خبر مهم:

کد مطلب: ۵۴۸۶۸۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

افزایش حقوق‌ سربازان منتفی شد؟ / «۳ ماه است حقوق نگرفته‌ایم!»

افزایش حقوق‌ سربازان منتفی شد؟ / «۳ ماه است حقوق نگرفته‌ایم!»

اگر چه قرار بود حقوق سربازان امسال چهار برابر فزایش پیدا کند اما برخی از سربازان می‌گویند نه تنها حقوق‌شان افزایش نداشته بلکه چند ماه است حتی همان حقوق قبلی را هم دریافت نکرده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، صدها کیلومتر دور از شهر و خانواده‌هایشان، در سرما و گرما روی نقطه صفر مرزی دوره سربازی را می‌گذرانند. برخی هم شانس این را دارند در شهرهای نزدیک باشند یا در شهر خودشان. نه زمانی برای کار کردن دارند نه درس خواندن. باید این دوره دو ساله را بگذارنند با کمترین حقوق، تازه برخی آن را هم نمی‌گیرند!

اواخر فروردین ماه سال جاری بود که ستاد نیروهای کل مسلح در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که حقوق سربازان افزایش می‌یاید. براساس گفته محسن دهنوی، عضو هیئت رئیسه مجلس «براساس قانون باید ۶۰ تا ۹۰ درصد حقوق یک پایور به یک سرباز پرداخت شود. به دنبال اجرای این قانون از فروردین سال ۱۴۰۰ حداقل حقوقی که به یک سرباز دارای مدرک دیپلم در مناطق عادی پرداخت می‌شود مبلغ یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بوده که تقریبا ۴ برابر مبلغی است که در گذشته به آنها پرداخت می‌شد و برای سربازان متاهلی هم که در منطقه عملیاتی با مدرک تحصیلی بالاتر حضور دارند تا ۴ میلیون تومان حقوق پرداخت می‌شود.»

حقوقی که پرداخت نشد!

پیگیری‌های تجارت‌نیوز نشان می‌دهد که حقوق برخی ازسربازان نه تنها در سه ماه گذشته بیشتر نشده بلکه همان اندک حقوق ماه‌های قبل را هم دریافت نکرده‌اند. برخی هم می‌گویند خبری از چهار برابر افزایش حقوق و حقوق چهار میلیونی نیست و حتی حقوقشان دو برابر هم نشده است چه رسد به چهار برابر!

علی که در تهران دوره سربازی خود را می‌گذراند، به تجارت‌نیوز می‌گوید: «نه تنها افزیش حقوقی ندیدیم بلکه حقوق اردیبهشت ماه را هم هنوز پرداخت نکرده‌اند. هر روز هم برای پرداخت نکردن بهانه‌ای دارند!»

امیر از تهران هم به تجارت‌نیوز می‌گوید: «اگرچه قرار بود امسال حقوق‌ها چهار برابر شود، اما برای برخی دو برابر و برای برخی کمتر از دو برابر شده است. مثلا برای خودم باید یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان پرداخت شود ولی یک میلیون و ۱۹۰ هزار تومان پرداخت می‌شود.»

سعید که روی نقطه صفر مرزی، جایی در مرز آذربایجان و ارمنستان سربازی را می‌گذراند نیز به تجارت‌نیوز می‌گوید: «باید یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان حقوق بگیرم اما ۷۰۰ هزار تومان دادند!»

برخی هم می‌گویند به بهانه غیبت یا تاخیر در ارسال دفترچه خدمت سربازی، حقوقشان تاکنون پرداخت نشده است. یکی می‌گوید دو ماه است حقوقش پرداخت نشده و یکی می‌گوید سه ماه. البته به برخی از آنها قول‌هایی داده‌اند که این حقوق در آخر دوره برایشان واریز می‌شود.

