کد مطلب: ۵۴۰۰۸۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

بحران آب باعث مهاجرت کشاورزان شد

بحران آب باعث مهاجرت کشاورزان شد

بحران آب و افزایش سطح تنش‌های آبی در ایران موجب مهاجرت کشاورزان به استان‌های دیگر و اختلافات ناشی از تفاوت‌های فرهنگی شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز بحران آب باعث پدیده کشاورزان مهاجر را در ایران رقم زده است. کشاورزانی که حالا می‌گویند عمق چاه‌های کشاورزی در مناطقی از ایران به ۳۰۰ متر رسیده است و بی‌آبی بسیاری از باغ‌ها و مزارع را خشکانده است.

مهاجرت کشاورزان اصفهان و همدان به کرمانشاه

عنایت‌الله بیابانی، رئیس هیئت مدیره خانه کشاورز با اشاره به مهاجرت کشاورزان اصفهان و همدان به کرمانشاه و مشکلات ایجاد شده دراین خصوص گفت: کشاورزان ناچار به برآورده شدن نیازهایشان هستند و وزارت جهاد کشاورزی در شرایط فعلی پتانسیل و قابلیت مدیریت تولید بخش کشاورزی را ندارد و این امر باید توسط کارشناسان خبره مدیریت شود.

او گفت: تنش‌های ایجاد شده در گیلان و مازندران به جهت حضور کشاورزان غیربومی و تنش‌های قومیتی در استان سیستان و بلوچستان بر سر آب از سوء مدیریت در بخش‌ کشاورزی است و وزارت جهاد باید از تعاونی‌های کشاورزی استان‌‌های مختلف که بهترین عوامل شناسایی محیط خود هستند برای مدیریت کشت کمک بگیرد.

بیابانی با ابراز تاسف از این‌که کشاورزان منابع آبی کشور را به علت عدم استفاده درست تضییع کرده‌اند گفت: پرسش این است که آیا این تولیدات ارزش هدر رفت این مقدار از منابع آبی را دارد؟ اگر تولیدات کشاورزی به صرفه نیست باید توسط سیاست‌های بازدارنده یا وضع قوانین به اوضاع کشاورزای سامان داد. برای مثال قرار نبود به علت کمبود آب در اصفهان برنج‌کاری انجام شود اما متاسفانه باز هم شاهد برنج‌کاری در این استان بودیم.

او با اشاره به خشک شدن دریاچه ارومیه به جهت سوء استفاده از آب‌های زیرزمینی و خشکاندن سهم دریاچه ارومیه به نفع باغات سیب گفت: هیچ همت و اراده جدی را از سازمان‌های متولی مدیریت آب، نمی‌بینیم و باید در کل سیستم کشاورزی کشور بازنگری صورت گیرد و وزارت جهاد کشاورزی و تمام سازمان‌ها باید در موضوع مدیریت آب دخیل شوند.

مهاجران خشکسالی بیشتر از مهاجران جنگ

محمد درویش، رییس کمیته محیط‌ زیست در کرسی سلامت اجتماعی یونسکو درباره پدیده کشاورزان مهاجر به تجارت‌نیوز گفت: با مطالعات صورت گرفته توسط نها‌دهای مستقل تعداد مهاجران کم آبی ناشی از ساخت سدهای بزرگ در جهان به مراتب بیشتر از مهاجرانی بوده که در اثر جنگ‌های خونین جهانی و منطقه‌ای مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شده‌اند.

او با اشاره به عملکرد نابخردانه و غلبه تفکر سازه‌ای در مدیریت آب گفت: به دنبال خشکسالی و کمبود آب، مردم خانه و کاشانه خود را رها می‌کنند و در حاشیه شهرها ساکن می‌شوند و نتیجه آن افزایش حاشیه نشینی، مهاجرت و رشد جرم و جنایت است.

به گفته رییس کمیته محیط‌ زیست در کرسی سلامت اجتماعی یونسکو در سال ۱۳۵۶ جمعیت حاشیه‌نشینان ایران حدود ۷۰۰ هزار نفر بود که در حال حاضر به بیش از ۲۰ میلیون نفر رسیده است.

درویش ادامه داد: تعداد سدهای ایران پس از انقلاب از ۱۳ سد بزرگ به بیش از ۶۵۰ سد بزرگ رسیده است بنابراین پدیده کشاورزان مهاجر در اثر غلبه تفکر سازه‌ای در مدیریت آب، طرح‌های سد سازی و طرح‌های انتقال آب است که باعث مهاجرت و متروکه شدن بخش بزرگی از ۴۰ هزار روستا شده است.

او گفت: کشاورزان مهاجر علاوه بر اینکه دچار تنش‌های روانی، افسردگی و آسیب‌های اجتماعی می شوند، وحدت ملی و قومیتی‌شان نیز خدشه دار می‌شود.

درویش با اشاره به مشکلات مردمان چهارمحال‌بختیاری ، اصفهان، یزد و خوزستان برسر آب تاکید کرد: مشکلات مردمان میناب و بندرعباس همچنین اختلافات مردمان سردشت، پیرانشهر و ارومیه بر سر انتقال آب زاب نشان‌دهنده این است که اگر به درستی به موضوع بحران آب نپردازیم با بحران‌های جدی‌تر اجتماعی روبه‌رو خواهیم شد.

برای مطالعه بیشتر گزارش بحران آب در تهران را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.