خبر مهم:

کد مطلب: ۶۷۶۵۹۸

کدام کالای اساسی از همه بیشتر گران شد؟/ مقایسه قیمت ۳۷ خوراکی پرمصرف با پارسال

کدام کالای اساسی از همه بیشتر گران شد؟/ مقایسه قیمت ۳۷ خوراکی پرمصرف با پارسال

در سومین ماه از سال ۱۴۰۱، از ۵۳ قلم خوراکی منتخب در نقاط شهری ایران، تعداد ۳۷ قلم کالاها‌ نرخ تورم بالای ۵۱٫۴ درصدی را نسبت به خرداد پارسال پشت سر گذراندند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، از بین کالاهای اساسی ، روغن مایع چند درصد گران شد؟

در خرداد امسال از ۵۳ قلم خوراکی منتخب در نقاط شهری ایران، تعداد ۳۷ قلم کالاها‌ نرخ تورم بالای ۵۱٫۴ درصدی را نسبت به خرداد پارسال تجربه کرده‌اند.

این خبر را مرکز آمار ایران اعلام و تأکید کرد: در ماه گذشته، روغن مایع با جهش ۳۳۲ درصد و روغن نباتی جامد با افزایش ۲۷۲ درصد بیشترین رشد قیمت را به ثبت رسانده و پس از آن سیب زمینی با ۱۷۲ درصد، ماکارونی با ۱۶۹ درصد، برنج ایرانی درجه یک با ۱۶۴ درصد، رب گوجه فرنگی با ۱۲۹ درصد، ماست پاستوریزه با ۱۲۷ درصد، پنیر ایرانی پاستوریزه با ۱۲۶ درصد، تخم مرغ با حدود ۱۰۷ درصد و سس مایونز با ۱۰۱ درصد در رتبه‌های سوم تا دهم جدول گرانی خوراکی‌ها قرار گرفته‌اند.

به نقل از همشهری، رشته‌آش، شیرینی خشک، شیر پاستوریزه، کدو سبز، بادمجان و کره پاستوریزه در خرداد امسال نسبت به خرداد پارسال رشد‌ قیمت بالای ۹۰ درصد داشته و کالاهایی چون گوجه فرنگی، پیاز، قند، فلفل دلمه‌ای و شکر افزایش بهای ۸۰درصدی را تجربه کرده‌اند.

مرکز آمار ایران با تأیید رشد بالای ۷۰ درصدی بهای سیب و سس گوجه فرنگی می‌گوید: در ماه گذشته افزایش قیمت کالاهایی چون گوشت مرغ، عدس، دوغ پاستوریزه، خربزه، نخود و ماهی قزل‌آلا بالای ۶۰درصد بوده و پس از آن کالاهایی چون قارچ خوراکی، لوبیا چیتی، پرتقال، کشمش پلویی، خیار، گوشت گوساله، پسته و هلو که رشد قیمت آنها نسبت به خرداد پارسال بالای ۵۰درصد بوده است.

این گزارش نشان می‌دهد که در خردادماه ۱۴۰۱ نسبت به خرداد ۱۴۰۰، هندوانه ۴۹٫۵ درصد، برنج خارجی درجه یک ۴۷٫۲درصد، لوبیا قرمز ۴۱٫۲درصد، گوشت گوسفندی ۳۵٫۹ درصد، خامه پاستوریزه ۳۵درصد، موز ۳۳٫۱ درصد و لپه ۳۰٫۳ درصد گران‌تر شده است.

شهروندان ایرانی در ماه گذشته لیموترش را ۲۸٫۳درصد، مغز بادام درختی را ۲۸٫۳ درصد، مغز گردو را ۲۷٫۸ درصد، نوشابه گازدار را ۲۷٫۶درصد، چای خارجی را ۲۵٫۴ درصد، شیر خشک را ۲۴٫۱ درصد، کنسرو ماهی را ۱۷٫۴درصد و هویج فرنگی را ۹٫۵درصد گران‌تر از خرداد سال گذشته خریده‌اند.

سرعت ماهانه قیمت خوراکی‌ها

مرکز آمار ایران در گزارش جدید خود اعلام کرده که ایرانی‌ها در خرداد امسال روغن نباتی جامد را ۲۴۷٫۲ درصد و روغن مایع را ۲۳۳٫۸ درصد گران‌تر از اردیبهشت امسال خریده‌اند.

این جهش قیمت در نتیجه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی کالاهای اساسی با هدف هوشمندسازی یارانه‌ها صورت گرفته و ۳قلم کالا شامل ماکارونی، پنیر ایرانی پاستوریزه و ماست پاستوریزه بیش از ۵۰درصد در خرداد نسبت به اردیبهشت ۱۴۰۱ رشد قیمت داشته است.

این جهش قیمت‌ها در شرایطی رخ داده که نرخ تورم نقطه به نقطه خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات در خرداد امسال به ۸۱٫۶ درصد رسیده بود و جهش قیمت این گروه کالایی در ماه گذشته نسبت به ماه قبل آن ۲۵٫۴درصد روایت شده است.

به این ترتیب از مجموع ۵۳ قلم خوراکی منتخب، ۲۱ قلم کالا شامل روغن مایع، روغن نباتی جامد، سیب زمینی، ماکارونی، برنج ایرانی درجه یک، ماست پاستوریزه، رب گوجه فرنگی، پنیر ایرانی پاستوریزه، تخم مرغ ماشینی، سس مایونز، رشته‌آش، شیر پاستوریزه، شیرینی خشک، بادمجان، کدو سبز، کره پاستوریزه، گوجه فرنگی، قند، پیاز، فلفل دلمه‌ای و شکر رشد قیمت بالاتر از تورم نقطه‌ای خوراکی‌ها یعنی بیش از ۸۱٫۶ درصد را تجربه کرده است.

با مبنا قرار دادن نرخ تورم ماهانه ۲۵٫۴ درصدی گروه کالاهای خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات در خرداد امسال، مشخص می‌شود که ۱۵قلم کالا شامل روغن نباتی و مایع، ماکارونی، پنیر ایرانی پاستوریزه، ماست، شیر و کره پاستوریزه، تخم مرغ، گوشت مرغ، خربزه، دوغ پاستوریزه، هویج فرنگی، سس مایونز، شیر خشک و رشته‌آش جهش قیمت بالاتر از تورم ماهانه را ثبت کرده‌اند.

04 06

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    مشکلی نیست. فقط افزایش ۱۰ درصدی حقوق کارمند کجای لیسته!؟