این در حالی است که ارزش پول ملی روز به روز کمتر می‌شود و هزینه کالا و خدمات هر روز بیشتر از دیروز می‌شود! گرانی و تورمی که «مهدی» به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: «سال بعد با یک میلیون تومان چه می‌توان خرید؟ حتی قیمت یک پیراهن تا سال دیگر چند برابر می‌شود!»

از سوی دیگر خانواده برخی از سربازها در وضعیت اقتصادی مناسبی نیستند و سربازها بخشی از این پول را برای خانواده خود می‌فرستند، برخی هم نمی‌توانند از خانه خود پولی بگیرند و با این پول زندگی خود را می‌گذرانند. از طرفی می‌گویند این پول نه برای مخارج شخصی کافی است نه خانواده می‌تواند با آن امرار معاش کند.

زمانی برای شغل دیگر نداریم

روایت‌های سربازان از مشکلات دریافت حقوق کم نیست. با نگرانی در مورد وضعیتشان می‌گویند و تاکید می‌کنند که نام کامل و محلی که کار می‌کنند در گزارش ذکر نشود تا افزایش خدمت یا جریمه گریبانشان را نگیرد.

مشکل دیگری که برخی از سربازان به آن اشاره می‌کنند زمان پست و کارشان است. آنها می‌گوید دیگر زمانی برای شغل دیگر و درآمد بیشتر ندارند. اگر متاهل باشند وضعیت برایشان سخت‌تر هم می‌شود.

سیروس در این مورد به تجارت‌نیوز می‌گوید: «ساعت ۶ صبح شروع به کار در پادگان می‌کنم و به طور معمول تا ۷ عصر مشغول هستم. اما برخی مواقع تا ۱۲ شب هم کار می‌کنم.»

امین هم می‌گوید: «به طور معمول تا ساعت ۱۵ باید کار کنم اما بیشتر مواقع تا ساعت ۸ شب هم اجازه خروج نمی‌دهند. اگر هم حرفی بزنیم می‌گویند سربازی همین است! عملا زمانی برای کار کردن ندارم.»

نه زمانی برای کار کردن خارج از دوره سربازی دارند و نه حقوق چندانی. اما می‌گویند مشکلشان تنها این نیست. از نظر روانی هم بسیار تحت فشار هستند. بهزاد می‌گوید: «اینجا از احترام خبری نیست. گاهی کار به توهین و زد و خورد هم می‌کشد. تحقیر می‌شویم و باید اطاعت کنیم.»

سجاد هم می‌گوید: «صدها کیلومتر دورتر از خانواده‌هایمان هستیم. گاهی خودزنی می‌کنیم. دوستان زیادی دارم که در همین سربازی مشکلات بسیاری برایشان پیش آمده است.»

این تنها بخشی از مشکلاتی است که سربازان به آن اشاره می‌کنند. آنها می‌گوید دو سال فرصت کار و تحصیل را از دست می‌دهیم. از زندگی عقب می‌افتیم اما از کمترین حقوق هم محروم هستیم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • محسن

    حقوق سه ماه گذشته من تو سپاه با دیپلم افزایش پیدا کرده
    یک میلیون چهل هزار تومن حقوق گرفتم ماهی

  • ناشناس

    سلام والا افزایش داشته و من هم و همه دوستانم گرفتیم

  • Souri.taheri

    فرزند من هم از آذر ۹۹ در حال گذراندن دوره خدمت است و متأسفانه هر روز باید مبلغ ۲۵ هزار تومن بابت ایاب و ذهاب از منزل تا محل خدمتش هزینه کنه، ضمن اینکه قبل از رفتن به خدمت، کمک خرج خونه بود
    اما متأسفانه تا اردیبهشت ماه هیچ حقوقی دریافت نکرده بود و بعد از چند ماه با وجود داشتن دیپلم معماری، فرماندهان محترم لطف کردن و با هزار تحقیر یک کارت هدیه به مبلغ یک میلیون تومان به پسرم دادن
    با کرایه های سرسام آوری که روز به روز زیادتر هم میشه، ماهی ۷۵۰ هزار تومن باید بابت کرایه مترو و تاکسی و اتوبوس پرداخت کنه، با ۲۵۰ هزارتومان آیا روزی یک نون هم میشه خرید؟؟؟!
    امیدوارم دولت جدید تغییراتی اساسی در اساسنامه سربازی اجباری بدهد تا جوونامون بیشتر ازین آسیب نبینند

