خبر مهم:

کد مطلب: ۶۷۶۹۸۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

ایران و سوریه بانک مشترک تأسیس می‌کنند؟/ تداوم تجارت چمدانی دو کشور

ایران و سوریه بانک مشترک تأسیس می‌کنند؟/ تداوم تجارت چمدانی دو کشور

خبرها حاکی از راه‌اندازی خط اعتباری جدید میان ایران و سوریه بعد از یک وقفه طولانی‌مدت است. موضوعی که بخش خصوصی نسبت به آن گلایه می‌کند که انتفاع خاصی از این خطوط اعتباری نبرده و مشکلاتی نظیر حمل‌ونقل کالا، تبادلات پولی و بانکی، عدم شناخت تجار دو کشور نسبت به بازار یکدیگر و … همچنان مانع از گسترش روابط اقتصادی میان ایران و سوریه است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، دو سال پیش بود که خط اعتباری یک میلیارد دلاری میان ایران و سوریه ایجاد شد. بر اساس این اتفاق، دولت سوریه مایحتاج وزارتخانه‌های خود را از بازار و واحدهای تولیدی ایرانی تأمین می‌کرد. هر چند که همواره نفت و مشتقات نفتی نقش اصلی را در این تبادلات تجاری ایفا کرده است.

حال با گذشت دو سال، روزنامه الوطن از راه‌اندازی خط اعتباری جدید میان دو کشور خبر داد. گفته می‌شود تأخیری که در ماه‌های گذشته رخ داد، نتیجه اصلاحاتی بود که در سازوکار خط اعتباری بین دو کشور پس از تشکیل دولت جدید در ایران صورت گرفت.

روزنامه الوطن به نقل از منابع آگاه در ایران اعلام کرد: «دو نفت‌کشی که دهم تیر به سواحل سوریه رسیدند، اولین نشانه‌های راه‌اندازی خط اعتباری جدید میان ایران و سوریه به شمار می‌روند.».

بخش خصوصی بیرون از گود ماند

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه در گفتگو با تجارت‌نیوز عنوان کرد: بخش خصوصی روی خط اعتباری اول با سوریه نقش خاصی نداشت. این موضوع مورد گلایه بخش خصوصی قرار گرفت. در همین راستا بخش خصوصی از دولت درخواست کرد که اگر خط اعتباری جدیدی با سوریه ایجاد شد بخش خصوصی بیشتر از آن منتفع شود. تا از این طریق تولیدکنندگان و تجار بتوانند کالاهای خود را به سوریه صادر کنند.

حسن شمشادی در ادامه افزود: سوریه به دلیل شرایط اقتصادی که دارد، عموما به دنبال این است که مشکلات اساسی کشور خود را با این خط اعتباری که عملا به ایران مقروض می‌شود، بتواند تامین کند.

شمشادی اظهار امیدواری کرد که نهادهای ذی‌ربط حتما در این خط اعتباری جدید سهم بیشتری را برای بخش خصوصی قائل شوند. او با بیان اینکه شرکت‌ها، تولیدکنندگان و بازرگانان علاقه‌مند برای حضور در بازار سوریه هستند، گفت: این علاقه‌مندی هر روز در حال افزایش است اما مشکلاتی در این زمینه وجود دارد.

مبادلات ایران و سوریه چگونه انجام می‌شود؟

شمشادی بحث تردد تجار و بازرگانان به سوریه را یکی از مشکلات اساسی مطرح کرد. البته وی گفت این مشکل نسبت به گذشته کمرنگ‌تر شد، اما به طور کامل حل برطرف نشد.

وی حمل‌ونقل کالا را یکی دیگر از مشکلات موجود مطرح کرد. او افزود: با اینکه ما خطوط کشتیرانی و زمینی با سوریه داریم، اما همچنان این موضوع جزو دغدغه تجار است.

او مهم‌ترین مشکل موجود را بحث مبادلات پولی و بانکی دانست. بر اساس گفته وی، از چند سال گذشته تاکنون تبادلات مالی و بانکی از طریق صرافی‌های مطرح بین دو کشور انجام گرفت.

شمشادی در پاسخ به این سؤال که آیا بخش اعظمی از پول‌ها از طریق چمدان جابه‌جا می‌شوند، گفت: شاید یک بخشی تبادلات این‌گونه باشد و اما درصد دقیق آن را نمی‌دانم. اما صراف‌های مطرح در بین ایران و سوریه نقش اصلی جابجایی پول را دارند. البته نه صرافی‌های رسمی که دولت‌ها مشخص کرده باشند.

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه اضافه کرد: حتی معاون بازرگانی وزرات صمت در نشست خود با هیئت سوریه در خرداد که در تهران برگزار شد، اعلام کردند که یکی از برنامه‌های ما این است که صرافی رسمی معرفی کنیم و سپس به سراغ تأسیس شعبه بانک و بانک مشترک برویم.

عدم شناخت کافی و کامل طرف‌های ایرانی از بازار سوریه و شناخت ناقص و ابتر تجار این کشور از توانمندی‌های ایران از دیگر مشکلات مطرح‌شده از سوی شمشادی بود. او در این رابطه گفت: همین موضوع باعث شد تا شاهد رشد مبادلات دو کشور نباشیم و مبادلات ما در سقف ۲۱۸ میلیون دلار باقی بماند.

مطلب رشد عجیب تجارت ایران و سوریه را در تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.