کد مطلب: ۵۸۱۴۷۷

بررسی و تحلیل قیمت روز میلگرد در بازار

بررسی و تحلیل قیمت روز میلگرد در بازار

عوامل بسیاری هستند که روی قیمت میلگرد و به طور کلی محصولات فولادی تاثیر می‌گذارند. این عوامل، می‌توانند متغیر باشند و قیمت روز میلگرد را دچار نوسانات کنند.

میلگرد به عنوان یک مقطع فولادی کاربرد فراوانی برای ساختمان‌سازی و استقامت سازه‌ها دارد. این میله پرکاربرد بخشی از هزینه‌های پروژه‌ها را تشکیل می‌دهد و قیمت میلگرد اهمیت فراوانی در قیمت تمام شده دارد.

برای ساختمان‌سازی و جهت تقویت استقامت مقاومت سازه‌ها، از ابزاری به نام میلگرد استفاده می‌شود. از بین میله‌های فولادی، که در صنایع و مشاغل مهندسی استفاده می‌شوند، میلگرد ساده و آجدار بیشترین استفاده را دارند. از جمله کاربردهای این محصول فولادی برای افزایش مقاومت سازه، استفاده از آن در بتن‌ها است. در ادامه به بررسی و تحلیل قیمت این کابل فولادی بیشتر خواهیم پرداخت.

انواع میلگرد، کاربرد و مشخصات کلی آن

میلگرد، نوعی محصول فولادیست که به شکل میله تولید شده و کاربرد آن افزایش مقاومت کششی در سازه‌ها و قطعات بتنی است. هرچند که در ساخت انواع این محصول، نوع الیاف پلیمری آن هم تولید می‌شود، اما میلگردی که بیشترین استفاده و تولید را نسبت به سایر آنها دارد، نوع فولادی این محصول است.

میلگرد، در ساخت سازه‌های متفاوتی کاربرد دارد که شامل موارد زیر می‌شوند:

  • ساخت انواع ساختمان، از جمله دیوار، ستون، فونداسیون، دال
  • ساخت پل، شاه تیر، تکیه گاه، عرشه
  • برای ساخت تونل، سگمنت، قابراک بولت
  • جهت ساخت انواع سدها و مواردی از این قبیل

همچنین میلگرد بر اساس مشخصات ظاهری و کاربرد آن نیز، دسته‌بندی می‌شود. این دسته بندی، به شرح زیر است:

  • میلگرد ساده
  • میلگرد آجدار مارپیچ
  • میلگرد آجدار جناغی
  • میلگرد آجدار مرکب

قیمت روز میلگرد، چگونه محاسبه می‌شود؟

همانطور که در ابتدا اشاره کردیم، قصد داریم قیمت روز میلگرد و عوامل موثر بر آن را بیشتر مورد بررسی قرار دهیم. برای قیمت‌گذاری میلگرد، شاخصی که اهمیت دارد، میزان فولاد بکار گرفته شده در هر شاخه از آن است. از آنجا که در پروژه‌های عمرانی، میزان میلگرد مورد استفاده بر اساس طول آن اندازه گیری می‌شود، لذا محاسبه دقیق و اصولی قیمت میلگرد، از اهمیت زیادی برخوردار است.

https://ahanonline.com/product-category/میلگرد/قیمت-میلگرد/

باید دقت داشته باشید، هنگام فروش میلگرد، قیمت آن بر اساس وزن محصول محاسبه میشود و برای اندازه گرفتن دقیق قیمت آن، باید از محاسبه وزن بر اساس مقیاس طول استفاده کرد. برای اینکه مقدار مورد نیاز میلگرد برای پروژه‌های ساختمانی را در نظر بگیریم، استفاده از روش محاسبه کلی و محاسبه دقیق بر اساس متراژ آن، راه‌های پیشرو هستند.

روش کلی محاسبه قیمت میلگرد

همانطور که اشاره کردیم، برای اندازه گرفتن قیمت روز میلگرد و مقدار مورد نیاز آن برای پروژه‌های عمرانی، می‌توان از روش محاسبه کلی استفاده کرد. در این روش، برای هر متر مربع ساختمان، بین ۴۰ تا ۶۰ کیلوگرم میلگرد توسط متخصصان اندازه گیری می‌شود. البته لازم به ذکر است، استفاده از این روش، اصلاً توصیه نمی‌شود، چرا که هدر رفت میلگرد در پروژه بسیار بالا خواهد بود.