  • ناشناس

    پسر من افسردگی شدید دارد توی اموزشی سربازیش فهمیدم روز به روز هم بدتر میشد تا اینکه متوجه شد م میخواد یه کاری انجام بود از حلالیت می طلبید گفتم فکری توی سرش تا اینکه فهمیدن میخواد خودکشی کند ما هم همین یه فرزند پسر را داریم گفتم خدایا کمکم چطوری بچم را از مسجد سلیمان بکشم بیرون ما هم استان چهار محال و بختیاری زندگی میکنیم با بد بختی پسرم راضی کردم بیا پدرت حالش بد عمل دارد باید بستری بشد بیمارستان بلخره پسرم آمد و دیگه نگذاشتم برو سربازی آموزشی تمام کرده بود یک ماه هم از خدمتش گذشت ترسیدم پسرم خودش را بکشد الان هم فراری هست اما باشد بهتر از این هست که پسرم از دست یدم

    • ناشناس

      کار خوبی کردی منم‌افسردگی شدید دارم

  • علی

    سلام ، بنده لیسانس کامپیوتر، سرباز هستم ، متاسفانه از زندگی شدم ، پدر و مادر من مریض هستند نیاز به من دارن که هم خرجشون هم دعوا دکترشون مشکل دارم ، واقعا خیلی قانون مسخره ای داریم خواهشا لطف کنید ساعت کاری ها رو اداری از ۷ تا ۲ کنید وحقوقشان هم مانند کارمندان واریز کنید، بخدا دارید ظلم میکنید به سربازان و خانواده آن ها ، حداقل این دو تا کار رو انجام بدید یخورده وضعیت سربازا خوب بشه ، اگر نکنید این کار رو با نفرین سربازان و خانواده ی آن ها در کارید ، یخورده به فکر باشید این ظلمه

  • علی

    من سرباز کارشناسی ارشد و متاهلم و حقوقم ۴۰۰ هزار تومنه و از صبح تا ۶ بعدظهر نگهم میدارن. کدوم یکی از مسئولین می تونن با ۴۰۰ تومن یه هفته تو تهران دوام بیارن. اگه مرد هستید بیایید ۴۰۰ تومن بهتون بدن ببینیم می تونید با این پول زندگی کنید.شما کرامت انسان براتون مهم نیست و فقط دارید قوانین منسوخ شده رو بی جهت ادامه میدید!!!

  • ناشناس

    سلام علیکم بله متاسفانه حقوق سربازان افزایش نشد هیچی الان دوماه حقوق به سربازان پرداخت نشد
    لطفا به مسولین بی کفایت اطلاع رسانی کنید

