کد مطلب: ۳۳۰۶۷۰

افزایش ۳۹ درصدی صادرات آبزیان فرآوری شده

افزایش ۳۹ درصدی صادرات آبزیان فرآوری شده

صادرات انواع آبزیان فراوری شده کشور در نیمه نخست امسال­ نسبت به سال گذشته حدود ۳۹ درصد رشد نشان می‌دهد.

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات ایران گفت: امسال در هر یک از ردیف‌های کالاهای صادراتی آبزیان حداقل ۱۸ درصد رشد صادرات داشته‌ایم.

به گزارش تجارت‌نیوز، عیسی گلشاهی اظهار داشت: سال گذشته، سهم صادرات آبزیان فرآوری شده در اشکال مختلف مانند کنسرو، ناگت، برگر، ماهی ریز خشک شده و فیله شده نسبت به مجموع صادرات محصولات شیلاتی حدود ۸ درصد بوده است.

وی با اشاره به تولید ۱.۲ میلیون تن انواع آبزیان دریایی و پرورشی در کشور تصریح کرد: از این میزان تولید، حدود ۳۵۰ هزار تن آبزی در کشور فرآوری می‌شود.

گلشاهی افزود: از ۳۵۰ هزار تن آبزی فرآوری شده ۱۸۰ تا ۱۹۰ هزار تن فقط مربوط به تن ماهیان صنعتی است که در صنایع کنسرو استفاده می‌شود، بخشی مربوط به ماهیان ریز شمال و جنوب کشور مانند کیلکا و ساردین است که قسمتی از آن به صورت کنسرو در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد و سایر آن هم به صورت ساده، خشک شده و یا برای تولید پودر ماهی استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: در بخش ماهیان تجاری، برخی از ماهیان کم حجم صید مشخص دارند مانند ماهیان شیر، انواع حلوا، شوریده و سلطان ابراهیم در چرخه فرآوری قرار گرفته و به صورت فیله، قطعه بندی شده و بسته بندی شده در بازار عرضه می‌شود.

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات ایران اظهار داشت: امسال برای نخستین بار، ماهیان گرمابی مانند کپور نقره‌ای و کپور معمولی و قزل آلا که عمدتاً به صورت تازه خوری مصرف می‌شدند در چرخه فرآوری قرار گرفتند.

وی گفت: برآوردها نشان می‌دهد با افزایش تولید داخل، واردات آبزیان کاهش و گرایش واحدهای فرآوری به ماهیان تولید داخل بیشتر شده است.
گلشاهی با بیان این که در حال حاضر ۴۰۰ واحد فرآوری آبزیان در کشور داریم، تصریح کرد: از¬این تعداد ۱۲۸ واحد در زمینه فرآوری آبزیان به صورت استخوانگیری شده، استیک شده، قطعه بندی و بسته بندی شده فعالیت می‌کنند.

وی ارزش افزوده در حوزه آبزیان را بسته به نوع فرآورده و تعداد کالا بین ۲۸ تا ۱۴۰ درصد عنوان کرد و گفت: در گروه آبزیان، محصولات فرآوری شده ارزش افزوده خوبی ایجاد می‌کند و ضمانت کننده سود زنجیره تولید¬هستند.

گلشاهی افزود: با این حال در همه دنیا، مردم تا زمانی که به آبزیان تازه با کیفیت دسترسی داشته باشند کمتر به سمت آبزیان منجمد و یا فرآوری شده می‌روند و اگر به سمت فرآوری شده‌ها بروند، محصولاتی را انتخاب می‌کنند که ویژگی سهولت در مصرف را داشته باشند.

منبع: صداوسیما

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.