خبر مهم:

کد مطلب: ۲۶۵۵۵۱

ايران و صربستان آماده توسعه همکاري‌هاي اقتصادي هستند

ايران و صربستان آماده توسعه همکاري‌هاي اقتصادي هستند

ايران و صربستان در دومين همايش مشترک تجاري که روز جمعه در محل اتاق بازرگاني در بلگراد برگزار شد آمادگي خود را براي گسترش همکاري‌ها در حوزه‌هاي مختلف تجاري و اقتصادي اعلام کردند.

در اين همايش که `محمد شريعتمداري` وزير صنعت، معدن و تجارت ايران و `راسيم لياييچ` معاون نخست وزير و وزير تجارت، گردشگري و ارتباطات صربستان شرکت داشتند `مارکو چادش` رئيس اتاق بازرگاني صربستان گفت: در ديدار خود با وزير صنعت، معدن و تجارت ايران به اين نتيجه رسيدم که خبرهاي خيلي خوبي در راه است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وي اضافه کرد: ما از سطح گفت‌وگوهاي تجاري فراتر رفته ايم و زمان اقدام و عمل بازرگانان دو کشور فرارسيده است. روز پنجشنبه سه سند همکاري تجاري به امضا رسيد و امضاي پيمان تجارت آزاد بين دو کشور نيز در آينده قابل تحقق است.

در اين همايش نمايندگان 130 شرکت اقتصادي و تجاري دو طرف حضور داشتند.

شريعتمداري وزير صنعت، معدن و تجارت ايران در اين همايش طي سخناني گفت: لازم مي‌دانم تا از لياييچ براي سازماندهي و برنامه‌ريزي اجلاس پانزدهم کميسيون مشترک اقتصادي دو کشور و از ميهمان نوازي مسئولين صربستاني تشکر کنم.

وي افزود: جمهوري اسلامي براي منطقه جنوب شرقي اروپا اهميت قائل است و صربستان را به عنوان لنگرگاه صلح و ثبات منطقه مي‌شناسد، همانگونه که ايران نيز در منطقه جنوب غربي آسيا چنين نقشي دارد.

شريعتمداري خواستار تشکيل يک شرکت مشترک صربستاني و ايراني براي انجام مبادلات مشترک تجاري دو کشور شد.

وي به ملاقات هاي خود با مقامات صربستاني از جمله رئيس جمهوري اشاره و ابراز اميدواري کرد که ايشان به همرا هياتي تجاري به ايران سفر کند.

در ادامه مراسم `راسيم لياييچ` معاون نخست وزير و وزير تجارت، گردشگري و ارتباطات صربستان نيز گفت: در کميسيون پانزدهم تجاري دو کشور بحث هاي جدي و عملياتي داشتيم. لازم بود که برگزاري اين کميسيون را که به نتايج مشخصي دست يافت جشن بگيريم.

وي اظهار کرد: به همراه `چادش` رئيس اتاق بازرگاني صربستان در ماه اکتبر سال جاري به ايران سفر خواهيم کرد. وي به بازرگانان صربستاني توصيه کرد که شما با يک بازار 80 ميليوني در ايران مواجه هستيد که 70 ميليارد يورو واردات دارد.

همچنين در اين جلسه `شهلا عموري` رئيس اتاق بازرگاني اهواز که به عنوان اتاق معين همکاري تجاري با صربستان تعيين شده است، ضمن تشکر از مسئولين حاضر در همايش که فرصت را براي بازرگانان دوکشور جهت گفت‌وگو و تعيين چارچوب‌هاي همکاري تجاري فراهم کرده‌اند، گفت: در مذاکرات قبلي بين اتاق‌هاي بازرگاني تهران و صربستان برنامه راه همکاري تجاري مشخص شده است.

وي آمادگي اتاق اهواز را جهت تبادل هيات‌هاي تجاري، برگزاري همايش‌هاي مشترک و شرکت در نمايشگاه‌هاي طرفين اعلام کرد.

گفتني است پانزدهمين اجلاس کميسيون مشترک صربستان و ايران روز پنجشنبه 31 خرداد رسما آغاز بکار کرد و در جريان آن سه يادداشت تفاهم همکاري بين دوکشور امضا شد.

محمد شريعتمداري وزير صنعت، معدن و تجارت جمهوري اسلامي ايران و راسيم لياييچ وزير تجارت، گردشگري و ارتباطات صربستان يادداشت تفاهم پانزدهمين کميسيون مشترک همکاري‌هاي اقتصادي را امضا کردند.

همچنين شريعتمداري و زوران ميخايلوويچ وزير راه و ساختمان، هوا ترابري و زيرساخت صربستان موافقت نامه همکاري‌هاي هوايي را امضا کردند.

سپس موافقت‌نامه مبارزه با آفات و قرنطينه گياهي نيز با حضور وزير کشاورزي صربستان و شريعتمداري بين دو کشور امضا شد.

منبع: ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.