کد مطلب: ۷۴۰۸۷۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

بازدهی بازارها در هفته چهارم آذر /طلا بیشترین بازدهی را داشت

بازدهی بازارها در هفته چهارم آذر /طلا بیشترین بازدهی را داشت

در آخرین هفته از آذر ۱۴۰۱ بازدهی تمامی بازارهای سرمایه مثبت بود. بیشترین بازدهی مربوط به طلا با ۷.۴۴ درصد رشد است. در مرحله بعد سکه و دلار قرار داشتند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بازدهی بازارها از ۲۳ آذر تا ۱ دی ماه ۱۴۰۱ ،هر گرم طلای ۱۸ عیار بیشترین بازدهی را به خود اختصاص داد. در هفته قبل بیشترین بازدهی مربوط به سکه امامی بود. در آخرین هفته آذر بعد از طلا بیشترین بازدهی به ترتیب مربوط به سکه، دلار و بورس بود.

نگاهی به بازدهی بازارها

قیمت دلار

قیمت دلار در این هفته ۳/۲۶ درصد نسبت به هفته قبل رشد داشت. این در حالی است که در هفته قبل بازدهی این بازار ۴/۹۱ درصد بود. دلار در معاملات بازار آزاد طی یک هفته هزار و ۲۲۷ تومان رشد قیمت داشت.

صرافی ملی روز پنجشنبه ۱ دی قیمت دلار را ۳۸.۸۴۷ تومان اعلام کرد.

أواسط هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، جوزف بورل با وزیر أمور خارجه ایران در اردن دیدار کردند. متعاقف این نشست بود که بایدن اعلام کرد که برجام مرده است اما از سوی دیگر برخی اخبار مساعد برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای ایران از سوی طرف‌های اروپایی در رسانه‌‌ها منتشر شد.

این سیگنال‌های متناقض اما بیشتر از یک ساعت نتوانست بازار معاملات ارز تهران را متاثر سازد. قیمت اندکی ریخت اما در ساعات و روزهای بعد روند افزایشی قیمت دلار ادامه داشت. در اغلب روزهای آخرین هفته آذر ماه ۱۴۰۱ قیمت دلار بر مدار صعودی قرار داشت.

قیمت طلا

بازدهی بازار طلا نیز در هفته گذشته با ۱۲۵ هزار تومان رشد قیمت، ۷/۴۶ درصد بازدهی داشته است.

قیمت طلا بر اساس آخرین گزارش اتحادیه طلا و جواهر تهران ، در روز ۱ دی ۱۴۰۱ به یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان‌ رسید. این در حالی است که هر گرم طلا در روز ۲۳ آذر ۱۴۰۱ یک میلیون و ۶۷۵ هزار تومان معامله می‌شد.

قیمت سکه

بازدهی بازار سکه یک دی ۱۴۰۱ به ۳/۸۱ درصد رسید و با رشد ۶۹۷ هزار تومانی قیمت همراه بود. سکه امامی ۲۳ آذر ۱۴۰۱ با قیمت ۱۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان معامله می‌شد.

در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم افزایش قیمت سکه در بازار در برخی ساعات در قطعات سکه امامی و بهار به بیش از یک میلیون تومان نیز می‌رسید.

در بیش از یک ماه گذشته جو بازار دلار انتظامی بود و برخی خریداران حرفه‌ای از سوی نیروی انتظامی دستگیر شدند. ارسال پیامک مبنی بر قطع یارانه خریداران دلار نیز عاملی شد تا بخشی از سرمایه‌های سرگردان به بازار فلز زرد روانه شود و رشد قیمت طلا و سکه متعاقب آن رخ داد.

این در حالی است که بازار دلار در روزهای بعد خریداران احتیاطی زیادی داشت و ترس از خرید ارز کمرنگ‌تر از گذشته شده بود. اما بازار طلا و سکه همچنان پر متقاضی و قیمت‌ها همچنان در حال تاخت و تاز بود.

قیمت طلا و سکه در برخی روزهای آذر ماه بدون توجه به روند کاهشی محدود قیمت دلار و انس جهانی طلا روند افزایشی داشت و بسیاری از کارشناسان افزایشی انتظارات تورمی و کاهش عرضه سکه را عامل افزایش قیمت طلا و سکه در بازار می‌‌دانستند.

انس جهانی طلا نیز به عنوان یکی از ۲ فاکتور تاثیرگذار بر قیمت طلا و سکه در بازار معاملات تهران، ابتدای آذرماه با افزایش قیمت به ۱.۷۴۵.۳۸ دلار رسید و این روند در روزهای بعد نیز افزایشی بود.

بازارها هفته ۴ آذر

بورس

با وجود رشد حدود 1.6 درصدی شاخص کل و 2.7 درصدی شاخص کل‌وزن در هفته چهارم آذر، برخی نمادهای بورسی عملکرد خوبی از خود نشان ندادند. از این رو نمادهایی که در هفته گذشته کمترین بازدهی را در بورس داشتند در این گزارش بررسی شده‌اند.

در حالی که شاخص کل بورس، هفته‌ گذشته عدد یک میلیون و 402 هزار واحدی را روی تابلو نشان داده بود، این هفته به سطح یک میلیون و 496 واحد رسید و رشد 1.6 درصدی را تجربه کرد.

در طرف دیگر شاخص کل‌ وزن به سطح 445 هزار و 721 واحدی رسید و رشد 2.7 درصدی را به ثبت رساند.

جدول زیر نمادهای بورس که کمترین بازدهی را در یک هفته گذشته بازار داشتند، نشان می‌دهد.

کمترین بازدهی هفته چهارم آذر

نمادهایی که در هفته چهارم آذر 1401 کمترین بازدهی هفتگی را داشتند

همانطور که در جدول مشخص است نماد بپاس با افت 12.74 درصدی در این هفته کمترین بازدهی هفته چهارم آذر را از آن خود کرد.

گفتنی است بپاس در هفته گذشته نیز یکی از سهم‌های کم‌بازده بورس بود. لازم به ذکر است این نماد با سرعت به سمت حمایت 1762 تومانی خود در حرکت است. باید دید این سطح حمایتی می‌تواند از ریزش شدید بپاس جلوگیری کند؟

فن آوا و وآذر نیز دیگر سهم‌هایی بودند که در هفته چهارم آذر 1401 عملکرد خوبی را از خود نشان ندادند. این دو سهم به ترتیب 12.05 و 7.34 درصد در هفته اخیر افت قیمتی داشتند.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه ارز و طلا بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.