روش محاسبه دقیق قیمت میلگرد

برای اندازه‌گیری مقدار میلگرد مورد نیاز، روش تخصصی و دقیق آن، به جداولی همچون لیستروفر و اشتایل نیاز است. استفاده از مشاوره مجموعه‌های تخصصی این حوزه، به خریداران کمک خواهد کرد تا روند محاسبه قیمت روز میلگرد و خرید آن را با سهولت بیشتری ادامه دهند.

فومول دقیق محاسبه مقدار مورد نیاز میلگرد، به شرح زیر است:

W = D²L / 162

در این فرمول، منظور از W وزن، d قطر و L نمایه طول میلگرد است. در این فرمول، قطر هر میلگرد را بر اساس میلی‌متر در نظر می‌گیرند و نتیجه نهایی بر اساس کیلوگرم خواهد بود. با استفاده از این فرمول، می‌توانید مقدار مورد نیاز میلگرد خود را محاسبه کرده و قیمت روز میلگرد را تخمین بزنید.

عوامل تاثیرگذار روی قیمت میلگرد

عوامل بسیاری هستند که روی قیمت میلگرد و به طور کلی محصولات فولادی تاثیر می‌گذارند. این عوامل، می‌توانند متغیر باشند و قیمت روز میلگرد را دچار نوسانات کنند. به طور کلی، موارد تاثیرگذار، به شرح زیر هستند:

سایز و وزن میلگرد

همانطور که می‌دانید، این محصول فولادی، در انواع ابعاد و وزن‌ها به تولید می‌رسد و استفاده‌های مختلفی در مشاغل مهندسی و پروژه‌های عمرانی دارد. بنابراین در بازار آهن‌آلات، این محصول متنوع بوده و قیمت آن هم متغیر است. به تبع، قیمت این محصول، به وزن و ابعاد آن وابستگی دارد، چرا که مقدار فولادی که مورد استفاده قرار گرفته است، کم و زیاد خواهد بود. از این رو می‌توان نتیجه گرفت وزن و ابعاد بیشتر، قیمت بیشتری هم برای این محصول رقم می‌زند.

نسبت عرضه و تقاضا

از نظر کارشناسان، مهم‌ترین تاثیر روی قیمت محصولات فولادی را تقاضا و عرضه این محصولات می‌گذارند. همانطور که مشخص است، با عرضه بالای محصولات فولادی، به تبع قیمت آن می‌تواند کاهش پیدا کند، اما در صورت افزایش تقاضای بازار و کاهش عرضه این محصولات، قیمت این محصول در بازار صعودی خواهد بود.

قیمت جهانی فولاد و تاثیر آن روی قیمت امروز میلگرد

نوسانات قیمت محصولات فولادی در جهان، به میزان عرضه و تقاضای مواد اولیه آن، یعنی شمش و سنگ آهن وابسته است. بر اساس این موارد، قیمت فولاد صادراتی نیز متغیر است و در نتیجه، روی قیمت نهایی میلگرد تاثیر خواهد گذاشت.

IMG 20210920 144347

نوسانات قیمت دلار و تاثیر آن روی قیمت روز میلگرد

یکی از محسوس‌ترین عوامل تاثیرگذار روی قیمت محصولات از جمله محصولات فولادی، نوسانات ارزی است. از آنجا که ایران، به عنوان یک کشور صادر کننده در زمینه آهن است، قیمت این محصولات به ناچار بر اساس دلار محاسبه شده و همین موارد، روی قیمت میلگرد تاثیرگذار هستند.

هزینه‌های حمل و نقل

قیمت سوخت و انرژی، تاثیر مهمی روی قیمت امروز میلگرد دارد. چرا که وسایل نقلیه، چه کامیون‌های حمل کننده محصولات فولادی و چه کشتی، به انرژی و سوخت برای حمل و نقل نیاز دارند. از این رو، هزینه حمل و نقل، روی قیمت میلگرد، تاثیر مستقیم و رابطه جدایی‌ناپذیر دارد.

