامه‌ریزی کرد.

حسینی در تشریح این فرآیند توضیح داد: اگر در پارس جنوبی ظرفیتی باشد که بتوان گاز کشف‌شده را به آنجا منتقل و فرآوری کرد، می‌توان تولید در این میدان را مفید دانست. در غیر این‌ صورت فعلا روی ظرفیت تولیدی آن برای حل بحران گاز کنونی نباید حساب باز کرد.

امکان انتقال گاز به پارس جنوبی وجود دارد؟

حسینی درباره امکانات لازم برای بهره‌برداری از میدان گازی بلال گفت: تاسیسات کافی برای لوله‌گذاری کف دریا برای انتقال گاز به پارس جنوبی از ملزومات بهره‌وری از این میدان محسوب می‌شود. برای انتقال گاز از این میدان، روزانه دو تا سه کیلومتر لوله‌گذاری کف دریا لازم است.

احسان محمدی، مجری طرح توسعه میدان گازی بلال، نیز درباره آخرین اقدامات انجام‌شده توسعه این طرح گفت: یک رشته خط لوله به طول ۱۵۰ کیلومتر جهت انتقال سیال سه‌ فازی به پالایشگاه‌های پارس جنوبی به همراه نصب کابل فیبر نوری با اولویت در حال اجراست و پیش‌بینی می‌شود تا پیش از پایان سال جاری پیمانکاران مربوطه مشخص و فرآیند واگذاری تا سه‌ماهه ابتدایی سال آینده نهایی شود. حال باید منتظر ماند و دید سه‌ ماه ابتدایی سال طرح انتقال گاز صورت می‌گیرد یا خیر؟

برای مطالعه بیشتر خبر هدیه ایران برای لبنان در بحران انرژی! را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.