کد مطلب: ۶۷۸۶۰۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

عزم جدی دولت برای گرفتن مالیاتِ مشاغل

عزم جدی دولت برای گرفتن مالیاتِ مشاغل

به رغم چالشی که در هفته‌های گذشته میان اصناف و سازمان امورمالیاتی بر سر وصول مالیاتِ مشاغل به وجود آمد،صحبت‌های رئیس کل این سازمان از عزم جدی دولت برای تحقق درآمدی مالیاتی سال ۱۴۰۱ حکایت دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، به رغم چالشی که در هفته‌های گذشته میان اصناف و سازمان امورمالیاتی بر سر وصول مالیاتِ مشاغل به وجود آمد،صحبت‌های رئیس کل این سازمان از عزم جدی دولت برای تحقق درآمدی مالیاتی سال ۱۴۰۱ حکایت دارد.

انتهای هفته گذشته مهلت مودیان مالیاتی برای ارائه اظهارنامه‌های مالیاتی سال ۱۴۰۰ تا انتهای تیرماه تمدید شد.

در ادامه این اتفاق، روز گذشته، داوود منظور به عنوان سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران از صراحت دولت برای شناسایی فراریان مالیاتی خبر داد و گفت: دولت سیزدهم، دو رویکرد مالیات‌ستانی دارد. اولین جابجایی فشار مالیاتی از بخش رسمی و مالیات دهندگان خوش‌حساب به سمت فراریان و اجتناب کنندگان از مالیات است و رویکرد دوم هم تمرکز مالیات بر بخش غیررسمی و غیرشفاف است تا کسانی که درآمدهای بالایی دارند و مالیات نمی‌دهند، مالیات بپردازند.

منظور در بخشی دیگر از صحبت‌های روز گذشته خود موضوع کارتخوان‌های فعال اما بلاتکلیف را پیش کشید و گفت: در سال گذشته بالغ بر ۷.۲ میلیون کارتخوان به پرونده مالیاتی متصل و حدود ۳ میلیون کارتخوان نیز غیرفعال شدند اما یک میلیون و ۴۰۰ هزار کارتخوان همچنان بلاتکلیف هستندکه تا یک ماه آینده توسط بانک مرکزی غیرفعال می‌شود.

تحقق درآمدهای مالیاتی دولت برای سه سال پیایپی

این صحبت‌ رئیس سازمان امور مالیاتی را بایدبه عنوان مهم‌ترین مصداق عزم جدی دولت برای تحقق درآمد مالیاتی سال ۱۴۰۱ تاویل کرد.

در بودجه سال ۱۴۰۱ درآمدهای مالیاتی دولت بالغ بر۵۳۲ هزار میلیارد تومان است. این درآمد نسبت به سال قبل رشدی ۳۸۷ درصدی پشت سر گذاشته است.

با توجه به شرایط اقتصادی نامناسب وصول چنین درآمدی ممکن است بعید و تحقق نشدنی به نظر برسد، گواه این استدلال نیز چالشی است که در هفته‌های گذشته میان اصناف با سازمان امور مالیاتی به وجودآمد.

با این حال غلامحسین دوانی، اقتصاددان در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز، امکان وصول چنین درآمدی را شدنی و محتمل می‌داند.

وی به استناد ارقام مربوط به درآمدهای مالیاتی سه سال گذشته دولت می‌گوید: برخلاف تمام پیش بینی‌های محقق نشده مربوط به بودجه‌های سنواتی چهار دهه گذشته، دولت برای سه سال پیاپی ۹۸، ۹۹ و ۱۴۰۰ توانست به سقف پیش بینی شده از وصول درآمدهای مالیاتی برسد و حتی از آن عبور کند.

به باور دوانی این تجربه برای سال ۱۴۰۱ هم تکرار خواهد شد، دلیل این کامیابی دولت مسلط شدن دولت بر بخش‌هایی از اقتصاد است که در سالهای گذشته مالیات نمی‌دادند، سازمان امور مالیاتی با اشراف بر اطلاعات حساب‌های بانکی افراد اجازه نمی‌دهد تا به سیاق گذشته فعالیت‌های اقتصادی بدون پرداخت مالیات ادامه یابد.

وی یادآور می‌شود: از بعد پیروزی انقلاب اسلامی، فضا به سمتی رفت که صاحبان مشاغل کمترین مشارکت را در پرداخت مالیات داشتند، بخشی از اتفاق نتیجه نفوذ جریان بازار در دولت و مجلس بود، بخشی هم به شرایط خاصی و نگاه تسهیل گرایانه‌ای بازمی‌گشت که بعد از جنگ در رابطه با ایجاد کسب و کار ایجاد شده بود.

دوانی می‌گوید: مجموع این اتفاقات در کنار نبود ابرازهای قدرتمند باعث شد تا سازمان امور مالیاتی نتواند از این بخش مالیات بگیرد.

وی با رجوع به آمارهای ثبت شده گفت: به جرائت می‌توان گفت که حقوق بگیران بیشتر از کسب و کارها مالیات پرداخت کرده‌اند و از میان کسب کارها نیز ۸۰ درصد مالیات‌های پرداخت شده به شرکت‌های بورسی مربوط می‌شود، نتیجه این وضعیت در بهترین حالت بدعادت شدن کسب‌کارهاست.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • مجید محاوی

    تا شفاف سازی نشه کجا خرج میشه فرار مالیاتی و نارضیتی وجود داره صدا و سیما و شرکت نفت و دیگر اروگانهاباید شفاف سازی بشن

  • ناشناس

    شفاف سازی بشه تاهمه بدوند پولشون صرف چی میشه

  • ناشناس

    کذب است . ذی نفعان و متمولین از من مستاجر کمتر مالیات میدهند . بند جیمی ها که شامل توافق هستند به جای توافق در منگنه قرار می‌گیرند .

  • ناشناس

    به این موجود بفرمایید، اصناف صراحتا از مردم پول نقد می گیرند و در مواقع خاص، تخفیف را منوط به پرداخت نقدی می کنند….

  • ناشناس

    لازم نیست دست تو جیب مردم بکند اگر عرضه دارد از پول درآمد سرمایه مملکت نفت پتروشیمی صادارت که به فروش می رساند پولش را به مردم واریز کند