کد مطلب: ۲۷۲۸۸۱

افزایش پوشش داروهای بیماری‎های خاص

افزایش پوشش داروهای بیماری‎های خاص

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران به تشریح روند ارائه خدمات بیمه سلامت به پوشش‌دهندگان بیمه‌ای کشور پرداخت و در ادامه از اجرای ۳۵ راهنمای بالینی برای ساماندهی بهتر خدمات درمانی خبر داد.

طاهر موهبتی درباره خارج شدن داروهای otc (بدون نسخه) از پوشش بیمه‌ای اظهار داشت: طی جلسه‌ای که با آقای ربیعی ــ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی داشتیم که مربوط به زمانی بود که هنوز سازمان بیمه سلامت به وزارت بهداشت منتقل نشده بود، تصمیم گرفته شد تا داروهای otc (بدون نسخه) از پوشش بیمه خارج شود.

به گزارش تجارت‎نیوز ، وی افزود: در آن جلسه طبق صحبت کارشناسان مربوطه اعلام شد که در هیچ جای دنیا داروهای otc (بدون نسخه) تحت پوشش بیمه نیستند و این مسئله به‌خاطر فقط مسائل مالی نیست بلکه برای دسترسی بهتر جامعه به این داروها است که عوارض زیادی ندارد.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران با اشاره به اینکه از صرفه‌جویی داروهای otc (بدون نسخه) که به خزانه نیز واریز نخواهد شد برای پوشش بیشتر بیماریهای خاص که هزینه‌های دارویی بیشتری دارد هزینه خواهد شد.

موهبتی با اعلام اینکه همچنین برای داروخانه‌ها به هیچ وجه سقف نگذاشتیم، بیان داشت: سازمان بیمه سلامت معتقد است که خدمات‌دهندگانی از جمله آزمایشگاه‌ها و داروخانه‌ها هزینه‌بر برای بیمه‌ها نیستند که برای آنها سقف بگذاریم، کما اینکه همیشه گرفتار تضاد منافع در کشور از سوی انجمن‌ها و نهادهای مختلف به‌خصوص در حوزه سلامت هستیم.

وی با اشاره به اجرای 35 راهنمای بالینی برای ساماندهی بهتر خدمات درمانی در زمینه کنترل هزینه‌ها عنوان کرد: همچنین با هماهنگی سازمانهای بیمه‌گر دو میلیون و 500 هزار دفترچه بیمه حذف خواهد شد و این تعداد دفترچه بیمه برای کسانی است که دو بیمه دارند و طبق قانون افراد باید فقط یک بیمه داشته باشند.
موهبتی با اذعان به اینکه هیچ شکی نیست ارائه خدمات توسط دولت‌ها به مردم ضعیف است، گفت: ولی باید شرایط کشور را نیز در نظر داشت و با توجه به خارج شدن آمریکا از برجام و همچنین خوشبختانه دوستی‌ها و تحکیم وحدت مسئولان کشور در شرایط کشور، رسانه‌ها نیز در اطلاع‌رسانی به‌صورتی اقدام کنند که مردم در دریافت خدمات سلامت دچار هراس نشوند.

وی با ابراز اینکه یک‌هزار میلیارد برای بدهی‌های سازمان بیمه سلامت اختصاص یافته است، عنوان کرد: البته این مبلغ بیشتر اختصاص به بدهی‌های بیمارستانها خواهد داشت زیرا پرداخت بدهی مجموعه‌های کوچک از چنین رقم‌هایی امکان ندارد نه اینکه ما نخواهیم بلکه خزانه کشور برای دریافت اسناد چنین روشی دارد که بدهی‌های مهم و کلان در اولویت پرداخت قرار گیرد کما اینکه به صفر رسیدن کسری‌ها در حوزه بیمه‌ها از جمله بیمه سلامت ایرانیان بیشتر شبیه به معجزه است.

موهبتی همچنین با اشاره به محدود شدن خدمات گران MRI توسط استفاده از راهنماهای بالینی توضیح داد: مثلا افراد فقط مجاز به دو بار MRI در سال باشند و انجام بیشتر آن با سازوکار خاصی صورت پذیرد زیرا این محدودیت‌ها نه‌تنها در ایران بلکه در کشورهای ثروتمند نیز صورت می‌پذیرد تا عدالت دریافت خدمات براساس کنترل هزینه‌ها بهتر صورت پذیرد.

منبع: تسنیم

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.