خوب است بدانید، سیاست‌ها کشورها و اعمال تحریم‌ها نیز، در این مورد نقش مهمی را ایفا می‌کنند. تحریم‌های اعمال شده روی ایران از طرف آمریکا، برای صادرات محصولات نفتی محدودیت‌هایی را به وجود آورده‌اند. صادرکنندگان ایرانی نیز برای فروش محصولات خود، باید از راه‌های دریایی اقدام کنند و به علت بالا بودن قیمت این روش حمل و نقل، مزیت رقابتی این صادرکنندگان، باید کاهش قیمت آنها نسبت به سایر رقبا باشد.

نیاز به صنایع وابسته و تاثیر آن روی قیمت میلگرد

یکی از عوامل تاثیرگذار روی قیمت محصولات فولادی و به طور کلی آهن‌آلات، تاثیر گرفتن از صنایع وابسته است. برای مثال، یکی از صنایع خریدار محصولات فولادی، صنعت خودروسازی در کشور است. با فعالیت بیشتر و در نتیجه افزایش تقاضا از طرف این صنایع، قیمت محصولات فولادی نیز روند صعودی را طی خواهد نمود که روی قیمت روز میلگرد، تاثیر دارد.

ضمناً یکی از معضلات موجود در مورد مشتریان صنعت فولاد، کوچک بودن ظرفیت و فعالیت آنها و به طور کلی ضعف آنها فعالیت است. با اینکه این مشتریان، به عنوان اصلی‌ترین خریداران هستند، اما به دلیل ظرفیت پایینی که دارند، اثرات مخربی را بر صنعت فولاد کشور وارد می‌کنند.

تاثیرگذاری تورم روی قیمت محصولات فولادی

یکی از معضلاتی که در رابطه با صنعت فولاد وجود دارد، تورم جهانی است. خوب است بدانید ۳۰ درصد از کل تولید فولاد جهان، در دست چین است. ۶۰ درصد دیگر، در دست کشورهای در حال توسعه است. به دلیل ارزان بودن نیروی کار در کشورهای درحال توسعه، کشورهای توسعه بافته، کارخانه‌های صنایع فولاد خود را به این کشورها منتقل کرده‌اند. در نتیجه این روند، تورم تاثیر زیادی روی افزایش قیمت فولاد خواهد گذاشت.

قیمت ضایعات آهن

یکی از منابع مورد استفاده برای تولید مقاطع فولادی و شمش، ضایعات آهن هستند. با افزایش و یا کاهش قیمت این محصول، قیمت محصولات فولادی نیز دچار نوسان خواهد شد.

آیا چرخه تامین فولاد، در کاهش یا افزایش قیمت میلگرد موثر است؟

چرخه تامین فولاد در کشور ما، وابسته به دو بخش ثابت و خصوصی است. در فرآیند تولید در بخش ثابت، از گلوله و سنگ معدن، به مرحله آهن اسفنجی ۱ درصد و قراضه ۱ درصد می‌رسند. در ادامه چرخه، شمش قوس و در نهایت، محصول نهایی به تولید می‌رسد. در این چرخه، محصولات تولیدی، داخلی هستند و از طرف دولت نیز حمایت می‌شوند. به طور کلی می‌توان گفت تولید کننده به طور خودکفا، چرخه را راه اندازی می‌کند.

در زمینه تولید خصوصی، آهن اسفنجی ۱ درصد و قراضه ۱ درصد، پس از عملیات به مرحله فرآیند قوس القایی رسیده و بعد از آن، محصول نهایی به تولید می‌رسد. در بخش القای این چرخه، تولید کننده باید آهن اسفنجی و آهن قراضه را خریداری کند، چرا که تولید کننده آنها نیست. به همین خاطر، تولید کننده بخش خصوصی، بایستی ضایعات آهن و همچنین آهن اسفنجی را از بخش تولید کننده داخلی خریداری کند. این درحالیست که تولید کننده بخش ثابت، محصول خود را صادر و با به شمش تبدیل کرده، لذا امکان فروش آن وجود ندارد.

از آنجایی که تولید کننده بخش مواد اولیه همچون آهن اسفنجی از صادرات محصولات خود سود بهتری را به دست آورده و همچنین از طرف دولت نیز حمایت می‌شود، پس تمایلی به فروش محصولات خود به بخش تولید کننده در قسمت القایی ندارد. از همین جهت، چرخه تامین فولاد در کشور، نقش بسزایی را در قیمت میلگرد در بازار ایفا می‌کند.

