کد مطلب: ۷۳۶۷۲۷

بازگشت مازوت به نیروگاه‌ها

بازگشت مازوت به نیروگاه‌ها

افزایش سرسام‌آور مصرف گاز توسط مشترکان خانگی منجر به بازکشت مازوت در نیروگاه حرارتی تبریز شد؛ اتفاقی که منجر به تشدید آلودگی هوا در این کلانشهر شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مازوت سوزی نیروگاه تبریز در فصل سرد سال که به گفته مسئولان ناشی از استفاده بیشتر گاز توسط مشترکان خانگی به دلیل کاهش دمای هوا در سراسر کشور و با ضریب بیشتر در خطه کوهستانی و سردسیر آذربایجان شرقی است.

بدیهی است آنچه حساسیت‌ها نسبت به مازوت سوزی در نیروگاه حرارتی تبریز را در نزد افکار عمومی در این مواقع از سال دامن می‌زند، تشدید آلودگی هوای این کلان شهر است که بر طبق عرف رایج به دلیل وارونگی هوا نیز مضاعف می‌شود و نگرانی مردم، مسئولان و دوستداران محیط زیست، بهداشت و سلامت عمومی را دوچندان می‌کند.

البته نظرات درباره سهم نیروگاه حرارتی تبریز از آلودگی هوا تبریز متفاوت است و در حالی که کارشناسان محیط زیست و مدیران شهری می‌گویند حدود ۱۷ درصد آلودگی هوای این شهر در فصل سرد ناشی از مازوت سوزی نیروگاه تبریز است، مسئولان این نیروگاه معتقدند این رقم تنها دو درصد است.

حال هر چه باشد، سهم و نقش نیروگاه حرارتی تبریز در افزایش آلودگی هوای تبریز به هنگام استفاده از مازوت، واقعیتی غیرقابل انکار است که رفع آن، اهتمام جمعی در قالب مجموعه ای از اقدامات فنی همچون نصب فیلترهای گران قیمت، ساخت نیروگاه جدید یا متوقف کردن استفاده از مازوت را می طلبد.

ایرنا نوشت: البته مدیران شهری و مسئولان ارشد آذربایجان شرقی به جد پیگیر رفع این مشکل هستند؛ آنان سال گذشته با اشاره به استفاده از گاز در نیروگاه های حرارتی کلان شهرهایی مانند تهران، کرج و اصفهان می‌گفتند که اگر قرار بر مازوت سوزی نیروگاه‌ها در فصل سرد است، این قاعده باید مشمول همه کلان شهرها باشد.

تصمیم درباره سوخت نیروگاه‌ها کشوری است

مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق آذربایجان شرقی در این باره به ایرنا گفت: به دلیل اینکه مصرف گاز خانگی در اولویت است محدودیت در مصرف گاز نیروگاه حرارتی تبریز به وجود می‌آید و سوخت مازوت در فصل سرما جایگزین می‌شود.

سیدمحسن موسوی خاطرنشان کرد: البته تصمیمات روزانه برای مصرف سوخت نیروگاه‌ها را هیئت سوخت کشور تعیین می‌کند که چه نوع سوختی استفاده شود بر این اساس اختیارات استانی وجود ندارد.

وی یادآور شد: از ۲۳ آبان ماه امسال تغییر سوخت از گاز به مازوت را در نیروگاه حرارتی تبریز داشتیم و تا قبل از آن از سوخت گاز استفاده می‌شد.

وی ادامه داد: استفاده از گاز در سال جاری در نیروگاه حرارتی تبریز نسبت به سال گذشته بهبود یافته، چرا که سال گذشته استفاده از مازوت از شهریورماه آغاز شد.

موسوی اضافه کرد: تنها ۲۰ دقیقه زمان می‌برد تا سوخت را از گاز به مازوت و از مازوت به گاز تغییر دهیم.

وی با اشاره به اینکه نیروگاه‌های جدید هریس، بناب و ارومیه قابل مقایسه با نیروگاه حرارتی تبریز نیستند، گفت: واحد های جدید نیروگاهی با سوخت گاز و گازوئیل آلایندگی ندارند، بنابراین توسعه نیروگاه تبریز از این جهت نیز ضرورت پیدا می کند تا سوخت مازوت در سوخت نیروگاه جدید وجود نداشته باشد.

موسوی یادآور شد: چون نیروگاه تبریز دارای سیکل ترکیبی است، امکان بازچرخانی آب وجود ندارد، زیرا در این چرخه تمام آب بخار می‌شود ولی در واحد بویلر این نیروگاه بازچرخانی ممکن است؛ بر این اساس ۶۰ متر مکعب در ساعت امکان بازچرخانی وجود دارد و برای تحقق این موضوع در حال خرید تجهیزات هستیم.

تامین سوخت نیروگاه‌ها بر عهده وزارت نفت است

در همین حال صفرزاده، رئیس هیئت مدیره شرکت مالک نیروگاه حرارتی تبریز نیز اعلام کرد که تامین سوخت نیروگاه حرارتی تبریز بر عهده وزارت نفت و نه وزارت نیرو است و همان‌طور که گفته شد سوخت پایه نیروگاه مازوت است. بر این اساس تا ۲۰۰ میلیون لیتر امکان ذخیره‌سازی مازوت در نیروگاه جهت تامین برق تبریز برای بیش از ۲ ماه وجود دارد.

صفرزاده یادآور شد: مالک و بهره بردار نیروگاه تبریز در تنظیم سوخت آن نقش ندارند، چون گاز کافی وجود ندارد دستور استفاده از مازوت صادر می شود.

افزایش ۱۰ درصدی تولید نیروگاه برق تبریز با انجام تعمیرات اساسی

انتقادها از بازگشت مازوت به نیروگاه حرارتی تبریز در حالی است که تعمیرات دوره‌ای و گسترده در این نیروگاه هفته قبل به پایان رسیده و در نتیجه آن، تولید برق این مجموعه ۱۰ درصد افزایش یافته است.

هر یک از واحدهای بخار نیروگاه حرارتی تبریز با ظرفیت عملی ۳۵۰ مگاوات و ظرفیت نامی ۳۶۸ مگاوات، از بزرگ‌ترین واحدهای بخار موجود در کشور است و یکی از جامع‌ترین تعمیرات اساسی ۱۰ سال گذشته‌ نیروگاه تبریز در واحد دوم بخار این نیروگاه انجام شده است.

مدیر نیروگاه حرارتی تبریز درباره انجام تعمیرات اساسی، موسوم به اورهال، گفت: قبل از انجام این عملیات شاهد نشتی‌های مکرر در کندانسور نیروگاه بودیم که این مشکل برطرف شد.

خیری افزود: قبل از انجام اورهال، همکاران نیروگاه به صورت شبانه روزی برای رفع مشکل نشتی‌های کندانسور در محل حاضر می‌شدند.

غفاری، مسئول تعمیرات نیروگاه تبریز نیز ادامه داد: انجام تعمیرات اساسی در نیروگاه حرارتی تبریز پنج ماه زمان و بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه برد و حدود ۲۲۰ نفر در این مدت مشغول بودند.

وی گفت: بعد از اورهال، تعمیرات دوره‌ای نیروگاه تبریز شروع شد که ۴۰ روز زمان برد و حدود ۱۰۰ نفر از متخصصان داخلی و نیروگاهی در انجام آن مشارکت کردند. تعمیرات دوره‌ای نیروگاه نیز دو_سه روز قبل تمام شد و نیروگاه به مدار تولید بازگشت.

برای مطالعه بیشتر خبر حضور همزمان ریزگردها و مازوت در کشور را در تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.