کد مطلب: ۲۶۲۹۷۶

امید فوتبالی مردم ایران در روزهای سخت اقتصادی

امید فوتبالی مردم ایران در روزهای سخت اقتصادی

در شرایط فعلی اقتصاد ایران و در روزهایی که مردم به‌شدت نگران آینده خودشان هستند، چه چیزی غیر از فوتبال می‌توانست کاری کند که میلیون‌ها ایرانی کف خیابان بریزند و تا پاسی از شب به جشن و پایکوبی بپردازند؟

میلاد مرادی: شاید هنگامی‌که اولین بازی فوتبال در جهان صورت گرفت، کسی فکر نمی‌کرد این ورزش تا پوست، گوشت و استخوان نسل‌های آینده رسوخ کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، برخی بر این باورند که ابتدا انگلستانی‌ها بودند بازی فوتبال را به وجود آوردند. پیش‌تر برخی رسانه‌ها نیز به نقل از فیفا اعلام کردند که چینی‌ها اولین افرادی بودند که فوتبال را اختراع کردند.

چین، انگلستان یا هر کشور دیگری که باشد، باید گفت امروزه دیگر فوتبال تنها فوتبال نیست. امروزه بازی فوتبال بر سیاست، اجتماع، فرهنگ و اقتصاد تاثیر گذاشته و از آنان تاثیر پذیرفته است. جام‌جهانی مهم‌ترین رویداد فوتبالی در دنیا است.

ایران روز جمعه در یک بازی پرتلاش و البته به لطف مدافع تیم حریف توانست بر مراکش پیروز شود. اگر سر مدافع مراکشی توپ را چند سانتی‌متر آنطرف‌‌تر می‌فرستاد، اکنون تیتر روزنامه‌ها در ایران چیزی کاملا متفاوت از امروز بود که البته جذابیت فوتبال به همین اتفاقات غیرمنتظره است.

رسانه‌ها و مطبوعات کشور به صورت ویژه‌ای به برد تیم ملی پرداختند. روزنامه آرمان با قرار دادن عکسی از شادی مردم، تیتر «انفجار امید ملی درس فوتبال به سیاست» را انتخاب کرده است. آرمان در تحلیل خود سعی کرده فوتبال را به عنوان الگویی برای سیاست‌مداران جلوه دهد.

در بخشی از تحلیل روزنامه آرمان آمده است: مبارزه پیوسته تیم ملی ایران در بازی با مراکش می‌تواند برای همه، از دولتمردان گرفته تا سیاست‌ورزان آموزنده باشد که در راه اجرای برنامه‌های خود با سرسختی رقیب که اخلاقمند و غیراخلاقی در برنامه‌ها کارشکنی می‌کند، ناامید نشوند. نا امید نشوند حتی اگر از تریبون‌های مهم به آنها هجمه ببرند و یا با فرستادن پیامک‌های تهدیدآمیز سعی در تاثیرگذاری داشته باشند…

روزنامه اعتماد صفحه اول خود را به صورت کامل به عکس خوشحالی بازیکنان ایرانی اختصاص داده و با گفتن جمله «ایران صدرنشین گروه مرگ شد»، تیتر «طعم خوش فوتبال» را انتخاب کرده است.

تحلیل این روزنامه به نسبت فوتبالی‌تر بوده و سعی داشته تا به اتفاقات داخل زمین بپردازد و به عملکرد بازیکنان مختلف را بررسی کند. هر چند که در ابتدا با گفتن این حمله به عادل فردوسی‌پور انتقاد شده: روزي كه فردوسي‌پور اعتمادبه‌نفس نداشت و اگر داخل زمين بود احتمالا دو سه تا گل به خودي هم مي‌زد.

در تحلیل روزنامه اعتماد بازی امید ابراهیمی، روزبه چشمی، علیرضا بیرانوند و وحید امیری مورد تمجید قرار گرفته و به عملکرد سردار آزموندر بازی با مراکش انتقاد شده است.

در شرایط فعلی اقتصاد ایران و در روزهایی که مردم به‌شدت نگران آینده خودشان هستند، چه چیزی غیر از فوتبال می‌توانست کاری کند که میلیون‌ها ایرانی کف خیابان بریزند

اما روزنامه ایران به صورت بسیار مفصل و کامل‌تر بازی ایران با مراکش پرداخته است. روزنامه ایران عکسی از شادی مردم در خیابان‌ها را در صفحه اول خود کار کرده و با تیتیر «دوباره ایران دوباره شور» به استقبال برد تیم ملی رفته است.

رونامه ایران همچنین یادداشت‌هایی از افراد مختلف را نیز کار کرده و سعی کرده با گزارش تصویری گزارش جامع‌تری ارائه دهد. در یکی از یادداشت‌های فوتبالی ایران آمده است: مردم ایران نشان داده‌اند که فارغ از تعلقات قومی، زبانی، مذهبی و منطقه‌ای در درجه اول ملی می اندیشند و به مصالح بزرگ و کلان‌تری فکر می‌کنند. این درسی است که سیاست ما باید از فوتبال یاد بگیرد.

خبرنگار اعزامی ایران نیز از حال و هوای روز برگزاری مسابقه فوتبال گزارش کرده و به نقل از یکی از تماشاگران زن ایرانی که برای تماشای بازی از هلند آمده، نوشته است: آمده‌ام با تمام وجود انرژی مثبت به تیم بدهم و امیدوارم در ایران هم مشکل ورود بانوان به ورزشگاه‌ها حل شود.

دنیای اقتصاد در بخشی از تحلیل خود سعی کرده پیروزی ایران را دستمایه‌ای برای شادی مردمی بداند که در حال نه چندان خوب این روزهای اقتصاد ایران به سر می‌برند. در ابتدای تحلیل این روزنامه آمده است: در شرایط فعلی اقتصاد ایران و در روزهایی که مردم به‌شدت نگران آینده خودشان هستند، چه چیزی غیر از فوتبال می‌توانست کاری کند که میلیون‌ها ایرانی کف خیابان بریزند و تا پاسی از شب به جشن و پایکوبی بپردازند؟

در ادامه تحلیل دنیای اقتصاد به مسائل فنی و سایر حواشی بازی ایران و مراکش پرداخته است. اما خبرنگار روزنامه شرق توانسته بعد از بازی با مراکش با کارلوس کی‌روش مصاحبه کند. وی در این گفتگو می‌گوید: کاری می‌کنیم که اسپانیا به پسران ایران احترام بگذارد.

کی‌روش در پاسخ به این سوال که بعد از سوت پایان بازی به چه کسی فکر کرده است می‌گوید: به دوستان، خانواده و به همه ايراني‌هايي که از تيم ملي حمايت کردند. البته منظورم هواداران واقعي فوتبال است نه آنهايي که تظاهر به هواداري کردند يا اينکه اصلا هوادار واقعي نبودند.

وی در مورد بازی با اسپانیا می‌گوید: ما براي شهرت اسپانيا احترام قائليم ولي بايد بازي کرد و ما با اميدواري بازي مي‌کنيم و در نهايت آن چيزي که دوست داريم اين است که در پايان بازي، بازيکنان اسپانيا با احترام زيادي نسبت به پسران ايران از زمين مسابقه خارج شوند.

روزنامه همشهری با انتخاب عکسی از شادمانی مردم در صفحه اول خود، تیتر «صدرنشینی نشاط و امید» را انتخاب کرده است. این روزنامه در تحلیل خود سعی کرده که تبعات اجتماعی، سیاسی اقتصادی و فرهنگی پیروزی تیم ملی فوتبال را بررسی کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.