آیا بورس کالا، از عوامل تاثیرگذار روی قیمت میلگرد است؟

می‌توان گفت بورس کالا، جزو موارد بسیار مهم و تاثیرگذار در قیمت محصولات فولادی و به طور کلی آهن‌آلات است. در بورس کالا، خریدار و فروشنده، معاملات خود را انجام می‌دهند و افزایش عرضه محصول در بورس، می‌تواند تاثیر زیادی روی قیمت نهایی این محصولات داشته باشد.

نوسان در بخش مسکن کشور، چه تاثیری روی قیمت امروز میلگرد دارد؟

همانطور که قبل‌تر به این موضوع اشاره کردیم، از میلگرد در پروژه‌های عمرانی و همچنین ساختمان‌سازی به طور گسترده استفاده می‌شود. برای استحکام بخشیدن به سازه‌ها و همچنین افزایش مقاومت کششی در بتون‌ها، از میلگرد در ابعاد متفاومت استفاده می‌کنند تا ساختمان بتواند در شرایطی مثل زلزله، از خود مقاومت بیشتری نشان دهد.

با توجه به استفاده گسترده از محصولات فولادی در ساختمان سازی، افزایش قیمت این محصولات، روی افزایش قیمت مسکن تاثیر خواهد داشت. از آنجایی که محصولات آهنی و فولاد، با حجم زیادی در ساختمان سازی استفاده می‌شوند، کوچک‌ترین تغییر جزئی در مقدار مصرفی آنها، تغییرات زیادی در بخش قیمت اعمال خواهد کرد.

آیا می‌توان قیمت روز میلگرد را پیش‌بینی کرد؟

عوامل بسیاری این روزها می‌توانند روی قیمت روز میلگرد تاثیر گذاشته و به کمک آنها، می‌توان آینده قیمت را پیش‌بینی کرد. از جمله مواردی که به پیش‌بینی قیمت محصولات فولادی کمک می‌کنند، موارد زیر هستند:

  • افزایش هزینه‌های حمل و نقل، افزایش حقوق و دستمزد، افزایش هزینه‌های تولید
  • کاهش فعالیت بخش‌های خصوصی ذوب، به دلیلی افزایش صادرات شمش از طرف شرکت‌های دولتی و بخش ثابت و وارد شدن ضرر و زیان به این شرکت‌ها
  • افزایش پیدا کردن تقاضای صادراتی میلگرد در برخی کشورهای همسایه، به خصوص در عراق و ترکیه با توجه به گسترش واکسیناسیون عمومی علیه ویروس کرونا
  • امکان تاثیرگذاری انتخابات و تغییر دولت بر روند تولید، صادرات و قیمت محصولات فولادی
  • تسهیل بخشیدن در صادرات فولاد، به دلیل نیاز کشور به ارز
  • بودجه تعیین شده برای بخش عمرانی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰

به کمک این موارد، می‌توان پیش‌بینی کلی در مورد قیمت این محصولات در آینده را داشته باشیم. هرچند که موارد بسیاری، می‌توانند سرنوشت قیمت‌ها را به دست گرفته و باعث افزایش یا کاهش قیمت امروز میلگرد شوند.

محصولات فولادی و آهن‌آلات، با توجه به استفاده گسترده در پروژه‌های عمرانی و ساختمان‌سازی، می‌توانند تحت تاثیر تقاضا و بازار داخلی، همچنین مواردی همچون تحریم‌ها، تورم، قیمت ارز و مواردی از این قبیل، قیمت‌های متفاوتی را در بازار تجربه کنند.

سخن آخر و جمع‌بندی نهایی

باتوجه به مواردی که بررسی کردیم، فاکتورهای زیادی هستند که می‌توانند بر قیمت محصولات فولادی تاثیرگذار باشند. از طرفی، پیش‌بینی قیمت این محصولات، با توجه به شرایط فعلی، تا حد زیادی امکان دارد. برای اطلاع داشتن از قیمت روز میلگرد، مشاوران و متخصصان زیادی هستند، که هم در پیش‌بینی قیمت، هم در بررسی قیمت‌های روز میلگرد، به شما کمک کرده و راهکارهای تخصصی برای خرید را پیش روی شما قرار دهند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.