کد مطلب: ۴۱۹۰۵۷

نمی‌توانیم ارز صادراتی از سوریه و عراق را بازگردانیم

نمی‌توانیم ارز صادراتی از سوریه و عراق را بازگردانیم

اگر بانک مرکزی مسیر مالی بازگشت ارز حاصل از صادرات، از کشورهایی مثل سوریه و عراق را تعریف کند و صادرکننده ارز را بازنگرداند، آن زمان مجاز به اضافه کردن نام شرکت‌ها به فهرست سیاه است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، روند بازگشت ارز حاصل از صادرات غیرنفتی هرچند از سوی مسئولان در دولت رضایت‌بخش ارزیابی می‌شود، با این حال هم چنان فعالان اقتصادی انتقادهایی به بخشنامه بانک مرکزی در این باره مطرح کرده‌اند.

هاله حامدی‌فر، عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران، با اشاره به عدم شفافیت بخشنامه بانک مرکزی در بازگشت ارز حاصل از صادرت گفت:«مسئله دیگر این است که به دلیل تحریم‌های بانکی، به بسیاری از کشورها کالا صادر کردیم اما نمی‌توانیم پول را بازگردانیم.

ما حتی به سوریه دارو فروختیم اما بانک‌های سوریه به دلیل تحریم سیستم بانکی ایران اعلام می کنند که نمی توانند ارز را به حساب یک بانک تحریمی واریز کنند. این مشکل در مورد عراق هم وجود دارد. از سوی دیگر بانک مرکزی می‌گوید این مشکل من نیست و اگر ارز صادراتی را به کشور بازنگردانیم، اسم شرکت را وارد فهرست سیاه می‌کند.»

مدیر شرکت دارویی سیناژن گفت:«این مشکل به بانک مرکزی مربوط است. اگر بانک مرکزی مسیر مالی بازگشت ارز حاصل از صادرات ، از کشورهایی مثل سوریه و عراق را تعریف کند و صادرکننده ارز را بازنگرداند، آن زمان مجاز به اضافه کردن نام شرکت‌ها به فهرست سیاه است. اما عدم درک شرایط تحریم منطقی نیست.

بانک خارجی اعلام می‌کند که پول از سوی دولت خریدار دارو پرداخت شده اما بانک مبدایی که اعلام شده تحریمی است و نمی‌توان ارز را واریز کرد.»

به گفته این عضو هیئت نمایندگان «به نظر می‌رسد دوستان در بانک مرکزی نگاه کلان به مشکلات ارزی ندارند. هر بخش به دنبال حل مسائل خود است. انتظار ما این است که بانک مرکزی شرایط فعالان اقتصادی را درک کند. همانطور که فعالان اقتصادی فشار ناشی از تحریم‌ها به بانک مرکزی را درک می‌کنند.»

منبع: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.