کد مطلب: ۶۰۹۲۲۵

هجوم خریداران بلغارستانی به بازارهای ترکیه

هجوم خریداران بلغارستانی به بازارهای ترکیه

سقوط ارزش لیر ترکیه و بحران ارزی این کشور، برای فروشندگان داخلی ترکیه ضرر و برای بسیاری از مشتریان خارجی به معنای ارزانی و خرید سودآور است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، پس از سقوط ارزش لیر ترکیه در ماه های اخیر، بسیاری از مردم در کشورهای همسایه بیش از پیش برای خرید به شهرهای ترکیه می‌روند.

کاسبان ترک از رونق اینچنینی بازار ناراضی‌‌اند و می‌گویند به دلیل بحران لیر کمتر سود می‌کنند.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی با اشاره به ورود بی‌شمار گردشگران و مشتریان بلغارستان به بازارهای شهر ادیرنه در نزدیکی مرز بلغارستان و یونان به حال و هوای مشتریان بلغار و کاسبان و تجار ترکیه پرداخته است.

تعداد بی شماری از اتوبوس ‌های بلغارستان در خارج از بازاری در شهر تاریخی ادیرنه ترکیه پارک شده است. وجود این میزان اتوبوس و مسافر بلغاری در شهر ادرینه ترکیه نشانه مقیاس بحران ارزی ترکیه است. بحرانی ارزی بی سابقه که شاید مانع رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه برای سومین دهه قدرت او شود.

شهر پرمسجد ادیرنه در حاشیه غربی ترکیه در قرن‌های ۱۴ و ۱۵ میلادی پایتخت اولیه امپراتوری عثمانی بود. این امپراتوری در آن زمان از خاور میانه به اروپا می‌رسید. اکنون این شهر مکانی محبوب برای مشتریان بلغارستان و بالکان محسوب می‌شود؛ فقیرترین کشورهای اروپا. خریداران بلغارستان و کشورهای بالکان همه چیز از لباس زیر تا گردو در ادیرنه ترکیه را را بسیار ارزان می‌خرند و به خانه می‌برند.

دانلا میچوا راهنمای یک تور قبل از سوار شدن به اتوبوس و بازگشت به شهر یامبول بلغارستان، گفت: بحران ارزی ترکیه برای ما خوب است اما برای مردم ترکیه نه.

این مرد ۴۹ ساله با اشاره به بحران مالی جهان در سال ۲۰۰۸ گفت: ما حدود ۱۰، ۱۱ یا ۱۲ سال پیش نیز در شرایط مشابهی قرار داشتیم. شرایط خیلی سختی است.

ارزش لیر ترکیه به دلیل فشار سیاست غیرمعمول اردوغان برای جلب حمایت پیش از انتخابات ۲۰۲۳ شدیدا سقوط کرده است. اردوغان بانک مرکزی ترکیه را تحت فشار گذاشته تا نرخ بهره را کاهش دهد. او بر این باور است این شیوه مشکل تورم مزمن ترکیه را درمان خواهد کرد. پیش‌بینی اقتصاددانان در سطح جهان درست از آب درآمده و سیاست کنونی اردوغان درست برعکس عمل کرده است.

قیمت‌ها برای مصرف‌کنندگان با نرخ تورم سالانه بیش از ۲۰ درصد افزایش یافته‌اند. برخی از اقتصادانان می‌گویند این نرخ در ماه های آینده شتاب می‌گیرد. لیرترکیه تنها از ابتدای ماه نوامبر (۱۰ آبان) تا کنون یک سوم ارزش خود را از دست داده است. ارزش لیر در برخی از روزهای اخیر حدود پنج درصد سقوط کرده است.

اردوغان در اواخر روز گذشته اقدامات حمایتی و جدید ارزی خود را اعلام و به تقویت نسبی لیر کمک کرد. با این حال سقوط ارزش لیر به معنای آن است که "دانلا میچوا" راهنمای تور بلغارستان می تواند چند بطری اضافی روغن آفتابگردان را در اتوبوسی که پر از مسافران و مشتریان بلغاری است، انبار کند و به خانه خود ببرد.

میچوا در اینباره گفت: قیمت روغن آفتابگردان ترکیه نصف قیمت آن در بلغارستان است و در روزهای بحرانی ارز ترکیه برای ما بسیار بسیار ارزانتر درمی آید.

با این حال فروشندگان و تجار ترکیه‌ای بازار ادیرنه این روزها خیلی هم خوش اخلاق نیستند.

گلسن کیا فروشنده بازار ترکیه از پشت پیشخوان مغازه اش که پر از ژاکت و لباسهای زمستانی است، گفت: "این موضوع تحقیر کننده است. ببین با ترکیه چه کرده است. اردوغان بر این باور است که لیر ارزان باعث رشد محور صادرات ترکیه می‌شود و این کشور را در مسیری قرار می‌دهد که چین با طی آن میلیون ها نفر را از فقر بیرون کشید و طبقه متوسط جدیدی را خلق کرد.

منبع: عصرایران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.