  • P.kz

    سلام
    امیدوارم حالتون خوب و دلتون شاد باشه
    تمام چیزهایی که تو گزارش بالا هست واقعیت محض هست
    من در تهران و در پادگانی مشغول به خدمت هستم و خانه ما سمت شرق تهران هست.برام جالبه که من از شرق تهران به اون پادگان معرفی شده‌ام و یکی از هم خدمتی ‌‌هام که در تهرانسر سکونت دارد به ستاد کل سپاه واقع در افسریه معرفی شده.
    واقعاً امکان کار کردن و داشتن شغل دوم وجود ندارد.صبح‌ها ساعت ۴:۳۰ بیدار میشم تا ساعت ۶:۳۰ به پادگان برسم و در نهایت ظهر اگر بتونم دفترچه بگیریم ساعت ۲:۳۰ از پادگان خارج میشم(که البته به دلایل مختلف و بهانه‌های ناتمام هر روز به دلیلی ممنوع‌الخروج میشیم)و این رو هم بگم که خبری از ناهار نیست در طول روز که مشغول به خدمت هستی فقط صبح صبحانه میخوری(که اونم به جایی نمیرسه و اضافه هم نمی‌دن یه نصف نون لواش یه مربا و یه کره ۲۵ گرمی بهترین صبحانه هم یک سوم نون بربری با یه تخم مرغ آب پز و سیب زمینی هستش)
    خلاصه اگه خروج کرده باشه طبق تایم اداری ساعت ۳:۳۰ میرسم خونه و تازه ناهار بخورم و این سیکل ادامه داره.
    به نظرتون میشه با این شرایط جایی کار کرد؟؟!!
    حقوق ما افزایش داشته ولی ۱ ملیون دریافت میکنیم در صورتی که طبق جدول باید ۱.۶ ملیون دریافت کنیم.
    جالبه که دیروز حقوق تیر ماه ۱۴۰۰ رو واریز کردن و برای من ۷۶۰ تومان واریز شده. برای بقیه سرباز‌ها هم به همین صورت یکم بیشتر یکم کمتر.
    بدترین قسمتش اینه که واقعا اونجا مثل یک انسان باهات رفتار نمی‌کنند و انگار که برده هستی و فرمانده‌هان صاحب شما.
    به هیچ عنوان حق اعتراض نداریم و اگه بخواین هم اعتراضی بکنیم پروسه طولانی داره که توی این مسیر هم واحد‌های مختلف جوابگو که نیستن هیچ حتی تهدید هم میکنند.(برای خودم اتفاق افتاده برای یه چیز جزئی و پیش پا افتاده ممنوع‌الخروج شدم و بعد از صحبت کردن با فرمانده یگان حفاظت فیزیکی و جواب نگرفتن سراغ فرمانده نیروی انسانی رفتم ایشون منو فرستادن پیش فرمانده قرارگاه که بعد صحبت با ایشون عین جمله رو بهتون میگم آقای X دوست داشته ممنوع‌الخروجت کرده میتونی کاری بکنی!اصلا برو قضایی یا برو بازرسی ببینم میخوای چیکار کنی.سربازش و صدا زد بیا اینو بندازش بیرون).
    و این قبیل اتفاق‌ها زیاد نیفته
    شاید باورتون نشه ولی چند هفته پیش در پادگان یکی از سربازان پستی هنگام رفتن به برجک با فرمانده خود صحبت کرده و گفته که حال روحی مناسبی ندارند نمیتونه بالای برجک برای نگهبانی بره.ولی متاسفانه اصلا اهمیتی به صحبت‌های سربازها نمی‌دن و بالاجبار اصلا تحویلش داده شد به برجک رفت و با شلیک ۲ گلوله خودکشی کرد.
    نه تنها کسی پاسخگو نیست بلکه خانواده سرباز باید غرامت ۲ فشنگ را هم پرداخت کنند تا جنازه فرزندشان بهشون تحویل داده بشه.
    اصلا میشه حال پدر مادر این جوان و تصور کرد.
    ما هم مسیری رو شروع کردیم که دیگه راه برگشتی نداریم.
    قضاوت با خودتون من به شخصه نمیبخشمشون و امیدوارم که تاوان سنگینی پرداخت کنند.
    هنوز هم خدایی وجود دارد.

  • ناشناس

    من میریم بشرطی هفتگی حساب کنند نقدن روزی ۱۵۰
    وقتی همه بار گرانی مسعولیت گردن پدرمادرم هستش کسی به جوانان رسیدگی نمی‌کند. در دوسال میتونم حد اقل پول یه یخچال تلویزون کارکنم
    چراباید دوسال به حرف غریبه کنم از خودم واجتر خودم هستم

  • ناشناس

    افزایش حقوق ندادن امروز ۳۰ فروردین ۱۴۰۱ واریز ۱۴۶۰۲۳۴۸ ریال یکو و چهارصد از افزایش مصوب مجلس که تصویب شده قانون هست هیچ خبری نیست تازه لیسانس هم هستم سرباز وزارت دفاع هم هستم