کد مطلب: ۲۸۶۰۷۱

بازگشت التهاب به بازار سکه و ارز

بازگشت التهاب به بازار سکه و ارز

درحالی که طبق پیش‌بینی فعالان بازار سیر نزولی قیمت‌ها در بخش طلا و ارز باید دیروز نیز ادامه پیدا می‌کرد ولی در نهایت ناباوری ها قیمت‌ها در این بازار باز هم صعودی شد.

بر این اساس، نرخ هر سکه که دو روز قبل تا سه میلیون و 60 هزار تومان هم پایین آمده بود، دیروز بعد از ظهر تا رقم سه میلیون و 643 هزار تومان بالا رفت. هر یورو با افزایش بیش از 1100 تومان مواجه شد و به 11 هزار و 523 تومان بازگشت.

به گزارش تجارت‌نیوز، همچنین دو روز قبل برخی محافل خبری اعلام کردند که حساب‌های ایرانی در چین مسدود شده است، همین خبر موجب شد تا بازار شیب صعودی بگیرد هرچند که چند ساعت بعد اعلام شد خبر از اساس کذب است.دیروز اما خبر دیگری موجب شد تا قیمت سکه و ارز که اتفاقا شیب نزولی خوبی را طی کرده بود، بار دیگر وارد فاز صعودی شود، خبر غلط و البته تأثیرگذار در بازار امروز طلا و ارز این بود که بانک مرکزی قیمت سکه‌های پیش‌فروش را افزایش داده است. این خبر همزمان با تحویل دور جدید سکه‌های پیش‌فروشی بود. دیروز موعد تحویل دور نخست سکه‌های پیش‌فروش بود که سه ماه قبل متقاضیان به ثبت‌نامشان اقدام کرده بودند.

بانک مرکزی حتی دیروز ضمن اعلام خبر آغاز پیش فروش سکه، به این نکته تاکید کرد که دریافت مابه‌التفاوت از مشتریان به هنگام تحویل سکه، صرفا مربوط به طرح پیش‌فروش ودیعه‌ای است، بنابراین برای تحویل سکه به مشتریانی که با قیمت‌های قطعی به پیش‌خرید سکه بهار آزادی اقدام کرده‌اند هیچ گونه وجهی از آنان دریافت نخواهد شد.در این حال خبرگزاری فارس گزارش داد که در دو روز اول فعالیت بازار ثانویه 80 میلیون یورو معامله انجام شد و قیمت دلار در این بازار در معاملات دیروز به ۸۲۴۰ تومان رسید.

دیروز همچنین بهای ارز بر مبنای یورو 9540 تومان کشف قیمت شد. این گزارش می افزاید که در مجموع و در دو روز اول کاری بازار ثانویه، 80 میلیون یورو معامله شده است. دو روز قبل قیمت دلار در بازار ثانویه معادل ۸۰۷۴ تومان بود. اگر چه هنوز فضا برای قضاوت درباره این که چرا نرخ ها در بازار سکه و ارز جهش ناگهانی پیدا کرد، زود است، اما می توان گمانه هایی در این زمینه داشت. یکی از این گمانه ها، احتمالاً فضای رسانه ای مسموم در حوزه بازار طلا بود که در بالا به آن اشاره شد. موضوعی که البته وزن زیادی نمی توان به آن داد.

چرا که یک مقام مسئول در نظام بانکی درگفت وگو با خبرگزاری مهر بیان کرد که تنها 50 هزار قطعه سکه به روش پیش فروش با قیمت غیر قطعی به فروش رسیده است. از سوی دیگر، در صورتی که افزایش تقاضا را عامل افزایش نرخ سکه بدانیم، باید گفت این موضوع بیشتر به صورت حباب خود را در قیمت سکه نشان می دهد از این رو نباید جهش ارزی را در قیمت مشاهده کرد، در صورتی که دیروز شاهد جهش قیمت‌ها در بازار ارز هم بودیم.

بنابراین احتمالاً می توان گفت که جهش نرخ سکه، با توجه به تبعیت قیمت سکه از قیمت ارز و اونس جهانی، می تواند ریشه در بازار ارز و دلار داشته باشد. اما چه عاملی باعث این تحول شد؟

در این جا یک گمانه دیگر می‌توان مطرح کرد. دیروز یک تحول قابل توجه نیز در بازار رخ داد و آن آغاز به کار صرافی ها بود که چند ماه از فعالیت منع شده بودند. پیشتر مروری بر سازو کار تعیین نرخ در فضای صرافی ها، حاکی از این بود که ملاک آن ها برای محاسبه نرخ سکه، بازار صرافی های خارج از کشور (دبی امارات) است. اصلا به همین دلیل هم بود که وقتی دولت ارز را در 4200 تومان تک نرخی کرد، باز قیمت سکه به تبعیت از بازار حواله درهم، به رشد خود ادامه داد. وگرنه می بایست با نرخ 4200 تومان، خود را تطبیق می داد.

پس هم اینک می توان گفت احتمالا هنوز مرجع قیمتی برای صرافی‌ها، چیزی غیر از سازو کار بازار ثانویه در داخل است و احتمالا انتظارات شکل گرفته در بازار خارجی یا بازار غیر رسمی، شکل دهنده سمت و سوی قیمت‌هاست.

منبع:‌ خراسان

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    اگر دلار همینطور گران بماند و ارزش پول ملی بالا نرود، خیلی از فروشگاههای لوازم و خدمات مربوط به منزل و آشپزخانه و صوتی تصویری و موبایل و الکترونیکی و کامپیوتر و لپ تاپ و … جمع میکنند و بازار متروکه خواهد شد (البته خدا نکند چون میلیونها نفر در این اصناف روزی میبرند). ولی مردم دیگه قدرت خریدشان صفر شده. با دلار 3700 تومانی هم به زور یه جنس میخریدیم، الآن دیگه میشه یه یخچال خوب زیر ده میلیون خرید؟