کد مطلب: ۶۴۴۷۸۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

سرمایه‌داری چینی/ آیا اقتصاد چین واقعا پیشرو است؟

سرمایه‌داری چینی/ آیا اقتصاد چین واقعا پیشرو است؟

حکمرانان چین مدعی هستند که سرمایه‌داری خصوصی، عامل کلیدی در اقتصاد بزرگ آنها است. آیا این ادعا صحت دارد؟ اقتصاد چین، واقعا پیشرو است؟ پاسخ میلاد صادقی، اقتصاددان به این پرسش‌ها منفی است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، چین امروز کشوری اثرگذار در معادلات سیاسی و اقتصادی جهان است. سیاستمداران و حاکمان این کشور، تاکید می‌کنند که اقتصاد آن نوعی سرمایه‌داری خصوصی است. اما برخی کارشناسان اقتصادی این موضوع را رد می‌کنند. آیا بخش خصوصی در اقتصاد چین ، نقش پررنگی دارد؟ آیا اقتصاد این کشور، پیشرو است؟

میلاد صادقی، اقتصاددان در یادداشتی که برای تجارت‌نیوز نوشته است، به هر دو پرسش پاسخ منفی می‌دهد.

او می‌نویسد: بخش خصوصی، قسمت کوچکی از اقتصاد این کشور است. به زبان ساده‌‌تر، بخش خصوصی یکی از اجزایی است که به جهت تقویت بخش دولتی اجازه فعالیت دارد.

به اعتقاد صادقی، راحت‌ترین تفسیر از اقتصاد این کشور یک سرمایه‌داری دولتی است. دولت مستقیم و غیر مستقیم مالک منابع است و نهایتا، سهم بزرگی از منافع حاصله دارد.

نظام اقتصادی چین دموکراتیک است؟

این اقتصاددان می‌افزاید: اگر بگوییم که شاکله نظام تصمیم‌گیری در اقتصاد چین غیردموکراتیک است و ادعاهای سوسیالیستی زیادی دارد، اغراق نکرده‌ایم. سرمایه‌داری خصوصی مادامی که با منافع دولتی تعارضی نداشته باشد می‌تواند به فعالیت خود ادامه فعالیت دهد.

او می‌نویسد: پافشاری این کشور بر برنامه‌بندی‌های بلند مدت در تمام ارکان اقتصادی، نشانه بارز از یک اقتصاد دولتی سوسیالیستی است. دموکراسی چینی، طبیعتا نه با مفهوم دموکراسی سازگار است و نه با سبک دموکراسی در پرتو سرمایه‌داری.

چالش‌های ادامه‌دار اقتصادی

صادقی تاکید می‌کند: در این میان، چالش‌های چین در ۱۰ سال گذشته، بدون حل باقی مانده‌اند. وجود فاصله زیاد زمینی آسیای غربی و قلب اروپا و دسترسی کم به آب‌های آزاد کاربردی، مهم‌ترین مشکل اقتصاد چین ، برای حمل و نقل تجاری است.

او معتقد است: اگرچه این کشور یک بنگاه اقتصاد پیشرو در تولید انبوه است اما هنوز فاصله زیادی تا رسیدن به یک اقتصاد پیشرو در جهان دارد. تولید انبوه، الزاما کشورها را تبدیل به اقتصاد پیشرو نمی‌کند.

برای اطلاعات بیشتر، مطالعه متن کامل یادداشت آیا چین واقعا یک اقتصاد پیشرو است؟ ، توصیه می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.