کد مطلب: ۶۳۹۶۴۰

افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی

افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی

قیمت نفت متاثر از کاهش ذخایر نفت آمریکا، تنگنای عرضه جهانی ناشی از حمله یمن به تاسیسات نفتی آرامکو عربستان و نگرانی از تحریم صادرات نفت روسیه افزایش یافت.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از بازار ، بازار نفت از آغاز درگیری روسیه و اوکراین متلاطم شده و احتمال تحریم‌های بیشتر آمریکا و اتحادیه اروپا علیه روسیه به عنوان دومین کشور صادرکننده نفت خام بر تنش های این بازار افزوده است.

از سوی دیگر روز دوشنبه (اول فروردین ماه ۱۴۰۱) وزارت انرژی عربستان از کاهش تولیدات پالایشگاه گاز ینبع؛ از زیرمجموعه های شرکت آرامکو، به دنبال حمله موشکی و پهپادی یمنی ها خبرداد. خبرگزاری رسمی عربستان (واس) با اعلام این خبر خاطرنشان کرد که یک مقام مسئول در وزارت انرژی این کشور اعلام کرد که مرکز توزیع فرآوردهای نفتی در جازان ساعت ۲۳ و ۳۰ دقیقه شنبه شب (۲۸ اسفند ماه ۱۴۰۰) و تاسیسات پالایشگاه گاز ینبع نیز ساعت ۵ و ۳۰ دقیقه بامداد یکشنبه با دو پهپاد مورد هجوم قرار گرفته است.

افزایش قیمت نفت متاثر از کاهش ذخایر نفت آمریکا، تنگنای عرضه جهانی ناشی از حمله یمن به تاسیسات نفتی آرامکو عربستان و نگرانی از تحریم صادرات نفت روسیه به نحوی است که نفت خام برنت با افزایش ۱ دلار و ۷۷ سنت به ۱۱۷ دلار و ۲۵ سنت و نفت خام وست‌تگزاس اینترمدیت با افزایش ۱ دلار و ۵۱ سنت به ۱۱۰ دلار و ۷۸ سنت در هر بشکه رسید.

قیمت نفت دیروز (سه‌شنبه) به دلیل احتمال موافقت نکردن اتحادیه اروپا برای تحریم نفت روسیه کاهش یافت. با وجود این، گفته می شود جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا قرار است فردا (پنجشنبه، چهارم فروردین) و همزمان با حضور در نشست اضطراری سران کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در بروکسل تحریم‌های بیشتری را علیه روسیه اعلام کند.

وندانا هری، بنیانگذار موسسه تحلیل بازار نفت وندا اینسایت می‌گوید: قیمت نفت طی هفته جاری به همین شکل با افزایش و کاهش روبرو خواهد بود به ویژه در روز پنجشنبه و همزمان با نشست سران ناتو. اما در صورتیکه اتحادیه اروپا با تحریم صادرات نفت روسیه موافقت نکند شاهد ثبات و کاهش قیمت نفت خواهیم بود. با وجود این نگرانی از بابت عرضه تا وقتی که درگیری روسیه و اوکراین ادامه داشته باشد، متوقف نخواهد شد.

آخرین داده های گروه صنعتی موسسه نفت آمریکا نشان داد، ذخایر نفت خام آمریکا به عنوان بزرگ‌ترین مصرف کننده نفت ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه طی هفته منتهی به ۱۸ مارس (۲۷ اسفند ۱۴۰۰) کاهش یافت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.